אם רוצים להבין לאן תעשיית הרכב הולכת, במבט עולמי, זה תמיד רעיון טוב להביט על מעשין של החברות הגדולות בתחום הזה. במקרה הזה מדובר בשתי ענקיות שהן היצרניות הגדולות ביותר בעולם. והגישה של שתיהן לתחום הרכב החשמלי שונה ומרתק.
פוקלסווגן בחרה בכיוון ברור – אימוץ מהיר ומלא של תחום ההנעה החשמלית. התוצאות ברורות, בשוק האירופי, שם דגמי ה-ID ואלו שמבוססים עליהם, הם החשמליים הנמכרים ביותר. אם החברה הכי גדולה בתחום, משקיעה בצורה ברורה כל-כך בתחום החשמלי, כנראה שלפחות לעשור הקרוב – זה הכיוון.

אצלנו
והסנונית הראשונה של ההשקה הזו, בכל הקשור לשוק שלנו לפחות, זו הסקודה אניאק. זו הגרסה הראשונה של השפה החשמלית החדשה של חברת האם, לנחות במחוזותינו. מכונית המבחן התייצבה במפרט לא ישראלי, כזה שגורע חלק ממה שיגיע לכאן באופן שוטף ומוסיף דברים שלא. בתרכזנו בעיקר ביכולת של המכונית עצמה, ובדברים שלא יישתנו בין רמת האבזור הזו, לאחרת.

העיצוב החיצוני כבר מוכר לנו ממפגשים קודמים מעבר לים, אבל לקהל המקומי הוא חדש לחלוטין. לא פעם עצרו אותנו והתעניינו. למרות שהעיצוב לא מתלהם, הוא כנראה שונה ובולט מספיק בכדי לעורר תהיה. אולי היה זה גם הצבע (כסוף ארקטי בלשון החברה) שמשך את תשומת הלב האמורה.

את תשומת הלב שלנו משכו חישוקי הענק, 21 אינץ’, מיותרים לחלוטין על אספלט מקומי. דגם מקביל בישראל יגיע עם חישוק 20 אינץ’ – קצת הגיוני יותר.

על הכביש
תא הנוסעים נאה, עשוי היטב ומרווח בצורה ברורה. כמו מבחוץ, גם כאן העיצוב נסמך על קווים ארוכים ומרגיעים כשאת עיקר תשומת הלב, לוקח מסך המגע הענק. המושבים נהדרים, גם לאחר נסיעות ארוכות וכל אחד מיושבי התא הזה, נהנה מנוחות ומרווח יוצאי דופן. גם בנסיעה התחושה דומה. הטיפול בשברי רוחב לא רהוט ויש קצת יותר רעשי כביש ממה שהיינו רוצים בשיוט מהיר. וכן, חלק מהאצבע המאשימה כאן תופנה לאותם חישוקים מופרזים.

מתוך גרסאות ההנעה החשמליות השונות בהן היא מוצעת, לישראל מגיע האניאק עם המנוע הבסיסי ביותר בשילוב סוללה גדולה. התוצאה היא ביצועים טובים ויעילים גם אם לא שומטי לסתות בסגנון עדות החשמל. התוצאה השנייה של השילוב הזה הוא טווח נסיעה מרשים למדי. הנתון הרשמי מדבר על 507 ק”מ כשבימי המבחן, העמוסים למיד, צריכת החשמל הממוצעת בנהיגה משולבת הניבה נתון של 388 ק”מ בין טעינות.

שורה תחתונה
מהרבה בחינות ראוי שסקודה תהיה הראשונה שמציגה את המענה המקיף הזה לצורך החשמלי מתוך קבוצת פולקסווגן. זה המותג האירופאי הנמכר ביותר בישראל כבר שנים וכנראה שיש משהו במסר ההגיוני והיעיל שלו. וככה בדיוק מרגישה האניאק, הגיונית ויעילה. היא נותנת מענה מלא לא רק לצורך החשמלי אלא בכלל להובלת נוסעים בעידן הזה. עם מראה ותחושה עתידניים במידה, התנהגות כביש בטוחה וסולידית, וגם מחיר ששם אותה היישר בתוך הסגמנט המתפתח. צעד ראשון מוצלח, שייפתח את הדרך לעוד גרסאות ודגמים כאלו משאר המותגים בקונצרן.
סקודה אניאק iV80
מנוע: חשמלי
הספק: 204 כ”ס
מומנט: 31.5 קג”מ
גיר: אוט’, 1 היל’
בסיס גלגלים: 276 ס”מ
משקל: 2,658 ק”ג
טווח (מבחן): 388 ק”מ
מ-0 ל-100 קמ”ש: 8.7 שנ’
מהירות מירבית (מוגבלת מחשב): 160 קמ”ש
מחיר: מ-190,000 שקלים
בעד: מרווח, אבזור, טווח
נגד: חישוקי 21 אינץ’
שורה תחתונה: התשובה האירופית לגל החשמלי
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו