ארוך טווח: סקודה אוקטביה

דיווח שני במבחן ארוך הטווח שלנו לסקודה אוקטביה. אין הפתעות

הכלי: סקודה אוקטביה 1.0 ל’ ‘דינאמיק’ מחיר: 141,990 שקלים על השעון: 7,512 ק”מ צריכת דלק החודש: 16.2 ק”מ/ל’ אירועים מיוחדים: התמכרנו לגלישה תקלות ועלות החודש: 0 שורה תחתונה: ממשיכה להפתיע


עוד כמה אלפי ק”מ עברו תחת גלגליה של סקודה אוקטביה שנמצאת אצלנו במבחן ארוך טווח. עוד תקופה נטולת טענות. כמעט. מרגע שהגיעה אלינו, היא ממשיכה להרשים. עדיין מושכת את המבט שלנו ועדיין מהנה ושימושית מאוד בנסיעות יום יומיות קצרות וגם כאלו ארוכות מאוד ופחות שכיחות.


עוד מאוברדרייב >>> 


את הטענות צריך למצוא בפינצטה. והן מתרכזות בהרגלים יותר מאשר בעיות ממשיות. לדוגמה, בורר ההילוכים האלקטרוני לפעמים דורש תשומת לב בתחילת נסיעה. הדבר אמור בעיקר בזמן חזרה לרכב מרכב אחר. בכדי לעבור ממצב חנייה למצב נסיעה יש ללחוץ על הבלם, כמובן. לפעמים הלחיצה שלנו לא משכנעת מספיק ומלטפת מדי ככל הנראה. לא מספיק להניח את הרגל על הבלם, אז הידית לא משלבת לדרייב. דרושה לחיצה קצת משמעותית יותר בכדי להתחיל נסיעה.



 


גם תפעול המערכת דרש מאיתנו לא מעט זמן הסתגלות. בייחוד כשרצינו לכוון את המזגן תוך כדי נסיעה. מהרגע שמתרגלים להשתמש בכפתור קיצור הדרך לבקרת האקלים מתחת למסך, נפתרת “הבעיה” הזו.


ואם נגענו במזגן, פתחי המיזוג הנמוכים, עדיין לא הציבו בפנינו בעיה. גם בימים חמים מאוד בקרת האקלים עושה את עבודתה בצורה יעילה ומהירה. מיקום פתחים נמוך יחסית מעלה חשש שזרם האוויר ייעצר בידי הנהג ולא ייטפס אל ראשו. בלוריתו המתנפנפת של העורך הוכיחה כי אין דברים בגו. בשלוש נקודות משמעותיות יותר ניגע בדיווח הזה, בשביל להמחיש במעט את החיים לצד המכונית הזו. שלוש נקודות שהן פשוטות וחכמות…


הראשונה היא מעטפת מערכות הבטיחות המוצעת כאן. אנו מתייחסים כאן בעיקר לבקרת השיוט האדפטיבית ולתיקון הסטייה מהנתיב. אלו, יחד עם עוד מערכות מציעות יכולת אוטונומית מדרגה 2 כאן. זה אומר שהמכונית בהחלט מסוגלת לשאת את עצמה, ולטפל במה שקורה לפניה – תחת פיקוחו של הנהג כמחויב (עדיין) על פי חוק.



 


אז הנהג עדיין חיוני וזה ברור, אבל הוא בהחלט יכול להיות נינוח יותר. בין אם בתנועה צפופה או ממהרת, המכונית תדע להאיץ ולבלום בהתאם לתנועה שסביבה היא תדע לשמור את הרכב בנתיב ומפחיתה מאוד מהמעמסה בנסיעות ארוכות וקצרות כאחד. התצוגה המתחלפת בלוח השעונים הדיגיטלי מציעה לאוחז בהגה גם מצב ייעודי לנהיגה כזו. פשוט טכנולוגיה שעובדת טוב פעם אחד פעם.


דוגמה אחרת היא המערכת הסמי-היברידית שמותקנת כאן. בעקרון מערכת 48V כמו זו שמותקנת כאן, מאפשרת דימום מנוע ארוך יותר בזמן עצירה לדוגמה. אבל יש לה עוד יתרונות והם מתגלים בזמן גלישה. גלישה הוא המצב בו הרכב מתקדם לפנים מבלי שאנחנו לוחצים על דוושת התאוצה או על הבלם. בעיר לפני רמזור לצורך העניין, או בכביש מהיר לקראת רכב איטי יותר או ירידה. במצב הזה יודעת המערכת לנתק את פעולת המנוע לחלוטין. המטרה ברורה – שיפור בצריכת הדלק ופליטת המזהמים.


יש כאן כמה טריקים שכדאי לשים לב אליהם. ולאחר כמה אלפי ק”מ הופכים להיות טבע שני, שבהחלט מציג שינוי משמעותי ליד המשאבה. למערכת יש שני מצבים למעשה. בראשון היא מנתקת את תיבה ההילוכים ומציבה את המנוע בסל”ד סרק לאורך הגלישה. במצב השני, היא מכבה את המנוע לחלוטין. מיותר לציין שהגלישה במצב השני, תורמת להבדל משמעותי יותר בצריכת הדלק.



 


את ההחלטה אם לכבות את המנוע לחלוטין או לא בגלישה עושה המכונית בעצמה עם התייחסות למספר פרמטרים. אם מצב ספורט נבחר בתיבת ההילוכים, היא לא תנתק את המנוע לחלוטין. אם מערכת המיזוג צריכה לעבוד בכל הכוח, היא לא תכבה את המנוע לחלוטין.


אז מי שרוצה לקבל את מלוא היכולת של המערכת הזו, צריך לשים לב לשני פרטים. תיבת ההילוכים צריכה להיות במצב D ומערכת בקרת האקלים לא צריכה להיות במצב הנמוך ביותר שלה. זה אומר שבמקום לבחור בטמפרטורה הכי נמוכה לדוגמה (LOW) אפשר לתת שני קליקים למעלה (17 מעלות נניח), עדיין להנות מהאוויר הקר ולהרוויח גלישה אפקטיבית.


עד כמה אפקטיבית? אנחנו מצליחים להשיג צריכת דלק ממוצעת קבוע של 16.7 ק”מ/ל’ – נתון מעולה למכונית שאינה מונעת באמת בחשמל. זאת ועוד, בנהיגה מודעת כזו שמכוונת גלישה, מתכננת עם מבט רחוק קדימה ושומרת על המהירות החוקית תוך האצות עדינות הגענו גם ל-20.2 קמ”/ל’ לאורך תוואי שמשלב נסיעה הררית, עירונית צפופה ובינעירונית נורמטיבית. מרשים מאוד.



 


וזה מוביל אותנו לנקודה הבאה – את נתון צריכת הדלק האחרון השגנו עם מכונית עמוסה. כמה עמוסה? ברכב תיק ציוד ענק, ארגז 120 ל’ עמוס ציוד גם הוא. 6 תיקי גב מלאים גם הם, שולחן מתקפל (1.5 מ’) שלושה כיסאות גדולים, חלון לקראוון, מיכל מים 74 ל’, משאבת מים, שטיח גדול, שירותים כימיים ניידים, ארגז כלים, תיק עם ציוד צילום, שתי ערכות קפה, זרוע ברקן למסכים גדולים, תנור גז, כירת גז, שתי צידניות האחת ענקית השנייה קטנה, ברז מטבח מאיקאה ועוד כמה דברים.


לא. לא יצאנו לטיול. פשוט קיפלנו את המושבים האחוריים והכנסנו כל מה שמצאנו לתא המטען. וזה לא שלא היה עוד מקום, פשוט נגמרו הדברים שמצאנו סביבנו. אם יש רכב שמראה כמה בסקודה נותנים תשומת לב לגודל תאי המטען – זה הרכב הזה.



 


זמנה של האוקטביה אצלנו הולך ואוזל, ואם לא ייקרה משהו חריג בזמן שנותר לה אצלנו, היא בלי ספק מחזקת את מעמדה אצלנו כמשפחתית המובילה בישראל.


טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...