הרכב החשמלי כבר כאן, ומי שלא שם לב, בישראל מחבקים אותו בשמחה. מכל סוג מין וגודל, אלפי מכוניות חדשות חשמליות לחלוטין עלו על הכבישים השנה, והמגמה הזו רק תלך ותתגבר. אם להתחשב בתחזיות שמרניות, הרי שב-2030 ינועו על כבישי ישראל כ-300,000 מכוניות חשמליות חדשות ומשומשות.
לשמור על אלו בתנועה, תשתית הטעינה בישראל תצטרך להדביק את הקצב, ולהציע יכולת טעינה למאות אלפי הלקוחות. מי שנוהג כבר היום במכונית חשמלית, יכול להרגיש את העומס על העמדות, בייחוד אלו המהירות. לא נדיר להיתקל בעמדות לא תקינות מחד, ואלו שכן פעילות, לעיתים תפוסות. להמתין חצי שעה עד שעמדה כזו תתפנה, לא בדיוק תורמת לחוויה החשמלית.
“יום אחד יהיו יותר עמדות טעינה מעמדות תדלוק” אומר לנו רז שגיא מנכ”ל סונול EVI. “בשנה הזו נפרוס 50 עמדות בתחנות סונול, בשנת 2023 הכמות תשולש, ב-2024 לא תהיה תחנת סונול בלי עמדות חשמליות”. פריסה רציפה כזו היא לא פשוטה, לא זולה ולא מחזירה מיידית את ההשקעה – “התשתית מאוד יקרה, אלו עמדות מאוד מאוד ייקרות, רווחים ייראו רק בעוד 5-10 שנים. הצפי הוא לטווח ארוך”. עד לסוף השנה צופה שגיא רצף נאה של עמדות, “אני מאמין שכל מי שייצא מכל נקודה בארץ, ימצא עמדה מהירה או אולטרה מהירה ברדיוס של 50 ק”מ”.
וטעינה מהירה היא בהחלט שם המשחק כאן, מכוניות עדכניות ומטענים מהירים יכולים להוסיף מאות ק”מ של נסיעה בכחצי שעה. רונן אהרון, מנכ”ל ABB טוען שהעמדות המהירות הן הכרחיות היום: “היום הסוללות גדולות יותר בייחוד ברכבי פרימיום. מרחקי הנסיעה משמעותיים אפילו 500 ק”מ. וכל זה אומר שאנחנו נדרשים מטענים יותר חזקים ויותר גדולים אם לפני כמה שנים שלוש שנים התחלנו לספק מטענים של 175 ק”וו. היום יש מטענים של 184 ק”וו.יש לנו היום מטען שנחשב למטען המהיר בעולם, זהו מטען של 360 ק”וו הוא יכול להטעין ארבעה רכבים בו זמנית 90 ק”וו כל אחד. וזה מקטין את העומס על העמדות. יש כבר מקומות שתפוסים באופן קבוע ואנשים מחכים בתור. מטען של 175 ק”וו אחרי 20 דקות 300 קמ הוא יכול לשחרר את העמדה. אנחנו רואים גם את אחד הדפוסים שמלווים את עולם הטעינה היום זה עלייה בהספק של המטענים. לא רחוק היום שאנחנו נראה מטענים של חיצי מגאוואט. לשם זה הולך”.
מהדברים האלו עולה שחברות פרטיות כאלו ואחרות מבינות את המקום אליו אנו הולכים ונעשים מאמצים בכדי לתת להם מענה טכנולוגי מתאים. נושא העמדות הציבוריות ופריסתן הוא פשוט יחסית. כשבאים לדון בעמדות פרטיות העניינים סבוכים מעט יותר.
כאמור כמות הרכבים החשמליים על הכביש מציבות בעיות, כבר היום. הנושא הבוער ביותר הוא התקנת עמדות פרטיות בבתים ציבוריים. “אנחנו ערים לכניסה מסיבית של עשרות דגמים חדשים כשהיצרנים הסינים משנים את חוקי המשחק בענף הרכב, עם צפי לגידול בעשור הקרוב של מאות אחוזים בכל שנה” אומר ערן רוזנשטיין סמנכל תפעול שנפ EV. “יש לנו פתרונות לטעינת רכבים למגזר הפרטי והעסקי, הפתרונות שלנו מותאמים לצרכי הלקוח ודרישותיו. מגוון הפתרונות שלנו מאפשרים מענה לטעינה לכל סוגי הרכבים בכל שיטה ואנחנו מייצגים גם מספר חברות בינלאומיות המובילות בעולם בתחום טעינת רכבים משאיות ואוטובוסים”. בכדי לתת מענה לכל אלו, צריך הרבה חשמל, וזה במדינה שכבר כעת, שוברת שיאי צריכה באופן רצוף.

אז לצד העמדות הציבוריות, קיימת כידוע גם אפשרות להקים עמדה פרטית בבית. במקרה של בית פרטי אין כל בעיה, אבל התקנה של עמדה בבניין דירות או מגדל דירות, היא קצת פחות פשוטה. לפי דודי לסרי מנכ”ל פלאגו, “המציאות עם הבניינים היא מורכבת ולא פשוטה. היום אנחנו יודעים לממן לבניין את תשתית החשמל שלו – עלות שיכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים. אנחנו פה כדי להישאר יש 20 מתחרים אבל לא כולם יישארו. מי שיישאר ייחשף לשלושה אלמנטים עומק כלכלי. האלמנט השני הרבה חברות לא מגיעות עם עמדות ניהול לעלות על הגל”. יש גם לא מעט מידע שלא תמיד מגיע לידי הלקוח. וזה משהו שצריך לשים אליו לב. מי שקונה רכב חשמלי ייקבל איתו בד”כ עמדה, אבל התשתית היא עניין אחר. וכאן כדי לשים לב עם איזו חברה מתקשרים לטווח ארוך. לסרי מוסיף: “חלק מהמקום שלנו בשוק הוא לשפוך את המידע וכמה שיותר בכניסה לאתר שלנו יש לא מעט מאמרים וכתבות על מה שקורה בשוק ואנחנו מפרסמים הרבה מידע ששופך אור על התחום הזה. האתר הזה יהווה ציר מרכזי לכל המידע בשוק הרכב החשמלי בישראל. בטח ובטח אלו שלא מכירים ומבינים את התחום עדיין”.
זו נקודה ששווה להתעכב עליה. ברכישת רכב חשמלי חדש ברוכש ייקבל בד”כ עמדת טעינה ללא תשלום. חלק מהחברות יעניקו לרוכב המאושר גם התקנה סטנדרטית על חשבונן. עלות התקנה כזו עומדת על כ-1,900 שקלים וכוללת חיבור של חנייה ללוח החשמל במרחק של עד 30 מטרים. אם מדובר בחנייה עם מרחק סביר מלוח החשמל, העניין לא מסובך או יקר. מרחק גדול יותר, יכול להוות בעיה ובהכרח יהיה יקר יותר.
בשלב הזה, שדורש תשתית יקרה יותר, יכול לדרוש התחייבות מצד הלקוח כלפי החברה המתקינה.
“אני ממליץ בחום לא להיכנס לעסקאות מפוקפקות המתחייבות להתחייבות של 20 שנה, לא למהר ולהתפתות לעסקאות כובלות” אומר לנו שרגא כץ, מנכ”ל EV Edge. “יש מספר ספקי טעינה מכובדים ורציניים ואני ממליץ לבדוק את אחד הספקים המוכרים”. הוא מוסיף ואומר: ” שזהו מוצר שיש לו שירות ואחריות במסגרת הרכישה. כמובן שניתן להאריך את האחריות והשירות. יש גם אפשרות להתקין עמדות חכמות יותר שמוציאות דוח מסודר לגבי הטעינה (לצורכי קיזוז מס והחזרים)העמדות שלהן עלות שירות חודשית”. שניה לפני שחותמים על התקנה, כדי להבין מה בדיוק הצרכים שלנו, מה אנחנו מקבלים ומי החברה ממנה אנחנו עתידים לקבל את השירות.
ההתפתחות של רשת הטעינה בישראל, מסמנת שני נתיבים. מצד אחד תשתית טעינה איטית בבתים ומצד שני פריסה של עמדות אולטרה-מהירות בדרכים. יוסי עזריה מנכ”ל Zoko Energy מצייר את התמונה הזו באופן ברור: “הצריכה תהיה 70 אחוז טעינה ביתית בלילה, ו-30 אחוז בטעינה ציבורית ותהיה קצת יקרה יותר וכנראה מהירה יותר. הישראלי לדעתי יטעין בחוץ כי תוך רבע שעה הסוללה תהיה מלאה, הוא לא יקום באמצע הלילה לחבר מטען, הוא יישב בתחנה ישתה קפה וימלא את האוטו מהר”. עזריה גם מתייחס לבעיית ייצור החשמל בישראל, “צריך להסתכל על ייצור של חשמל במשק. יש רזרבות קלות, למעט שיאים בחורף ובקיץ. המדינה לא מסתכלת על התמונה הכללית, אלא מתייחסת רק למקטע כזה או אחר.אנחנו משקיעים עשרות מיליוני שקלים שמים בתשתיות, בעמדות חכמות, ואין מתווה מדיני ברור לתחום הזה”.
תמונות: ABB
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו