הרכב רותח? תחליפו צבע

בחירת צבע חיצוני לרכב נעשית לרוב משיקולי טעם אישי, אופנה או סטייל, אך מסתבר שבחירה לא נכונה עשויה להגדיל את צריכת הדלק, לסבך את התיקון במקרה של נזק, להקשות על מכירה עתידית שתגרום להפסדים גדולים וכנראה לגרום לכם לסבול מהחום קצת יותר ברוב ימות השנה

בחירת צבע חיצוני לרכב נעשית לרוב משיקולי טעם אישי, אופנה או סטייל, אך מסתבר שבחירה לא נכונה עשויה להגדיל את צריכת הדלק, לסבך את התיקון במקרה של נזק, להקשות על מכירה עתידית שתגרום להפסדים גדולים וכנראה לגרום לכם לסבול מהחום קצת יותר ברוב ימות השנה.

עוד מ-wheel.co.il

עד כמה אתם מקדישים חשיבות לבחירת הצבע של הרכב הבא שלכם? אם הייתם בטוחים עד כה שזה רק עניין של טעם אישי, ייחודיות וסטייל, אופנה או סתם משהו שבא טוב בעין או מושך עניין ברחוב, מסתבר שבחירה של צבע חיצוני לרכב היא נושא הרבה יותר מורכב שעשוי לפגוע לכם בחוויית הנהיגה, לגרום למטרד רציני במקרה של נזק ולהוביל להפסדים כבדים במכירה העתידית.

הצבעים הפופולריים בשוק הרכב הישראלי

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הצבע הדומיננטי בכלי הרכב הפרטיים שעלו לכביש בארץ בשנת 2202 הוא לבן. לא פחות מ-46.2% מכלל רוכשי הרכב החדש אשתקד בחרו בצבע זה, נתון הנמצא בעליה בשנים האחרונות וגבוה מנתח השוק הכללי של הצבע הלבן העומד על 35.9% מסך כלי הרכב (מכל השנים). במקום השני אשתקד היה הצבע האפור עם 30.2%, המהווה ירידה מול נתח השוק שלו מכל השנים (35.8%) ואת המקום השלישי תופס הצבע השחור שעלה אשתקד ל-15.2% ביחס ל-12.2% הנתח שלו בכל השנים. בהפרשים ניכרים אחריהם עלו לכביש אשתקד הצבעים המיוחדים יותר כמו כחול (7.4%), בז’-חום (4.3%), אדום (2.5%), ירוק (0.9%) וצהוב (0.8%).

הצבעים האופטימליים למזג האוויר הישראלי

במקרה של הצבע הלבן השולט בשוק הרכב הישראלי, מסתבר שהשמרנות הישראלית אכן משתלמת במקרה הזה. מחקרים רבים שנערכו בעבר מצאו כי ככל שהרכב בעל צבע כהה יותר, כך הוא קולט יותר חום, כאשר הפער בטמפרטורה בין רכב לבן לשחור החונים בשמש עשוי להגיע בימי קיץ קיצוניים עד לעשרות מעלות! משמעות הדבר היא שתא הנוסעים מתחמם מהר יותר ונדרשת פעולה נמרצת וארוכה יותר של המזגן לצורך קירור תא הנוסעים, נתון המשפיע באופן מידי על צריכת דלק גבוהה יותר, או במקרה של רכב חשמלי על צריכת חשמל גבוהה יותר וקיצור טווח הנסיעה. המסקנה המתבקשת: הצבעים לבן וכסף יגרמו לכם להזיע קצת פחות ברכב, ישמרו על איכות תא הנוסעים והמכלולים השונים ויחסכו לכם בעלויות הדלק/חשמל.

הצבע הלבן עמיד יותר. צילומים: ששי כהן

האם לעונות השנה יש השפעה בבחירת הצבע?

מבדיקה שערכה בחודשים האחרונים רשת הטרייד-אין “טרייד מוביל” בקרב לקוחותיה, עולה כי ניתן לראות בבירור את השפעה עונות השנה על המכירות, כאשר הביקוש לצבעים כהים כמו שחור, אפור עכבר וכחול היה גבוה משמעותית בחודשי החורף עם 22%, 26% ו-12% (בהתאמה), כאשר בחודשי הקיץ בהם חשים הלקוחות שצבע הרכב הכהה יגרום לחום בלתי נסבל בתא הנוסעים, ירד הביקוש ל-12% לשחור, 14% לאפור עכבר ו-6% לכחול. מנגד, בצבע הלבן למשל בחרו רק 20% מהלקוחות בחודש ינואר 2023, כאשר בחודשי הקיץ עלה הביקוש ל-29%. באופן קצת אירוני, בבחירת רכבים עם גג שמש רק 6% מסך לקוחות החברה התעניינו בחודשי החורף במכונית המצוידת באביזר זה, למרות שבחודשי החורף תכל’ס הרבה יותר נעים להרגיש את השמש בתא הנוסעים, לעומת 18% מהלקוחות שהתעניינו בגג השמש בחודשי הקיץ החמים בהם לרוב מדובר יותר במטרד… אגב בחברה מספרים שפתחי מיזוג אחוריים עניינו רק 9% מהלקוחות בחודשי ינואר-פברואר השנה, בעוד שבחודשי מאי-יוני דרשו את הפריט המצנן כ-30% מהלקוחות. שי בן עזרי, סמנכ”ל מכירות בחברת טרייד מוביל מוסיף: “אין ספק כי למזג האוויר ישנו השפעה בבחירת רכב עבור הצרכן הישראלי. מהנתונים ניתן לראות כי הצבע השולט בחודשי הקיץ הוא הצבע הלבן לעומת הצבע אפור בחורף, בנוסף ישנו זינוק *יוצא דופן ברכישת צבע כחול בחורף, לעומת הקיץ. גם האבזור שהלקוחות דורשים משתנה בין עונות הקיץ והחורף, לדוגמא – עלייה משמעותית ברכישת רכבים עם מזגן מפוצל בקיץ לעומת החורף”.

רכב לבן זול יותר לתיקון ונראה טוב יותר לאורך השנים

כל פחח רכב יספר לכם שהצבעים לבן וכסף הם הכי מתאימים למזג האוויר הישראלי, ובהתחשב בקיץ החם והארוך בארצנו וכדי שהרכב לא יתחמם יתר על המידה, עד כדי נזק לרכיבים האלקטרוניים, לגומיות ולפלסטיק, מומלץ להתמקד בצבעים אלו שגם ניתנים לתיקון ללא בעיות מיוחדות. ככל שהבחירה תהיה בצבעים מיוחדים, מתוחכמים ונדירים יותר, כך במקרה של נזק לפח בתאונה, או לאורך השנים מדהייה של הצבע עקב חשיפה ממושכת לשמש והימנעות מתחזוקה נכונה (כמו פוליש-ווקס), עלות התיקון תהיה יקרה יותר ובחלק גדול מהמקרים תהיה חוסר התאמה מלאה בין גווני הרכב.

בחרתם בצבע מיוחד? ייתכן ותתקשו במכירת הרכב

כלל ידוע הוא שעיון בפרוספקט של רכב חדש כולל תמונות מרהיבות של הרכב בצבע שהכי מחמיא לו. הבעיה היא שבחלק גדול מהמקרים מדובר בצבע שרחוק מלהיות פופולרי ולא בטוח שיהיה אופנתי בעוד כמה שנים, מה שעשוי להסתכם בקושי גדול במכירה עתידית שיוביל להתפשרות משמעותית במחיר, הנעה בין אלפי שקלים ברכב עממי לעשרות אלפי שקלים ברכב יוקרתי. עד לפני כמה שנים מכירת מרצדס בצבע לבן ללקוח פרטי היתה נחשבת למשימה קשה משום שהרכב זוהה כמונית על הכביש, אך בשנים האחרונות הצבע הלבן חזר לאופנה והפך לפופולרי במיוחד אצל היבואן גם בקרב לקוחות פרטיים. כך למשל, גם צבע ירוק זרחני יתקבל ככל הנראה בברכה ע”י לקוחות של רכבי ספורט גם בעתיד כמשומש, אבל מכירת מרצדס משפחתית בצבע זה תתגלה כמשימה כמעט בלתי אפשרית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר