בנחישות ובעקביות הפכה קבוצת ג’ילי בעשור האחרון לאחד מהגורמים המשפיעים בתעשיית הרכב העולמית. מה שהחל ברכישה של וולוו המשיך להשתלטות ושיתופי פעולה עם מגוון של יצרניות רכב מערביות: סמארט, פולסטאר, לוטוס ואפילו מרצדס ואסטון מרטין. בכולן מעורבת ג’ילי במידה זו או אחרת, וזאת מבלי להזכיר את שפע המותגים של החברה המופנים לשוק הסיני העצום.
כמו כל יצרנית רכב גדולה שמכבדת את עצמה, ולמרות כל שיתופי הפעולה, גם ג’ילי רצתה מותג יוקרה משל עצמה. התוצאה היא Zeekr. מותג פרימיום כל חשמלי שמנסה להבליט גם את הפן הטכנולוגי. העניין הוא שזיקר יצאה לדרך רק בשנת 2021 וכידוע כדי לבסס מותג יוקרה עולמי צריך זמן ומסורת. שני מרכיבים חיוניים עליהם מנסה לפסוח תעשיית הרכב הסינית באמצעות שפע של אבזור ותמחור אגרסיבי.
זיקר 001 היא המכונית הראשונה של המותג וגם הדגם הבכיר שלה, נכון לעתה. היא עמוסה באבזור ומתומחרת באופן אגרסיבי ביחס למיצוב שלה. כמה אגרסיבי? גרסת Long Range אותה בחנו היא גרסת הכניסה של הדגם שמאובזרת בנדיבות ומחירה עומד על 270 אלף שקלים (במחירי מיסוי 2023). קצת יותר ממחירה של טסלה מודל 3 Long Range וראש בראש מול יונדאי איוניק 6, קיה EV6 ופולסטאר 2.

בזמן שרוב המתחרות מבית הלכו על תצורת סדאן-קופה עם 4 דלתות וקו גג נמוך, בזיקר בחרו בתצורת “שוטינג ברייק” המשלבת דלת אחורית חמישית ואחוריים בסגנון האצ’בק, בשילוב קו הגג המשתפל, גובה של 156 ס”מ ומרווח גחון קרוסאוברי של יותר מ-17 ס”מ. התוצאה הסופית מעניינת, מרשימה ומעוררת התעניינות מכל עובר אורח. לנוכחות המרשימה של ה-001 תורמות גם המידות הנדיבות: אורך של 495 ס”מ, בסיס גלגלים של 3 מטרים ורוחב של 2 מטרים.
בתא הנוסעים המרחב גדול מאד לנהג ולנוסע מלפנים וגם מאחור, כאשר ישנה אפשרות כיוון חשמלית למשענת הגב של המושב האחורי, כשהנוסע מימין יכול לשלוט גם בתנועת המושב שלפנים ממתגים שעל הדלת. תחושת האיכות בתא הנוסעים מורגשת הודות לאיכות החומרים והירידה לפרטים הקטנים. שילוב של אלקנטרה בדיפוני הדלתות ולוח המכשירים, מתגים וגימורי אלומיניום בגוון ברונזה ייחודי, מושבים ספורטיביים בשילוב עור מלאכותי ותפרים שמצפים גם את החלק העליון של לוח המכשירים. חבל רק שהניסיון להעניק תחושת היי-טק טסלאית באה על חשבון הנדסת האנוש, עם תפריטים במערכת המולטימדיה הדורשים יותר מידי תשומת לב עבור פעולות מידיות כמו תפעול בקרת האקלים, וכיוון מראות ופתחי המיזוג דרך המסך המרכזי.

זיקר 001 מצוידת בסוללת 100 קוט”ש עצומה, כאשר בגרסה הנבחנת מותקן מנוע אחורי בהספק של 272 כ”ס. קיימת גם גרסת הנעה כפולה עם 544 כ”ס ושיא השיאים: גרסת FR קיצונית עם כמעט 1,300 כ”ס שצפויה להגיע לייצור בקרוב. 272 כ”ס כבר לא עושים הרבה רושם בימנו, אבל ל-001 אין כלל בעיה של ביצועים. נתון תאוצה של 7.2 שניות ל-100 הם מעל ומעבר למה שזקוק לו הנהג הממוצע, כאשר אין בעיה למכונית להפגין זריזות כמעט בכל תוואי כביש. עם זאת, ביציאה מהמקום גם במצב ספורט ישנה השתהות בזינוק והעברת הכוח על הכביש, אך מה שחשוב הוא שאופן הורדת הכוח על הכביש הוא מצוין ללא סימן לאיבוד אחיזה.
בידוד הרעשים טוב מאד, למעט רעשי רוח ממהירויות של 120 קמ”ש, ולכך מצטרפת נוחות נסיעה טובה הודות למתלים בעלי כיול רך יחסית המאפשרים ספיגה טובה של זעזועים למרות צמיגים נמוכי חתך. עם זאת, על כבישים גליים או במעבר על פסי האטה גובים מורגשת תחושה של חוסר ריסון מספק. למרות המשקל הגבוה היכולת הדינאמית מפתיעה לטובה. תחושת הניתוק האופיינית ממערכת ההיגוי ניכרת, אבל אחיזה ישנה בשפע וגם נכונות למשחקי זנב אם אתם מספיק אגרסיביים ואמיצים.

זיקר 001 גם מתגאה במערך מתקדם במיוחד של מערכות בטיחות אקטיביות המבוססות על שבבים מתוצרת מובילאיי הישראלית. יכולות עצמאיות ישנן, אבל הן עדין לא ברמה המעניקה ביטחון מספק לנהג, והדבר ניכר בעיקר בתיקונים אגרסיביים מידי של סטיה מנתיב ושפע של התרעות שונות עם רגישות יתר. הסוללה הענקית מבטיחה טווח נסיעה של 620 ק”מ. בפועל השגנו צריכה ממוצעת של 21.3 קילוואט ל-100 ק”מ ושמתורגמים לטווח נסיעה של כ-470 ק”מ. נאה אבל עדין מעט מאכזב עבור סוללה בקיבולת עצומה שכזו.
אם מישהו לא לקח עד עתה ברצינות את כוונותיה של גי’לי להתברג בצמרת תעשיית הרכב העולמית, זיקר 001 תגרום לו לשנות את דעתו. מדובר במכונית שמצליחה לשלב תכונות אופייניות לבנות מוצאה בכל הקשור לתפישת היוקרה, אבל להגיש אותן באריזה ייחודית עם תא נוסעים מוקפד ואיכויות נסיעה גבוהות. היא אמנם צריכה עוד ליטוש לפעולת מערכות הבטיחות, להנדסת האנוש וגם לצריכת האנרגיה, אבל היא עדין מציעה חבילה שלמה ותמורה גבוהה ביחס למחירה ולמתחרות שבסביבה.
זיקר 001 LR – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי
הספק: 272 כ”ס
מומנט: 35 קג”מ
תמסורת: ישירה, הנעה אחורית
בסיס גלגלים: 300 ס”מ
משקל: 2,200 ק”ג
מ-0 ל-100 קמ”ש: 7.2 שניות
מהירות מרבית: 200 קמ”ש
צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 17.3 קילוואט ל-100 ק”מ
מחיר: 270 אף שקלים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

