נהיגה ראשונה: קאדילאק אופטיק

החשמלית העממית יחסית של קאדילאק לא מסתפקת במידות נדיבות ומראה מוחצן, אלא צריכה ומנסה להביא ערך מוסף עבור מי שמוכן לשלם כמעט חצי מיליון שקלים על קרוסאובר חשמלי

כבר עשרות שנים שתעשיית הרכב האמריקאית המסורתית לא ממש מכתיבה מהפכות טכנולוגיות או מנסה להמציא את המכונית מחדש. לא מפתיע לאור העובדה שהקהל האמריקאי ברובו די שמרן בכל מה שקשור לבחירות המוטוריות שלו. עם זאת דווקא מעמק הסיליקון יצאה בשורה מוטורית-הייטקיסטית, כאשר אילון מאסק וטסלה הפכו את המכונית החשמלית למוצר חדשני ובשל באותה מידה, וגררו את תעשיית הרכב כולם לסערה חשמלית.

עוד מאוברדרייב >>>

כאמור, יצרניות הרכב האמריקאיות לא ממהרות לאמץ חידושים, אבל במקרה של העידן החשמלי ג’נרל מוטורס דווקא התעוררה בזמן, כשהיא מקדימה את מתחרותיה מבית –  אולי כהסקת מסקנות אחרי הפספוס הגדול של המכונית החשמלית שהציגו וגנזו בסוף שנות ה-90. כך כבר בראשית העשור הציגה ג’נרל מוטורס פלטפורמות חשמליות ייעודיות ועל בסיסם שורת דגמים רחבה עבור מותגי הקבוצה, כשהיא אפילו מנדבת אותן עבור הונדה.

זה אומר שקאדילאק הייתה בין מותגי היוקרה ה”קלאסיים” הראשונים להציע ארסנל דגמים חשמלי מודרני. זה התחיל עם הליריק הגדולה והמשיך עם משפחה שלמה של דגמים חשמליים, כולל אסקלייד במשקל כבד וסלסטיק שאמורה להיות פרשנות מודרנית למכוניות הפאר השופעות מימי תור הזהב של המותג. האופטיק שלפניכם היא כרטיס הכניסה למשפחה החשמלית של קאדילאק, ובהתאם לכך יש לה חשיבות גדולה כדי להביא את הבשורה החשמלית של המותג להמונים, וכן, גם להוות אלטרנטיבה לגרסאות היקרות של טסלה מודל Y שהיא החשמלית הנמכרת ביותר בארה”ב.

צילומים: אופיר דואק

אי אפשר לפספס שהאופטיק הולכת בדרכה של הליריק המרשימה. חיצונית זה אומר אימוץ של אותם קווים זוויתיים מוכרים של קאדילק בפרשנות מודרנית, שילוב יחידות תאורה אנכיות מלפנים ומאחור וצללית קרוסאובר-קופה. התוצאה הכללית מובחנת ומוצלחת, אם כי היינו מוותרים על הגימיקים בדמות השבכה הקדמית המוארת או גרפיקת הפסים בקורה C המושחרת. לאופטיק יש מספיק נוכחות גם בלעדיהם.

הקו התכנוני והמשפחתי החדש של קאדילאק ממשיך גם אל תא הנוסעים. בכמו בליריק, גם כאן ניסו בקאדילאק ללכת על התפר הדק בשילוב בין טכנולוגיה, ממשק ומראה עדכני, אבל כזה שעדין יהיה ידידותי למי שלא נולד עם אייפון ביד. אפשר להגיד שזה די הצליח כיוון שתא הנוסעים נראה כמו העתק של הליריק. זה אומר מסך רוחבי עצום וקעור המשלב את מערך המולטימדיה והתפעול, לוח המחוונים בעל התצוגה המשתנה ואזור ייעודי עבור מחשב הדרך ובורר האורות. ממשק התפעול מבוסס אמנם על מגע דרך המסך הראשי, אך הוא מתמצת את התפריטים ומשלב אייקונים גדולים וברורים, כאשר ניתן לבצע את השיטוט בין ההגדרות השונות גם על ידי חוגה הממוקמת על הקונסולה ה”צפה” בין המושבים הקדמיים.

זה המקום גם לברך את מי שהחליט לא להתחכם ולהשאיר את שורת הפקדים פיזיים לבקרת האקלים ואת אפשריות כיוונון המושבים והמראות על הדלת. עם זאת, לא הכל מושלם. התחושה הכללית נעימה הודות לשילוב של בד בהיר, דיפוני עור איכותיים, חומרים רכים ומתגים מתכתיים. התחושב נעימה והולמת את המיתוג היוקרתי, לכן קצת מאכזב לגלות אזורם בהם המשטחים לא מהודקים היטב, למשל בקונסולה הצפה שבה גם היינו מוותרים על החיפוי העץ מפלסטיק. כמתבקש מהמידות הנדיבות (בסיס גלגלים של 295 ס”מ, אורך של 480 ס”מ) מרחב הפנים גדול בכל ממד, למעט מרחב הראש במושב האחורי, שם מי שגובו למעלה מ-175 ס”מ לא יוכל לזקוף את ראשו מבלי לפגוש את התקרה.

רשימת האבזור ארוכה ונדיבה, כזו שגם מתבקשת מרכב שמחירו מתקרב לחצי מיליון שקלים. האופטיק מגיעה ארצה ברמת גימור אחת, הכוללת את כל הפיצ’רים החשמליים המתבקשים בגזרת, החימום, קירור ועיסוי למושבים עם מערכת שמע משובחת. האופציה המקומית היחידה היא חבילת “פלטינום” בה צויד רכב המבחן, הכוללת גג בצבע שחור בשילוב ריפודי עור וגימור פנימי בצבע חום – עבורם נדרשת של 20 אלף שקלים.

אלא שהמבחן המאתגר והמבדיל מותגי פרימיום לכאלו שמגדירים את עצמם כפרימיום הוא לא רק בהגשה אלא בתנועה. בניגוד לכמה מתחרות ישירות שמספקות במנוע בודד בגרסת הכניסה, האופטיק מגיעה עם שני מנועים והנעה כפולה. הספק של 300 כ”ס ו-49 קג”מ לא עושים רושם על הנייר בימנו, בטח כשמדובר במכונית במשקל עצמי של כמעט 2.5 טון. בפועל האופטיק זריזה ויש לה מספיק כוח להתמודד עם כל תוואי כביש גם תחת עומס. הזינוק ל-100 קמ”ש אורך 5.2 שניות, אך אין תחושה של כוח מתפרץ וברוטלי, אלא יותר של תאוצה החלטית ולינארית שמתמתנת ככל שעוברים למהירויות פליליות. לתחושת הנינוחות הכללת מסייע בידוד רעשים טוב, למעט רעשי רוח שמופעים מכיוון המראות (בעלות שדה הראיה המוגבל) מעל 110 קמ”ש.

סוללת 85 קוט”ש אמורה לספק טווח נסיעה של 492 ק”מ לפי תקן EPA האמריקאי המחמיר. בפועל עם צריכת אנרגיה של 4.3 ק”מ לקילוואט בימי המבחן התקבל טווח של כ-370 ק”מ בלבד. בנסיעה נינוחה יותר יהיה ניתן להשיג טווח של כ-400 ק”מ בין טעינות. זאת למרות מערכת בלימה רגנטיבית יעילה, כולל מצב דוושה אחת, מנוף מאחורי ההגה לביצוע בלימת מנוע חזקה שמסייעת מאד בירידות, או אם החלטתם לסגל לעצמכם מוד נהיגה ספורטיבי עם בלימה מאוחרת לפני הפניה.

אבל אין מה לתלות בקרוסאובר חשמלי כבד תקוות ספורטיביות. בפרט שבמפתיע, ובדומה לליריק, גם באופטיק העדיפו מהנדסי קאדילאק לטפל במשקל הגבוה של המכונית מבלי להיעזר במתלים אדפטיביים. צעד מאתגר שדורש גם פשרות מסוימות. במקרה של האופטיק כיוונו בקאדילאק מראש לנוחות נסיעה עם כיול רך יחסית. זה אומר רמת נוחות טובה במהירויות נמוכות ובחלק הראשוני של מהלכם לברות בחירה בחישוקי 21 אינץ’, כשבכניסה למהלכם העמוק מורגשת מגבלת השיכוך של הבולם והריסון של המרכב. חלוקת משקל כמעט מאוזנת והיגוי מדויק בעל משקל טוב נוסכים ביטחון בפניות מהירות, אך האופטיק לא מצליחה להסוות את משקלה ותחת עומס יורגשו גם זוויות הגלגול שיעודדו להוריד את הקצב, לחזור למוד הנינוח ולחכות לגרסת ה-V.

קאדילאק אופטיק מתמודדת מול מתחרות החשמליות של מותגי היוקרה המערביים בגזרת החצי מיליון שקלים פלוס/מינוס. זה אומר שהיא לא משחקת במגרש המקסימום כוח ואבזור לשקל של המתחרות הסיניות האלמוניות וזו לא המכונית למי שמחפש דיל אקספרס חשמלי. עבור מי שיכול ומוכן לשלם על הסמל של מותג יוקרה ותיק, האופטיק תספק את הנראות והאיכות הנדרשים וביצועים שהם לא חורכי אספלט, אבל יספקו כל נהג שפוי. הגם שטווח הנסיעה לא ממש מצטיין, קאדילאק אופטיק מספקת איכויות נסיעה גבוהות ותחושה של מוצר שלם ולא גימיק מתגלגל. זה מה שעושה את ההבדל בעידן שבו היוקרה היא ערך נזיל כל כך.

קאדילאק אופטיק

מנוע: חשמלי, קדמי+אחורי

הספק משולב: 300 כ”ס

מומנט משולב: 49 קג”מ

תמסורת: ישירה, הנעה כפולה

בסיס גלגלים: 295 ס”מ

משקל: 2,453 ק”ג

מ-0 ל-100 קמ”ש: 5.2 שניות

צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 20.5 קילוואט ל-100 ק”מ

מחיר: 480 אלף שקלים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר