נהיגה ראשונה: ג’ילי EX5

אחרי שהייתה מנושאות הבשורה בעידן החשמל המקומי עם הגיאומטרי C, ג'ילי מבקשת לחזור למרכז הזירה בשוק שרק נהיה צפוף יותר ויותר<br />

לג’ילי יש זכות ראשונים בשוק החשמליות הישראלי. הגיאומטרי C שנחתה בישראל בתחילת העשור הביאה איתה בשורה בדמות קרוסאובר חשמלי עם טווח של למעלה מ-400 ק”מ ובמחיר זהה לזה של דגמי בנזין מקבילים. ההצלחה  הייתה מיידית, וג’ילי גם הייתה לתקופה קצרה לחשמלית הנמכרת ביותר בישראל.

עוד מאוברדרייב >>>

אך מאז חלפו הרבה קילוואטים בעמדות הטעינה. קצב הדגמים והחידושים המגיעים מסין השאירו את ג’ילי מאחור מול שלל חשמליות מודרניות יותר שממשיכות להגיע ארצה בקצב שלא פוסק. אחרי שהסגמנט החשמלי-עממי נכבש על ידי BYD אטו 3, כמו גם לינק אנד קו 02, זיקר X (השייכות לג’ילי), MG4 ועוד… מגיעה סוף סוף התשובה של ג’ילי. קוראים לה EX5 שהיא סנונית ראשונה מסדרת הגלקסי החדשה של היצרן.

ג’ילי EX5 היא כבר סיפור אחר. בניגוד לגיאומטרי C שנולדה כמכונית בנזין ועברה הסבה להנעה חשמלית, ה-EX5 תוכננה מלכתחילה על בסיס פלטפורמה חשמלית ייעודית המיועדת עבור משפחת דגמים שלמה. באופן מעניין, מדובר בפלטפורמה שהיא כרגע ייחודית לג’ילי, שבחרה בה על פני שימוש בפלטפורמות המשותפות בין זיקר/לינק/וולוו/פולסטאר.

חיצונית אל תצפו להפתעות. גם ג’ילי EX5 מיישרת קו עם בנות מוצאה. זה אומר שבכה אטומה, קווים עגלגלים ומעט אנונימיים, ידיות דלתות נשלפות ויחידות תאורה אחוריות המחוברת בפס לד רוחבי. מודרני, נעים לעין אבל לא משהו שתצליחו לזהות מרחוק. המידות מקובלות למדי בקטגוריה עם אורך של 461 ס”מ ורוחב של 190 ס”מ. בסיס גלגלים של 275 ס”מ נדיב ביחס למכוניות בנזין, אבל לא מרשים ביחס למכוניות המתבססות על פלטפורמה חשמלית, ועדין המרחב במושב האחורי טוב וכך גם הגישה אליו הודות לקו גג גבוה יחסית.

צילומים: אופיר דואק

סביבת הנהג מודרנית יותר מבעבר, עם שילוב של מסך לוח מחוונים מינימליסטי עם גופנים קטנים מידי, מסך מרכזי גדול דרכו מתבצע תפעול רוב מערכות הרכב, קונסולה מרכזית “צפה” וגבוהה ופתחי מיזוג נמוכים מידי. כמות המתגים מינימלית, וראויה לציון לטובה החוגה המרכזית השולטת על עוצמת השמע, עוצמת המיזוג או בפונקציות נוספות לסירוגין. זה מקל במעט על תפעול הרכב לעבור הפונקציות השכיחות, שכן התפריטים המרובים במערכת המולטימדיה דורשים לא מעט תשומת לב, בעיקר עבור פעולת מערכות הבטיחות. ישנה גם אפשרות לגישה מהירה דרך המתגים על גלגל ההגה, ולמרבה השמחה גם כיוון המראות ופתחי המיזוג נעשה דרך מתגים ולא דרך המסך. איכות החומרים טובה ברובה,

איכות החומרים טובה ברובה ומשתלבת היטב בבחירת הגוונים הבהירה והאופציונלית, למעט כמה נקודות שנראות זולות למראה ולמגע כמו הגימור דמוי העץ בקונסולה המרכזית. רשימת האבזור כבר ברמת הבסיס נאה: עם מושבים מתכווננים חשמלית בעלי חימום וקירור, מצלמות 360 ומשטח טעינה אלחוטי. בגרסה המאובזרת אותה בחנו מקבלים גם עיסוי למושבים, גג שמש פנורמי, מערכת תצוגה עילית, דלת תא מטען חשמלית וגם חישוקי 19 אינץ’ עם צמיגים רחבים הגורעים 20 ק”מ מטווח הנסיעה המוצהר של המכונית.

עם 214 כ”ס מהמנוע החשמלי הקדמי הביצועים זריזים והם מעל לנחוץ עבור הנהג המשפחתי הממוצע. יכולת ההורדה של הכוח לכביש טובה ברוב המקרים, כשרק במעבר למצערת מלאה במהירויות נמוכות מורגש שקושי קל של הגלגלים לייצר אחיזה. באופן מפתיע, ל-EX5 סוללה קטנה יותר מאשר לגיאומטרי C אותה היא מחליפה, עם טווח מוצהר נמוך יותר של 430 ק”מ (410 ק”מ בגרסה המאובזרת) לעומת 485 ק”מ. הגיאומטרי C בזמנה התבלטה עם נתוני טווח שהיו קרובים מאד בפועל להצהרת היצרן. למרבה הצער זה לא המצב ב-EX5. במהלך המבחן, שאמנם נערך בימי שרב עם מיזוג במצב מרבי, נרשמה צריכת אנרגיה ממוצעת של קצת פחות מ-17 קוט”ש ל-100 ק”מ וטווח של כ-330 ק”מ בין הטעינות – נתון שכבר לא ממש עושה רושם על קהל היעד בימנו וידרוש טעינת ביניים בנסיעות ארוכות. קצב הטעינה המהירה הוא 100 קוט”ש, נתון דומה לרוב המתחרות הישירות.

כיול המתלים של ג’ילי EX5 הוא על הצד הרך, מה שבא לידי ביטוי ביכולת שיכוך טובה של מפגעים במהירויות נמוכות למרות קוטר החישוקים הגדול. מעל מהירות של 30 קמ”ש יכולת השיכוך כבר לא במיטבה ומצטרפות גם תנודות מרכב על ציר האורך. רמת האחיזה של ה-EX5 טובה וההתנהגות צפויה, אך גם כאן ישנן יותר מידי תנודות מרכב תחת עומס אליהם מצטרף היגוי מנותק. במילים אחרות, עדיף לסגל ב-EX5 מצב נהיגה רגוע. זה גם יועיל לטווח הנסיעה.

הבשורה העיקרית אותה מביאה ג’ילי עם ה-EX5 היא שהיא חוזרת לעניינים. היא מציבה מול המתחרות קרוסאובר חשמלי מודרני, מרווח ושימושי עם תא נוסעים מאובזר בנוי היטב. הביצועים טובים והיכולת הדינמית לא נופלת מהמתחרות, כך שהקלף שנותר ל-EX5 לנפנף בו כדי להתבלט הוא תג המחיר. הגרסה המאובזרת בה נהגנו זולה בכמה אלפי שקלים מהמתחרות הישירות, ותמורת ויתור על כמה פריטי אבזור ניתן לקבל את גרסת הכניסה, עם טווח מעט טוב יותר, במחיר של 162 אלף שקלים. עבור מי שיש לו עמדת טעינה צמודה שתאפשר להתגבר על טווח הנסיעה המעט בעייתי, יש כאן עסקה מעניינת בז’אנר החשמלי.

ג’ילי EX5 Tech 

מנוע: חשמלי קדמי

הספק: 214 כ”ס

מומנט: 32.6 קג”מ

תמסורת: אוטומטית ישירה

בסיס גלגלים: 275 ס”מ

משקל: 1,765 ק”ג

מ-0 ל-100 קמ”ש: 7 שניות

מהירות מרבית: 175 קמ”ש

צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 16.6 קילוואט ל-100 ק”מ

מחיר: 168 אלף שקלים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר