באופן מוצדק או שלא, התקבע בשוק הרכב הישראלי המונח “מכונית ליסינג” באופן לא ממש חיובי. מה שהחל בחלומו של כל עובד קבוע לרכב צמוד ממקום העבודה הפך לניסיון של המעסיקים להגיע לעסקה משתלמת כלכלית מול יבואניות הרכב שרצו לנגוס בפלח שוק משמעותי שבשיאו בימי פריחת ההייטק בעשור הראשון של שנות ה-2000 הגיע ליותר ממחצית שוק הרכב המקומי.
אלא שבדרך לעסקה משתלמת לכל הצדדים היה צריך גם לוותר על משהו, וזה היה בעיקר באבזור הנוחות ולא פעם גם באבזור הבטיחות כדי להתאים את המחיר לקבוצת שווי השימוש הנמוכה ככל האפשר. כך הפכו גרסאות הליסינג לגרסאות שיזכירו למי שנוסע בהן שהוא אולי בר מזל שזכה לרכב מהעבודה, אבל גם את מקומו בהיררכיה של הארגון כשיחנה את רכבו ליד הגרסה המהודרת של סמנכ”ל הכספים.
אלא שהזמנים השתנו. מצד אחד גם הגרסאות המיועדות לציי הרכב כיום כבר לא ממש ערומות כבעבר. מצד שני טעם הקהל השתנה. את מקום משפחתיות הסדאן תפסה הערצה לרכבי קרוסאובר, מה שצמצם משמעותית את היצע דגמי השלוש קופסאות המשפחתיים, כשאלו שכן מאכלסים הקטגוריה נמכרים בעיקר לציי הרכב. על הדרך, הדגמים המצוידים בהנעה היברידית הפכו לפופולאריים במיוחד (קורולה, אלנטרה) הודות להטבת שווי השימוש. לא היינו נזקקים לכל ההקדמה הארוכה הזו אלמלא הייתה נוחתת כאן BYD סיל 5 שהיא משפחתית סדאן קלאסית, אבל עם מיקוד ספציפי עבור שוק הליסינג ומקבלי הרכב הצמוד.

סיל 5 אמורה להשלים את אטו 3 בטריטוריה הזו. להציע אופציה של מכונית סדאן ועם הנעה היברידית, למי שעדין לא מוכנים/רוצים לבצע את המעבר לתלות קבועה בשקע החשמלי. במבט חיצוני היא קולעת בדיוק לחוקי הז’אנר. מרכב סדאן עם קווים מעוגלים שכבר הכרנו בכמה וכמה דגמים בחברה, ועם דמיון בחזית לסיל הגדולה. המידות נדיבות: אורך של 478 ס”מ הוא כבר מעולם מכוניות המנהלים ובסיס גלגלים של 272 ס”מ שמבטיח ומקיים מרחב ברכים מצוין במושב האחורי. עם זאת הגג הנמוך, תוצאה של אופנת הכאילו קופה, גובה את מחירו במרחב ראש מוגבל מאחור וגם דורש כיפוף מוגזם של הראש בכניסה ויציאה.
מה שבטוח הוא שתא הנוסעים רחוק מלהיות ליסינג קלאסי. ריפודים ודיפונים דמויי עור בהיר, מושבים נאים למראה כשמושב הנהג מתכוונן חשמלית, מסך מולטימדיה גדול שמסתובב (כמובן) ואפילו גג שמש חשמלי. אלו יחד עם שילוב שלחומרים רכים במקומות אסטרטגיים יוצרים תחושה נעימהעם ניחוח פרימיום בהשוואה לכמה רכבים פופולאריים בסביבה הזו. יש אמנם שימוש בלא מעט פלסטיק קשיח בשם החיסכון. לוח המחוונים מרגיש קטן ועמוס לעיתים, אבל ממשק התפעול מרובה התפריטים נוח לשימוש. גם המתגים הפיזיים בקונסולה המרכזית משלימים תפעול ידידותי.

אבל בסופו של דבר כדי לקרוץ לקהל היעד סיל 5 צריכה לבוא לידי ביטוי במספרים. כאן נכנסת לסיפור יחידת ההנעה ההיברידית-נטענת של המכונית. סוללת 18.3 קוט”ש אמורה לספק טווח חשמלי מלא מוצהר של 100 ק”מ. אנחנו הצלחנו לחלץ כ-85 ק”מ בנסיעה משולבת וזה אמור להספיק לרוב האנשים להתניידות היום יומית. עבור מי שיש לו שקע טעינה מדובר בחיסכון ניכר בעלויות הנסועה למעסיק וגם לעובד. העובד ד”א ייהנה גם משווי שימוש נמוך יותר מאשר מכונית היברידית רגילה. עוד בעניין זה – מנוע ה-1.5 ל’ של סיל 5 משמש ברוב הזמן כגנרטור לגיבוי וטעינת הסוללה כדי לאפשר נסיעה מרובה ככל הניתן על חשמל, עם שמירת רזרבות כוח בסוללה. בעת הצורך במהירות גבוהה הוא גם עוזר להניע ישירות את הגלגלים הקדמיים.
התפקוד של מערכת ההנעה טוב, חלק. המערכת דואגת לשמור תמיד כוח זמין בסוללה, כשרק במהירויות גבוהות או כשרמת הטעינה בסוללה יורדת מתחת ל-20% קולו של מנוע הבנזין הופך נוכח יותר. עם 213 כ”ס BYD סיל 5 זריזה לא פחות משלל הקרוסאוברים החשמליים בסביבה, ומרגישה נמרצת למדי. עם זאת, היינו שמחי לקבל יכולת בלימה רגנטיבית אפקטיבית יותר שגם הייתה מוסיפה כמה ק”מ חשמליים נוספים. צריכת הדלק תחת מאמץ הייתה 17 ק”מ לליטר שנמדדו לאחר שהשלמנו כ-80 ק”מ מלאים על חשמל. פחות מהיברידיות רגילות אבל לא רע בפני עצמו עבור מכונית השוקלת 1.7 טון – כשמימוש אופציית הטעינה תהפוך תאורטית את צריכת הדלק הזו לנמוכה בהרבה.

מבחינה דינאמית BYD סיל 5 מכוילת על הצד הרך של המשוואה. המתלים הרכים מספקים שיכוך טוב יחסית במהירויות נמוכות (ותודה גם לחישוקים במידה שפויה), אך במהירויות גבוהות מורגש חוסר ריסון של המרכב. לטובת הממהרים נציין גם את הצמיגים, מהזן שמעדיף התגלגלות מעוטת התנגדות לטובת צריכה הדלק/חשמל ופחות אחיזה אבסולוטית.
לערוץ ה-YouTube >>>
בשורה התחתונה, מי שיקבל את BYD סיל 5 ברשימת הבחירה שלו מחברת הליסינג יתרכז בדברים אחרים ככל הנראה. נגיד ביחידת ההנעה ההיברידית הנטענת שתוביל לחיסכון ניכר בעלויות החודשיות, לצד הטבת המס הנחשקת. הדיל הכלכלי הזה מגיע עם תחושה נעימה בזכות צורת הגשה נעימה בתא הנוסעים, תחושה עדכנית ורמת אבזור גבוהה.
BYD סיל 5 – תעודת זהות
מנוע: 1,495 סמ”ק, היברידי נטען
הספק משולב: 213 כ”ס
מומנט משולב: 30.6 קג”מ
תמסורת: ישירה, הנעה קדמית
בסיס גלגלים: 272 ס”מ
משקל: 1,710 ק”ג
מ-0 ל-100 קמ”ש: 7.5 שניות
מהירות מרבית: 180 קמ”ש
צריכת דלק ממוצעת (מבחן): 17 ק”מ לליטר
מחיר: 175 אלף שקלים

