שהדאסטר הגיע לישראל לראשונה לפני עשור, הוא הביא איתו הבטחה פשוטה אך משכנעת: רכב פנאי עם יכולות שיאפשרו לקרוע את השטח הרבה יותר טוב מהקרוסאובר של השכן ולא פחות חשוב מזה – במחיר שלא יקרע את הכיס. המתכון הזה הוכיח את עצמו לאורך השנים, עם כמעט 14,000 יחידות שנמכרו בארץ. אבל כעת, עם הגעת הדור השלישי, המשוואה קצת השתנתה משום שהמחיר ההתחלתי של גרסת ה-4X4 עומד על 155,990 שקלים.
הדאסטר החדש נבנה על פלטפורמת CMF-B המתקדמת של רנו, זו שמשרתת גם את הקליאו והקפצ’ור. השינוי הזה מביא איתו מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות ויחידות כוח חדישות ויעילות יותר העטופות בעיצוב שנראה מודרני. דאצ’יה מציעה כיום שלוש גרסאות בישראל: היברידית קלה עם תיבת הילוכים ידנית והנעה קדמית, היברידית קלה עם תיבת הילוכים ידנית והנעה כפולה, והיברידית מלאה עם תיבה אוטומטית והנעה קדמית. למבחן הדרכים בחרנו את הגרסה הנכונה ביותר לטעמנו – זו בעלת ההנעה הכפולה והתיבה הידנית שמחירה ברמת הגימור הגבוהה, Extreme, עומד על 169,990 שקלים.

הדאסטר החדש עבר מהפכה עיצובית שקשה להתעלם ממנה. המראה הישן (והמיושן) פינה מקום לטובת עיצוב דינמי ומודרני שמצליח גם לשמור על הדמיון הקשוח של רכב השטח אך מוסיף עליו נגיעות אלגנטיות. הקווים החדים והנקיים, יוצרים מראה מרענן שמיישיר מבט לקרוסאוברים המודרניים בכל מה שנוגע לעיצוב. הממדים נותרו דומים – 4.34 מטר אורך, 1.81 מטר רוחב ו-1.66 מטר גובה. השינוי המבורך ביותר הוא מרווח הגחון שעלה ל-21.7 סנטימטרים ושיפור זוויות הגישה והנטישה – שינויים שתורמים ליכולות העבירות של הדאסטר.
את תא הנוסעים של הדאסטר החדש ניתן לסכם במילה אחת: שימושי. אין כאן פינוקים מיותרים או פלסטיקה רכה ויוקרתית, אבל יש בהחלט את כל מה שדרוש לחיי היום יום. הפלסטיקה קשיחה, אבל איכות ההרכבה והעיצוב הכללי זוכים לשיפור מול הדור הקודם. לוח המחוונים הדיגיטלי מרכז את כל המידע הנחוץ באופן ברור ונוח, ומסך המולטימדיה בגודל “10 במרכז הדשבורד מוטה קלות לכיוון הנהג ומציע תפעול אינטואיטיבי. הפקדים הפיזיים של מערכת בקרת האקלים זוכים להערכה מיוחדת אצלנו באוברדרייב – הם נוחים מאוד לשימוש תוך כדי נהיגה ומונעים צורך בהורדת העיניים מהכביש או מהשביל, תלוי לאן תבחרו לקחת את הדאסטר.

המושבים נוחים ותומכים היטב, אם כי הבד הסינתטי שמהם הם עשויים אינו “נושם” כראוי ועלול להטריד בימי הקיץ החמים. בין המושבים מותקנת משענת יד עם תא אחסון שימושי, והמיתוג הגדול “DUSTER” בולט על הדשבורד מול הנוסע – סממן למיתוג החיובי שהצליח לרכוש הדגם עם השנים. המושב האחורי מספק מרווח ראש וברכיים נדיבים למדי, מה שהופך אותו למתאים לנסיעות ארוכות גם עם נוסעים מבוגרים. מנגד, האווירה הזולה ממשיכה כאן עם חוסר בפתחי מיזוג ובמשענת יד בגב המושב, וכל מה שמוצע לנוסעים מאחור פחות או יותר הם זוג שקעי טעינה. את שטיחי הגומי שבתא הנוסעים קיבלנו בהבנה, משום שהם מקלים על הניקוי אחרי טיול בשטח, אבל את הפח החשוף שנראה בצידה הפנימי של קורה C קצת פחות, בטח שלא ברמת המחיר אליה הגיע הדאסטר.
תא המטען בנפח של 474 ליטר מציע מרחב שימושי לציוד. שטיח הגומי קל לניקוי שברצפתו, שקע ה-12 וולט ושני ווי התליה מתגלים כשימושיים, גם למטלות היום-יום וגם לטיולי שטח. הפנינה האמיתית מסתתרת מתחת לרצפת תא המטען – גלגל חלופי בגודל מלא, אביזר נדיר בשנת 2025, שחיוני כל כך לכל מי שיבחר לנהוג גם מחוץ לכביש. מנוע הטורבו-בנזין של הדאסטר מורכב משלושה צילינדרים בנפח כולל של 1.2 ליטר הנושמים אוויר באמצעות מגדש טורבו. מנוע הדאסטר בגרסה הזו נעזר גם במערכת היברידית קלה, והוא מפיק 130 כוחות סוס ומומנט של 23.5 קג”מ, שזמין ב-2,100 סל”ד. כאשר סוחטים את הדוושה הימנית, במיוחד בסל”ד בו נוהגים בדרך כלל, הכח הזה מגיע עם השהיה קלה. הביצועים, שמסתכמים ב-11 שניות מאפס למאה קמ”ש, מספקים פחות או יותר לחיי היום-יום, אם כי לא היינו מתנגדים לעוד קצת כוח לטובת עליות תלולות או עקיפות זריזות.

התיבה הידנית והמצמד קלים לתפעול, אך פעולתם אינה מדוייקת ביחס לתיבות ידניות מודרניות אחרות עליהן נהגנו לאחרונה. סידור הדוושות נוח ומאפשר נהיגה נכונה של התאמת הסל”ד בעת הורדת הילוכים תוך כדי בלימה, למי שאוהב כמובן. כיול המתלים רך והדאסטר מספק נוחות גבוהה באופן יחסי בעיר ומחוצה לה, אך במהירויות תלת-ספרתיות החלו לחדור לתא הנוסעים רעשי רוח נוכחים. אותו כיול רך, שמספק כאמור נוחות טובה, מתגלה כפחות מתאים לנהיגה נמרצת בכבישים המפותלים, שם הדאסטר ידאג להסביר לכם באופן ברור כי לא לשם כך הוא תוכנן עד אשר תורידו קצת את הקצב.
בורר מצבי הנהיגה מציע תוכניות מותאמות לשטח, שם הדאסטר מאפשר להגיע למקומות שהקרוסאובר של השכן רק יחלום עליהם. לא מדובר בחיית שטח, אך גם מבלי להתעלל בדאסטר ההנעה הכפולה בהחלט מאפשרת להתרחק די בקלות מהכביש הסלול. מערכות הבטיחות האקטיביות מגיעות סוף סוף לדאסטר וכוללות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, זיהוי תמרורי מהירות, שש כריות אוויר ועוד. עם זאת, במבחן הריסוק האירופאי הסתפקה הדאסטר בשלושה כוכבי בטיחות בלבד – תוצאה מאכזבת ביחס למתחרות המודרניות.

הדאסטר החדש ניצב במצב מורכב: מצד אחד, זהו הדגם הטוב והמתקדם ביותר של דאצ’יה שיצא לאוויר העולם. השיפורים בעיצוב, באיכות, באבזור ובמערכות הבטיחות משמעותיים ומורגשים. מאידך, התייקרות המחיר שמגיעה עד לכ-170 אלף שקלים בגרסה המאובזרת פוגעת ביתרון הבולט והייחודי שהפך את הדאסטר לרכב שסיפק תמורה מצויינת למחיר. הימים בהם הדאסטר היה הבחירה הקלה והברורה בקטגוריה נגמרו, והרוכשים יצטרכו כעת להצדיק לעצמם ולשכנים טוב יותר את הקניה.
דאצ’יה דאסטר – 4X4 “אקסטרים”
מנוע: 1,199 סמ”ק, טורבו-בנזין
הספק: 130 כ”ס ב-5,500 – 4,500 סל”ד
מומנט: 23.5 קג”מ ב-3,500 – 2,100 סל”ד
תמסורת: ידנית, 6 הילוכים, 4X4
בסיס גלגלים: 266 ס”מ
משקל: 1,436 ק”ג
מ-0 ל-100 קמ”ש: 11 שניות
מהירות מרבית: 179 קמ”ש
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 19.6 ק”מ לליטר
מחיר: 170 אלף שקלים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו