לג’ילי ישנה זכות ראשונים בכל הקשור למהפכה החשמלית בשוק הרכב הישראלי. בדיוק לפני 4 שנים נחתה ג’ילי בישראל עם בשורה בדמות קרוסאובר משפחתי חשמלי במחיר זהה לזה של קרוסאובר רגיל בעל מנוע בנזין. הגיאומטרי C סלל את הדרך שלל רכבי קרוסאובר חשמליים מסין ששטפו את השוק המקומי. ג’ילי מאז איבדה את הבכורה בז’אנר, אך בתחילת השנה החלה מיני קאמבק מקומי עם ה-EX5 שהחליף את הגיאומטרי C כשהוא מבשר על דור מוצרים חדש של החברה שבדרך ארצה.
התחרות בשוק החשמלי צפופה מאי פעם, ולמרות זאת בג’ילי קיוו להחזיר לעצמם חלק מנתח השוק שאבד. אלא שבמקביל התחוללה מיני מהפכה נוספת בשוק הישראל שגילה מחדש את יתרונות רכבי הפלאג-אין ההיברידיים – עם קצת עזרה משווי השימוש הנמוך ומשפע דגמים חדשים ויעילים שנחתו כאן מסין.

התשובה של ג’ילי לפריחה של רכבי הפלאג-אין ההיברידים מגיעה כעת. קוראים לו StarRay ואם הוא נראה לכם קצת מוכר, זה כיוון שמדובר בגרסת הפלאג-אין של ה-EX5 החשמלי. אלא שבג’ילי בניגוד ליצרניות אחרות העדיפו למתג אותו באופן שונה ולהכניס בינהם מספק הבדלים מעבר ליחידת ההנעה עליהם נעמוד בהמשך. השורה התחתונה היא שג’ילי מגיבה לשוק ומציבה רכב פלאג-אין משפחתי במחיר שמתחיל ב-170 אלף ש”ח המציב אותו בעמדת פתיחה אטרקטיבית מול המתחרות, וגם לזה עוד נגיע.
את האמת שבמבט חטוף קשה למצוא אותם. חיצונית הצללית דומה, אבל מבט מעמיד מגלה שבסטאריי ישן יחידות תאורה מעט שונות עם פס לד המחבר בינהן שאינו קיים ב-EX5 וגם עיצוב כונסי האוויר בפגוש שונה, כי בכל זאת יש כאן מנוע בעירה פנימית שזקוק לקצת רוח. למרות המראה הדומה, הסטאריי ארוך ב-13 ס”מ מה-EX5 החשמלי. זה לא ממש בא לידי ביטוי במרחב מאחור שהוא בלאו הכי מעולה בכל ממד כיוון שההבדל בבסיס הגלגלים הוא רק חצי ס”מ (275.5 ס”מ בסך הכל). תא המטען לעומת זאת יוצא נשכר עם נפח שצמח ב-67 ליטרים לנפח של 528 ליטר בסך הכל.

תא הנוסעים גם הוא נראה זהה במבט ראשון, כשגם כאן ישנו סידור מוכר של מסך לוח מחוונים קטן (8.8 אינץ’) ומסך מרכזי ענק (15.4 אינץ’) המרכז בתוכו כמעט את כל פונקציות התפעול, כשלחלקן כמו בחירת מצב הרגנרציה וביטול פעולת מערכות הבטיחות (ההיסטריות מידי) ניתן לגשת רק אחרי שיטוט מסיח דעת ומספר הקלקות. מבט קצת יותר מעמיק מגלה שהקונסולה המרכזית ה”צפה” עוצבה מחדש וכוללת חלל אכסון מתחתיה עם סידור שונה למתגים, למחזיקי הכוסות ולמשטח הטעינה עבור הטלפון. למרות ההסתמכות על ממשק המגע, בג’ילי השכילו להשאיר מתגים פיזיים השולטים על טמפרטורת ועוצמת המיזוג, חוגה מרכזית השולטת על מספר פונקציות בהן עוצמת השמע ותפעול ידני לפתחי המיזוג – כך שההתמצאות בפונקציות המיידיות לתפעול השוטף של הרכב נגישות וזה טוב. גם איכות החומרים גבוהה ביחס למקובל בקטגוריה.
כמו ב-EX5 גם כאן ישנו מנוע חשמלי המניע את הגלגלים הקדמיים עם הספק דומה של 214 כ”ס. אלא שכאמור הסטאריי הוא בעל יחידת הנעה היבירידת-נטענת המסתמכת על מנוע 1.5 ליטר אטמוספרי המספק 98 כ”ס המשמש רוב הזמן הגנרטור ומצטרף להנעת הגלגלים רק תחת עומס ובמהירויות גבוהות. החיבור שלו למשימת ההנעה מתבצע באופן חלק. באופן מוזר אין בלוח המחוונים או במך הראשי אזכור כלשהו שמראה מתי נכנס מנוע הבנזין לפעולה והאם הרכב עדין במצב חשמלי. אבל אם תהיתם, מנוע הבנזין יזכיר לכם את קיומו כי השאון שלו מורגש היטב תחת תאוצה חזקה כאשר הוא מתאמץ לספק גם חשמל לסוללה. בנוסף, גם במהירות נמוכה במצב היברידי, כשהסוללה היא באזור 20% מהקיבולת שלה הוא נכנס לפרקים לפעולה קצרה עם רעש נוכח וגס מידי.

עם זאת, כיוון שהסטאריי נסמך רוב הזמן על תנועה באמצעות המנוע החשמלי הוא מרגיש נינוח בנסיעה רגועה, הביצועים שלו טובים עם זמינות כוח מיידית גם בעקיפות, אם כי הוא זקוק ל-8 שניות כדי להגיע ל-100 קמ”ש, שניה יותר מאשר הגרסה החשמלית. סוללת 18.4 קוט”ש מצליחה לספק טווח נסיעה חשמלי ריאלי של כ-70 ק”מ בתנאי אמת האמורים להספיק לרוב הנסיעות היומיות. עם זאת, כאשר הסטאריי במצב היברידי עם סוללה ריקה (כ-20% כאמור) צריכת הדלק לא הרשימה ועומדת על כ-13.5 ק”מ לליטר, כך שאם אתם מתכננים נסיעות ארוכות כדי להגדיר לרכב לשמור אחוז גבוה יותר של הסוללה כדי להשיג צריכת דלק טוב יותר.
כיול המתלים של ג’ילי סטאריי הוא על הצד הרך, והדבר מתורגם לספיגה טובה של מהמורות במהירויות עירוניות נמוכות. ככל שעולה המהירות והבולמים נכנסים למהלכם העמוק רמת השיכוך יורדת והתנועה על המתלים גוברת, דבר שמורגש בעיקר בכבישים גליים. גם בפניות מהירות מורגשות זוויות הגלגול והתנועה המרובה של המתלים מה שמבהיר לנהג להוריד קצב, זאת למרות שההיגוי מדויק יחסית אך קל מידי במשקלו גם במצב הכיול הספורטיבי.

בדומה לאחיו החשמלי, ג’ילי סטאריי מציע חבילה שעונה היטב על הצרכים של מי שמחפש קרוסאובר משפחתי. הוא מרווח, מאובזר היטב, בעל תחושה איכותית בתא נוסעים, נעים בנהיגה עירונית ושיוט נינוח ויש לו מספיק כוח זמין לעקיפות. בתור רכב פלאג-אין הוא מספק טווח נסיעה ממוצע, אך היינו מצפים לקבל יותר עידון מיחידת ההנעה כאשר מנוע הבנזין עובד ברקע וגם צריכת הדלק לא מתעלה על היברידיות רגילות. כאן נכנס למשוואה התמחור של הסטאריי שמתחיל ב-170 לרמת הגימור הבסיסית ו-176 אלף שקלים לרמת האבזור הבכירה. הוא מעט יותר יקר מ-BYD סיליון 5, אבל זול יותר בכ-10 אלף שקלים מג’אקו 7 שהוא הלהיט של הקטגוריה. זה מעמיד את ג’ילי סטאריי בעמדת פתיחה חזקה בשוק הפלאג-אין התחרותי, כזו שיכולה להקפיץ את ג’ילי בחזרה בטבלת המכירות.
ג’ילי סטאריי Tech – תעודת זהות
מנוע: 1,499 סמ”ק, היברידי-נטען
הספק: 214 כ”ס
מומנט: 26.7 קג”מ
תמסורת: ישירה, הנעה קדמית
בסיס גלגלים: 275.5 ס”מ
משקל: 1,770 ק”ג
מ-0 ל-100 קמ”ש: 8 שניות
מהירות מרבית: 170 קמ”ש
צריכת דלק ממוצעת: 41 ק”מ לליטר
מחיר: 176 אלף שקלים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
![[object Object]](/wp-content/uploads/2021/01/27/08/מורידים.-נכנסים.-מתאהבים.-דף-כתבה-מובייל.png)