ישנן לא מעט דוגמאות לקצב ההתקדמות המסחרר של תעשיית הרכב הסינית, בין אם מדובר ביצרניות רכב וותיקות שביצעו קפיצת דרך טכנולוגית ובין אם מדובר בסטארטאפים וחברות טכנולוגיה שהחליטו לנצל את ההזדמנות שמייצר עידן הרכב החשמלי. בימים אלו אנחנו זוכים לראות דוגמא טובה עם כניסה המחודשת של GAC לשוק הישראלי.
GAC כזכור הייתה מהחלוצות להציע במקומותינו מכונית חשמלית במחיר עממי בראשית העשור, אבל זכתה להצלחה מוגבלת בצל ההתפתחות הטכנולוגית המהירה ונסוגה מהשוק כדי לחשב מסלול מחדש. מאז חלפו הרבה קילוואטים בשקעי הטעינה. כעת החזרה של GAC לישראל היא חלק מתכנית סדורה של החברה לכניסה לשוק האירופי עליה הכריזה בתערוכת פריז בשנה שעברה, שבה חשפה את הדגמים המיועדים למשימה תחת המותג Aion.
במקביל, הקימה GAC מטה באמסטרדם, מרכז עיצוב במילאנו וגייסה שמות מובילים מתעשיית הרכב המערבית. אחד מהם הוא תומאס שמרה (Thomas Schemera) שנכנס בתחילת השנה לתפקיד מנהל תפעול גלובלי ב-GAC, ואיתו שוחחנו רגע לפני ההשקה המחודשת בישראל. שמרה מביא איתו ניסיון של שלושה עשורים בתעשיית הרכב העולמית, כאשר למד הנדסת רכב ומילא בעבר תפקידי מפתח בב.מ.וו וביונדאי. בראיון שערכנו עימו מספר שמרה: “הגעתי לתפקיד מתוך סקרנות ואתגר. תעשיית הרכב הסינית מתפתחת בקצב מהיר וראיתי הזדמנות לקחת חלק בהתפתחות של חברה צעירה וחדשנית”.
כאן צריך לעשות סדר ולהבהיר את דבריו של שמרה. GAC היא יצרנית רכב ותיקה שהחלה את דרכה ב-1948 וכיום מייצרת למעלה מ-2.5 מיליון כלי רכב בשנה, בין היתר עבור שותפות כמו טויוטה והונדה בשוק הסיני. לצד זאת מחזיקה GAC במספר מותגי רכב משלה, כאשר Aion המתמקדת בייצור רכבים חשמליים הוא המותג המוביל של הקבוצה שדגמיו מיועדים גם לייצוא, והחל את פעילותו רק בשלהי שנת 2017. “אנחנו חברה צעירה עם מורשת קצרה” אומר שמרה “אבל אנחנו רוצים לבסס את עצמנו לא רק כחברה מובילה טכנולוגית, אלה כזו שמעניקה שירות וביטחון שיגרמו ללקוחות לפתח נאמנות למותג בטווח הארוך”.
אתה רואה הבדלים בדרכי העבודה בהשוואה ליצרניות רכב מערביות?
“ישנו שוני תרבותי כמובן בתפישת הניהול, אבל ב-GAC מבינים שכדי להתמודד בשווקים מחוץ לסין יש צורך בגמישות מחשבתית ולבצע אדפטציה והתאמה לתרבות ולאופי השונה של הלקוחות בעולם, זו גם הסיבה שאני הגעתי לתפקיד זה”.
מה מייחד את GAC בין שפע של יצרניות רכב סיניות שמנסות להיכנס לשווקים המערביים?
“מעבר לכך שיש ל-GAC טכנולוגיה מהשורה הראשונה, קו דגמים עדכני ויכולת פיתוח מהירה אני חושב שמה שמייחד את החברה היא היכולת להגיב מהר לצרכים המשתנים בשווקים הגלובליים השונים ולתת להם מענה וגם שיתוף הפעולה עם חברות טכנולוגיה מובילות כמו וואווי שמאפשרות לנו לשפר את המוצרים והטכנולוגיה בקצב מהיר”.
האם צפויים שיתופי פעולה עתידיים או ייצור של מכוניות באירופה?
“זה משהו שצריך לשקול בעתיד, במיוחד לאור המכסים שמוטלים על יבוא מכוניות. אנחנו כבר משתפים פעולה עם חברות גרמניות כמו בוש כחלק מהפיתוח ולכן שיתופי פעולה נוספים עם יצרניות וחברות אירופאיות בעתיד הם דבר טבעי, אבל זה יקרה רק אחרי שנבסס את עצמנו באירופה”.
בסופו של דבר מגיעים לשורה התחתונה, שהיא היכן תהיה Aion בעוד מספר שנים אם וכאשר תצליח לבסס את עצמה באירופה מול שפע המתחרות. לסיום דבריו מספק שמרה את השאיפה של המותג לשנים הקרובות: “אנחנו רוצים לראות את עצמנו מובילים באירופה לפחות בין המותגים הסינים, לא בהכרח מבחינת כמות המכירות, שזה כמובן דבר חשוב, אלא מבחינת התדמית של מותג שיכול ליצר סביבו קהל לקוחות מרוצה ונאמן”.
תמונה ראשית: יצרן
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו