אחרי ההצלחה היתירה של המכונית החשמלית בשוק המקומי, עושה רושם שהוא מתחיל להיות בשל לשלב הבא. כלמוביל, בזן וסונול חתמו על הסכם שיתוף פעולה ראשון בישראל, ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות. במסגרת ההסכם בין החברות בזן עתידה לייצר את המימן, סונול תהיה אמונה על הקמת תחנות התדלוק לאספקת המימן וכלמוביל תתמקד בייבוא לישראל של משאיות תאי הדלק של יונדאי. מכונית המימן של יונדאי, צפויה לקבל גרסה חדשה השנה, ואנחנו מאמינים שגם היא תמצא את דרכה אלינו.
טכנולוגיית תאי-דלק מימניים ברכבים חשמליים מחליפה את מנועי הבעירה הפנימית (בנזין ודיזל) ונחשבת יעילה, מתקמת ומזהמת פחות לייצור ממכונית חשמלית מונעת סוללה. לאחר שהתעשייה התקדמה במהירות לכיוון החשמל תלוי סוללה המוכר, טכנולוגית תא הדלק (מימן) נשארה נפוצה פחות. הקושי העיקרי של הטכנולוגיה הזו, הוא התדלוק במימן, שמחייב תשתית תדלוק שונה ומסובכת יותר. במפת התחבורה העולמית-עתידית מסומן כיום המימן בעיקר כפתרון למשאיות, אוטובוסים וכלי צמ”ה ייעודיים אשר מפאת משקלם אינם יכולים להתבסס על הנעה חשמלית באמצעות סוללה. בשונה מכלי רכב חשמליים, כלי רכב בטכנולוגיית תאי-דלק מימניים ממירים אנרגיה כימית לזרם חשמלי.
אפס מזהמים
בניגוד לחשמליים המוכרים כאן, הניזונים מסוללה., מימן מהווה פתרון סביבתי ואנרגטי יעיל. מתדלקים מימן בצורה מהירה, תא הדלק הופך אותו לאנרגיה כשהמכונית פולטת מים בלבד. השימוש במימן לתאי דלק מייצר אם כן אפס פליטה וזיהום נמוך משמעותית לייצור מכלי רכב מבוסס סוללה גדולה. התוצר הנפלט כתוצאה מהשימוש הוא אדי מים ועל הדרך הטכנולוגיה הזו מאפשרת זמן תדלוק קצר וטווח נהיגה ארוך, להבדיל מהזמן הממושך שלוקח להטעין סוללה ברכב חשמלי. בכדי להנות מיתרונות אלו, אמור, תידרש הקמת תשתיות של ייצור מימן ואספקתו בתחנות ייעודיות.
כיום יש שלוש יצרניות משמעותיות המייצרות היום מכוניות מונעות במימן. לטויוטה יש את מיראי, להונדה יש את קלריטי ויונדאי מייצרת את נקסו המונעת במימן. כל אלו משווקות בעולם כבר שנים, אך מוצעות במחיר יקר יחסית. היתרונות שלהן ברורים כאמור. אפשר לקוות שעם יצירת התשתית המתאימה, נוכל לראות את שלושת אלו כאן, כאלטרנטיבה יעילה ונקייה באמת.
צעד משמעותי
עד אז, שיתוף הפעולה האמור ייראה את סונול ובזן מוסיפות משאיות מונעות מימן לצי הרכב שלהן. על פניו נראה הסכם זה כמהווה צעד משמעותי בדרך למהפכת המימן בישראל, כששלושת החברות מתחייבות כי יישומו יחל כבר ברבעון השלישי של שנת 2022. זהו צעד משמעותי, היות וכלי רכב כבדים, אחראים לחלק משמעותי בזיהום האוויר מסביבנו.

הצעד הראשון והמבורך הזה, מיועד בשלב הראשון לשרת את משאית המימן של יונדאי שתגיע לכאן בקרוב. ה-XCIENT Fuel Cell של החברה הדרום-קוריאנית אמורה להציע טווח של 400 ק”מ לאחר תדלוק שאורך כ-8 דקות בלבד. כמו יצרניות אחרות, גם יונדאי מאמינה בעתיד המימן כפתרון לרכב מסחרי ותובלה ואף הכריזה לאחרונה כי עד שנת 2025 היא צפויה לייצר כ-2,000 משאיות מדגם זה שיופצו ברחבי העולם. לא נמסר כרגע מיונדאי או מיצרניות אחרות, מתי צפוי להתחיל שיווק של מכוניות פרטיות מונעות מימן בישראל.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו