עובדה מספר 1: טויוטה קורולה היא אחת המשפחתיות הפופולאריות ביותר בישראל בעשורים האחרונים. עובדה מספר 2: הציבור הרחב כבר לא נוהה אחרי משפחתיות סדאן ומעדיף את תצורת הקרוסאובר האופנתית. לאור זאת, טויוטה קורולה קרוס שנחתה כאן לפני כ-3 שנים הייתה הדבר הנכון בזמן הנכון עבור היצרנית היפנית כדי לנגוס בפלח משמעותי משוק הקרוסאוברים הקומפקטיים בזמן שהראב 4 גדל והתייקר.
לכן בטח לא תופתעו לשמוע שטויוטה קורולה קרוס היא מדגמי מהקרוסאוברים הקומפקטיים היותר פופולאריים בישראל, כשהיא מזנבת ביונדאי טוסון וקיה ספורטאז’. אלא שאת החיזוק המשמעותי קיבלה קורולה קרוס דווקא בשנה החולפת, כאשר הקורולה הרגילה נעלמה מהשוק בעקבות החרם הטורקי והקרוס נותרה כדי לספק מענה כפול עבור היבואן המקומי. במקביל מצאה את עצמה קורולה קרוס מתמודדת לא רק עם הטוסון והספורטאז’ מלמעלה, אלא גם עם הקונה והנירו מלמטה לאחר שאלו צמחו והתייקרו בדור החדש שלהן.
בשבועות האחרונים נחתה בארץ קורולה קרוס עדכנית, לאחר מתיחת פנים מתבקשת של אמצע החיים שנועדה ליישר קו מול המתחרות מקוריאה, אבל במידה לא פחות גדולה גם מול השטף בלי פוסק של קרוסאוברים סיניים חשמליים והיברידיים-נטענים שהפכו שאת שוק הקרוסאוברים המשפחתיים לעמוס וצפוף. וכדרכן של מתיחות פנים, בטח בטויוטה, לא תמצאו כאן מהפכות. קצת קוסמטיקה, עדכון למערכות הבטיחות ורשימת האבזור והבטחה לאיכות נסיעה משופרת. היפנים מקווים שזה אמור להספיק. האמנם?

השוני העיצובי העיקרי נמצא בחזית. מעצבי טויוטה הפנימו ששבכה אגרסיבית בסגנון הטנדרים ורכבי הפנאי הגדולים של החברה לא ממש מתאימים לקרוסאובר רך שכזה. אז הם העניקו לקרוס חזית מעודנת יותר עם שבכה חצי אטומה המשלבת בתוכה פתחים בצורת משושה, יחד עם נגיעות קטנות לפנסים ולפגושים. לא משוה מובחן במיוחד, אבל מספיק כדי להקנות לקורולה קרוס מראה קצת יותר הרמוני ועדכני, במידה ותבחינו בה במגרש החניה.
גם בתא הנוסעים אין הפתעות. העיצוב סולידי ומוכר כי הוא העתק של הקורולה המשפחתית. לוח מחוונים דיגיטלי שקוע עם מגוון תצוגות משתנות, מסך מולטימדיה מזדקר מחוץ לקו לוח המכשירים והנדסת אנוש ברורה למדי עם אותו פאנל פיקוד לבקרת האקלים ומתגים מוכרים שמשמשים את טויוטה מזה שנות דור. גם ממשק המולטימדיה ידידותי לתפעול כיוון שהוא לא שופע תפריטים ופונקציות מיותרות כמו במיטב הסיניות הגנריות. פשטות שהיא מבורכת. החיסרון המשמעותי היחיד הוא שהשליטה על ההגדרות השונות, בפרט על תפקוד מערכות הבטיחות מתבצע דווקא מהתפריטים שבלוח המחוונים, מה שהופך פעולה פשוטה של נטרול התרעת המהירות ההיסטרית לסאגה מייגעת שניתן לבצע רק כאשר הרכב בעמידה.
מעבר לכך התחושה בתא הנוסעים מעט פלסטית ואפרורית מידי, כשרק דיפון רך ללוח המכשירים והריפודים דמוי העור הבהירים ברמת הגימור הנבחנת קצת מנסים להכניס תחושת איכות שהיא קצת מעבר לסטנדרט הגנרי והמוכר של טויוטה. מעבר לכך, מרחב הפנים מספק מכל הממדים למעט מושב מעט קצר מידי מאחור. קשה למצוא משהו רע באמת להגיד על תא הנוסעים של הקורולה קרוס מלבד שהוא פשוט יעיל ותכליתי קצת יותר מידי, בטח ביחס למתחרות.

למרות שבעולם היא מוצעת גם בגרסת 2.0 ליטר היברידית חזקה, לארץ ממשיכה קורולה קרוס להגיע עם אותה יחידת הנעה היברידית מוכרת עם מנוע בנפח 1.8 ליטר ומנוע חשמלי בהספק משולב של 140 כ”ס. מדובר במערכת מהדור החמישי, עם מנוע חשמלי חזק יחסית המספק 95 כ”ס ומסוגל לתמוך טוב יותר בתנועה מלאה על חשמל עד מהירות של 90 קמ”ש, יחד עם סוללה בעלת נצילות טובה יותר של מחזורי הטעינה. בפועל זה עדין לא משנה את העובדה שאופי יחידת ההנעה ההיברידית נעים בשיוט ותאוצה מתונה, אבל מרגיש מתאמץ מידי ונוכח בכל תאוצה משמעותית. למרות המיידיות שבה מגיע הכוח בזכות הסיוע החשמלי, אין כאן תחושת זריזות שתואמת את תחושת המאמץ המתקבלת ברקע, והביצועים לא יותר ממספקים. לפחות צריכת הדלק עדין טובה בכל היבט עם כ-16.5 ק”מ לליטר גם בנסיעה מאומצת, וקצת יותר אם אתם במוד נינוח.
בטויוטה מדברים השנים האחרונות הרבה על חיבור לנהג ומטפחים את חטיבת GR הספורטיבית, אבל זה לא משהו שנוגע לקורולה קרוס. גם כאן יעילות היא שם המשחק. התנהגות צפויה, אחיזה טובה והיגוי שהוא מעט קל מידי אך מדויק ושום דבר שיעורר רצונות כלשהם אצל הנהג. יכולת הספיגה של המתלים טובה במהירות נמוכה, אך מגבלות השיכוך והריסון מתגלות במהירות גבוהה ותחת עומס. מצד שני, קורולה קרוס מרגישה הרבה יותר שלמה ומשרת ביטחון תחת עומס מאשר כמה וכמה מתחרות סיניות, וזה גם משהו בימנו.
במציאות שבה בכל יום מגיע קרוסאובר חדש שמנסה “לשבור את השוק” טויוטה לא נסחפת אחרי הזרם. מתיחת הפנים מסתפקת בעדכון קלה ובשימור הקיים, כך שקורולה קרוס נותרה אותה מכונית יעילה בכל תחום, שלא נכשלת בשום דבר שתספק לבעליה את המענה המשפחתי הנדרש.

כאן אי אפשר להתעלם מסוגיית המחיר. טויוטה מעולם לא נדרשה לשחק יותר מידי על סעיף זה. העניין שהוא שבמחיר של 180 אלף שקלים לגרסת הכניסה ו-193 אלף שקלים לגרסה הנבחנת מתמודדת קורולה קרוס מול דגמי הפלאג-אין הסינים שפורחים כאן מתחילת השנה כשהם מנפנפים ברשימת אבזור ארוכה, מאות כ”ס וטווח נסיעה חשמל של קרוב ל-100 ק”מ. מצד שני, קורולה קרוס זולה יותר מהגרסאות ההיברידיות של הטוסון והספורטאז’, שהן קצת יותר גדולות וחזקות משמעותית.
אבל אולי כל ההשוואה הזו שגויה מיסודה כי היא מחזירה אותנו לפסקת הפתיחה. קורולה קרוס לא באה להציע דיל, והנשק החזק ביותר שלה הוא המוניטין. במציאות הנוכחית שהקורולה המשפחתית היא לא אופציה, קרוס ממלאת את מקומה ותמשיך להעניק ללקוחות המסורתיים של טויוטה את אותן תכונות מוכרות ונדרשות של שימושיות, אמינות וצריכת דלק נמוכה באריזת קרוסאובר אופנתית ולא מוחצנת מידי. ויש מספיק לקוחות כאלו כדי שהיא תשמר את מקומה בטבלת המכירות.
טויוטה קורולה קרוס אדוונצ’ר
מנוע: 1,798 סמ”ק, בנזין היברידי
הספק משולב: 140 כ”ס
מומנט מנוע חשמלי: 18.9 קג”מ
תמסורת: אוטומטית רציפה, הנעה קדמית
בסיס גלגלים: 264 ס”מ
משקל: 1,380 ק”ג
מ-0 ל-100 קמ”ש: 10 שניות
מהירות מרבית: 170 קמ”ש
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 20 ק”מ לליטר
מחיר: 193 אלף שקלים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
