חברת BYD ביססה את מעמדה כאחת מיצרניות הרכב הגדולות בסין, עם מעל 2.1 מיליון מכוניות שיוצרו במחצית הראשונה של שנת 2025. גם בישראל BYD זוכה להצלחה שמגיעה בדמות ביקוש ער לדגמים השונים שמשווקים כאן. עדות לכך ניתן למצוא בטבלאות המסירות של השנים 2023 ו-2024, בהן ה-Atto 3 הוביל את הטבלה והיה למעשה הדגם הכי נמכר בישראל בכל אחת מהשנים הללו. ההצלחה הזו הגבירה את התיאבון, ו-BYD השיקה בשנים האלו עוד ועוד דגמים בישראל. לאחרונה הייתה זו הדולפין סרף הקטנה וכעת, מהצד השני של המתרס, הושקה בישראל הסיליון 7, או ‘אריה הים’ 7 אם תרצו. הסיליון 7 היא מכונית פנאי בסגמנט D-SUV שהוצגה בשנת 2023 והושקה שנה לאחר מכן. היא מבוססת על הפלטפורמה החשמלית של היצרן שכוללת את מבנה ה-Cell to Body המוכר, בו סוללת הבלייד מהווה למעשה חלק מובנה ברצפת המכונית, ובכך תורמת לחוזק המבני ולתא נוסעים מרווח יותר. לחובבי הסל”ד נספר כי מנועי הסיליון מסוגלים להגיע ל-23,000 סיבובים חרישיים לדקה.
כמצופה ממכונית פנאי בסגמנט D-SUV, הממדים מכובדים: בסיס הגלגלים שלה עומד על 293 ס”מ, אורכה 483 ס”מ ורוחבה 193 ס”מ. הסיליון 7 משווקת בישראל בארבע גרסאות: החל מגרסת מנוע יחיד המפיק 231 כ”ס עם סוללת 71.8 קוט”ש וכלה בגרסה בעלת זוג מנועים המפיקים יחד הספק מרשים של 530 כ”ס וסוללת 91.3 קוט”ש. המחיר ההתחלתי של הסיליון 7 בישראל עומד על 218,990 שקלים, כאשר מחירה של הגרסה הבכירה, אותה קיבלנו למבחן הדרכים, הוא 262,990 שקלים.
הסיליון 7 היא כאמור מכונית פנאי בגודל בינוני, וזה נחשב גדול בישראל. החזית מיישרת קו עם סדרת האוקיינוס של BYD בזכות יחידות תאורה צרות יחסית ומראה חלק עם שבכה קדמית שהותקנה בחלקו התחתון של הפגוש. מבט מהצד חושף את חישוקי ה-“20 הנאים שהותקנו בחללים הגדולים שתחומים בקשתות גלגלים מודגשות בעלות מראה קצת ריבועי, אשר יחד עם בסיס הגלגלים הנדיב מתקבל עיצוב שמייצר עניין. ידיות הדלתות נכנסות אל תוך הדלתות לטובת מראה “נקי” ואווירודינאמי, וקו החלונות נמתח לאחור עם קורה B מושחרת המייצרת מעיין גג צף, ועיצוב קצת מבולגן יש לציין. בחלקה האחורי הותקנו יחידות תאורה נאות המחוברות ביניהן, פגוש מינימאלי שאינו בולט במיוחד, וזוג ספויילרים: אחד עדין מתחת לשמשה הצרה שמייצרת שדה ראיה מצומצם, ואחד אגרסיבי יותר מעליה. בסך הכל העיצוב הכללי נאה ומודרני.

גם תא הנוסעים של הסיליון 7 מציג עיצוב מודרני ונקי. לא תמצאו בו שלל כפתורים משום שהשליטה על מרבית העזרים מתבצעת באמצעות מסך המגע הגדול שהותקן במרכז. כן, גם המסך הזה מסתובב על צירו כמקובל בדגמי BYD. לאורך הדשבורד הותקן פס כסוף, ששובר קצת את המראה הכהה, והוא ממשיך לאורך דלתות הצד הקדמיות והאחוריות. בהחלט אלמנט נאה. מעל הפס הכסוף יחידה בצבע שחור שבחלק שמול הנוסע מספקת תאורת אווירה, ובחלק שמול הנהג משמשת כלוח מחוונים דיגיטאלי. פתחי המיזוג במרכז נמוכים יחסית לטעמי, אם כי הם עוזרים לקרר את המכשיר הסלולארי שמתחמם במשטח הטעינה. אותו משטח טעינה נמצא על גבי גשר צף שמתרחב באזור החיבור לדשבורד, ותופס קצת ממרחב המחיה של ברך ימין של נהגים גבוהים. המושבים נוחים, מתכווננים באופן חשמלי כמובן, ומציעים חימום ואוורור. ביניהם משענת יד רחבה, אך היא אינה מתכווננת בהתאם לצרכי הנהג.
המושב האחורי מספק מרווח מרשים הן לברכיים והן לראש, הודות לתקרה גבוהה ושטח רצפה רחב ושטוח. גג השמש הענק מכניס אור לתא הנוסעים ונותן תחושת מרחב גדולה עוד יותר. איכות החומרים הטובה מלפנים ממשיכה גם מאחור, ולרשות הנוסעים פתחי מיזוג, שקעי טעינה, משענת יד, כיסי אחסון בגב המושבים וחימום במושב. לרשות הציוד מוצעים שני תאי מטען: קדמי בנפח של 58 ליטר ואחורי, הנפתח באופן חשמלי, המסוגל לאכלס ציוד בנפח של 520 ליטר. הוא מציע ווי עגינה, תא עם רשת ומתחת לרצפתו תא נוסף לטובת ערכת הניפוח, כבל הטעינה ועוד.

עם זוג מנועים, קדמי ואחורי, המפיקים יחד 531 כ”ס ו-70.4 קג”מ, הסיליון 7, למרות משקל עצמי הנושק ל-2.5 טון, מספקת תאוצות טובות למדי בכל מצב. 4.5 שניות מעמידה ל-100 קמ”ש לחובבי המספרים. אבל איך העסק הזה, במשקל הזה, מתנהל בכביש המפותל? בהודעה לעיתונות BYD הצהירו כי הסיליון 7 מספקת לא פחות מאשר ביצועים ספורטיביים ועוד רשימה ארוכה של תכונות יותר בנאליות בעולם רכבי הפנאי החשמליים כמו מרווח פנימי וטכנולוגיה מתקדמת. אז החלטנו לבדוק לעומק את הצהרת היצרן. הכביש שנבחר הוא 9977. לא הבחירה הברורה מאליה, אבל חבר סיפר לי הוא נסלל לאחרונה באספלט טרי, כל כך טרי שריח הסלילס עוד נישא באוויר. הסיליון 7 טיפסה במעלה ההר מהר בקלילות מעצבנת ומהר יותר מלא מעט מכוניות ספורטיביות עליהן נהגתי לאחרונה. גם התנהגות הכביש היתה טובה, ובפניות ההדוקות הזנב בחר להדק את קו הפניה באמצעות לחיצה על הדוושה הימנית. המתלים האדפטיבים “גילחו” לא מעט ממשקל המכונית, באופן וירטואלי כמובן, ותרמו להיגוי המדוייק, לכניסה לא מהוססת לפניות ולבטחון גבוה מאד מאחורי ההגה. לאותו בטחון תרמה גם העובדה שכל 531 כוחות הסוס יורדים אל הגלגלים רק לאחר שתיישרו את ההגה, מעין מנגנון שמונע מאנשים לא מנוסים לבצע טעויות יקרות.
שם למעלה במצפה בניה, כשהכפר כילא ההרוס נגלה לנגד עיני, היה זמן להרהר במרוץ חימוש אחר, להבדיל אלף אלפי הבדלות, לו אנו עדים בשנים האחרונות. הרי כל אדם סביר יסכים שאין באמת צורך אמיתי ברכב פנאי עם הספק כל כך גבוה ולדעתי זה יסתיים ברגולציה שתעצור בסופו של דבר את ההשתוללות שהטכנולוגיה מאפשרת בקלות. בירידה מטה גיליתי שהבלימה הרגנרטיבית בדרגה הגבוהה, לא מספיק חזקה, ושהייתי מעוניין גם בשיפטרים מאחורי ההגה שישלטו על עוצמתה. הבלמים הגדולים והמחוררים עשו את העבודה בהתחלה, אך החלו להתעייף בשלב מסויים. כן, הפיזיקה עושה את שלה, ולעצור בירידה כ-2.5 טון פעם אחר פעם זה לא פשוט. לא פשוט עד כדי שריחות האספלט הטרי נמהלו בריחות בלמים מעושנים. מה עוד יש לספר על הסיליון 7 בפרק הנהיגה? נוחות הנסיעה ובידוד הרעשים טובים, חלק ממערכות הבטיחות נוטות לצפצף יותר מידי (ניתנות לביטול), ועל סוללה מלאה תצליחו לעשות בפועל כ-400 ק”מ לעומת 502 ק”מ על פי הצהרת היצרן. תלוי כמובן בתוואי הנסיעה, באופי הנהיגה, במזג האוויר, בלחץ האוויר בצמיגים וכנראה גם בכיוון הרוח.

הסיליון 7 היא מכונית פנאי חשמלית מרווחת, טכנולוגית, ובגרסה הנבחנת גם ביצועיסטית. אם תצליחו לשלוט בגחמות רגל ימין שלכם, תוכלו לגמוע איתה מעל 400 ק”מ בין טעינות. נכון, תג המחיר אינו זול באופן אבסולוטי. מנגד, עבור מכונית מהצד המערבי של הגלובוס שמציעה ביצועים, מרווח פנימי וטכנולוגיה דומים, תאלצו להיפרד מסכומי כסף בקידומת אחרת, ולכן, לאור היכולת כאן, התמורה למחיר במקרה של הסיליון 7 מרשימה.
BYD סיליון 7 Excellence
מנוע: חשמלי, זוג מנועים
הספק: 530 כ”ס
מומנט: 70.4 קג”מ
תמסורת: ישירה, הנעה כפולה
בסיס גלגלים: 293 ס”מ
משקל: 2,435 ק”ג
מ-0 ל-100 קמ”ש: 4.5 שניות
מהירות מרבית: 215 קמ”ש
צריכת חשמל ממוצעת (יצרן): 21.9 קוט”ש ל-100 ק”מ
מחיר: 263 אלף שקלים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו