יש משהו אחד שכמעט כל בעלי המכוניות החשמליות רוצים והוא עוד טווח. רוב המכוניות החשמליות כיום מציעות טווח נסיעה ריאלי שבין 350 ל-400 ק”מ שהוא די והותר עבור התניידות של כמה ימים, ואפילו יאפשר ברוב המקרים להגיע לאילת בלי עצירת טעינה בדרך, אבל תמיד טוב שיהיו עוד כמה עשרות קילומטרים בונוס. בכל זאת, למה לחפש עמדת טעינה ישר כשמגיעים לחופשה?
סקיוול ET5 שנחת כאן לפני כשנתיים היה מראשוני הקרוסאוברים החשמליים מסין וגם מהדגמים הראשונים להבטיח טווח נסיעה ריאלי של כ-400 ק”מ. לאחרונה הוסיפה סקיוול חיזוק עם גרסה חדשה בשם XR86 בעלת סוללה מוגדלת והבטחה לטווח משופר של 500 ק”מ. עוד 100 ק”מ של טווח זה מה שכל בעל מכונית חשמלית רוצה, לכן יצאנו לבדוק אם ה-XR86 גם מקיים.

העיקר בגרסה החדשה הוא סוללה מוגדלת בקיבולת של 86 קוט”ש לעומת 72 קוט”ש ב-ET5 הסטנדרטי. בסקיוול ניצלו את ההזדמנות, ויחד עם הסוללה המוגדלת העניקו למכונית גם עיצוב שונה לחזית שהפכה להיות אטומה וזורמת יותר גם טובת האווירודינמיות וגם כדי לבדל אותה מהדגם הבסיסי. לטעמנו היא נראית טוב. בנוסף נעשו גם עדכונים לממשק התפעול ומערכת המולטימדיה.
לא נשאיר אתכם בציפייה דרוכה. הסוללה המוגדלת אכן מאפשרת ל-XR86 להשיג טווח משודרג משמעותית. אמנם בתחילת הנסיעה מד הטווח יורד בקצב שמעורר חשש, אבל בחלוף הקילומטרים המצב מתאזן. במבחן שכלל תנאים לא אידאליים של נסיעה בין עירונית מהירה ומזגן שעבד קשה רשמנו טווח של 460 ק”מ. עם שימוש קצת יותר הגיוני ויום-יומי ולא כזה של מבחן מאומץ הנתון הרשמי יושג ללא מאמץ. לעזרה באה מערכת בלימה רגרנטיבית שפעלה טוב יותר מהזכור לנו בעבר, ואפשרה בחירה של רמת בלימה בין 0 ל-100%, אך עדין ללא מצב של נהיגה בדוושה אחת.
המנוע החשמלי נותר זהה לגרסה בעלת הסוללה הקטנה, עם הספק מקובל בז’אנר של 204 כ”ס ו-32.6 קג”מ. הסוללה הגדולה הוסיפה 70 ק”ג למשקל הכולל, מה גרם לתאוצה ל-100 להתארך ל-9.6 שניות. ה-XR86 יוצא מהמקום באופן פחות משכנע, בטח ביחס למה שהתרגלנו מחשמליות, אך לצד זאת בולט שיפור בהורדת הכוח אל הכביש. לאחר מכן כבר צובר XR86 מהירות בקצב החלטי יותר וכמעט תמיד ישנו די והותר כוח לבצע עקיפות.

מתלי ה-ET5 הוקשחו במעט כדי להתמודד עם תוספת המשקל, אך עדין נותרו רכים יחסית. התוצאה היא שספיגת הזעזועים והגיהוץ עדין נותרו טובים עם שיפור קל בריסון המרכב בכבישים גליים. אלו מצטרפים לבידוד רעשים מוצלח למדי שהופכים את ה-XR86 לבן לוויה נעים לנסיעות ארוכות ונינוחות.
תא הנוסעים נותר בעל מרווח פנים מרשים מלפנים ובעיקר מאחור. איכות החומרים טובה למדי ברוב המשטחים ,אם כי ניתן להיתקל פה ושם במתגים פחות מרשימים. רכב המבחן הגיע בשילוב הצבעים לא ממש שיגרתי, אדמדם חימר עם חום. אמנם הוא עדיף על מראה שחור קודר ומוסיף לתחושת היוקרה, אבל לטעמנו מוצעים בסקיוול שילובי צבעים מוצלחים יותר.
ה-XR86 מגיע רק ברמת הגימור הגבוהה ביותר של ה-ET5 הכוללת בין היתר מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית עם חימום וקירור, דלת תא מטען חשמלית, פנסי לייזר קדמיים, מצלמות 360 מעלות, גג שמש פנורמי וריפודי עור בשילוב אלקנטרה. מפרט הבטיחות המלא כולל בלימת חירום אוטונומית, מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב, התרעה על תנועה בשטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית. לזכות מערכות הבטיחות יאמר שבניגוד ללא מעט מכוניות ממוצא דומה, לא אין כאן היסטריה מטרידה של צפצופים והתראות שווא. מצד שני, בקרת השיוט האדפטיבית עדין לא פועלת באופן החלק ביותר בעת זחילה בפקקים ומצריכה תשומת לב.

סקיוול ET5 בגרסת ה-XR86 מקיים את הבטחתו ומעניק טווח משופר משמעותית, במחיר של ביצועים קצת פחות נמרצים. לצד זאת הוא שומר על נקודות החוזק של הדגם בדמות מרחב פנים גדול (עם מלא אבזור) תא נוסעים נעים ונוחות נסיעה טובה. תג מחיר של 240 אלף שקלים כבר מציב ומצמצם את יתרון המחיר מול טסלה מודל Y וסקודה אניאק. מצד שני, הטווח הגדול והשיפורים הקטנים שנעשו מצדיקים תוספת של 14 אלף שקלים מגרסת הסוללה הקטנה ברמת גימור זהה.
ראש בראש: סין מול אמריקה?
מה יש לסין להציע מול ארה”ב? או במקרה הזו לסקייוול מול טסלה? השוואת הגרסה המוזלת של טסלה Y לגרסה הבכירה של ה-ET5 מסבירה איך סין מתכננת לכבוש את עולם הרכב הגעתה ארצה של טסלה מודל Y בגרסת הנעה אחורית לצד מהלך ההוזלה המשמעותי שביצעה החברה הכניס אותה לקרב מול גרסאות בכירות ומאובזרות של הקרוסאוברים החשמליים הסיניים. זו הזדמנות מצוינת להשוות נתונים ולראות מה סקיוול ET5 XR86 מציע מול גרסת הבסיס של טסלה מודל Y. ואולי גם להדגים על הדרך, את מה שקורה בימים אלו בעולם הרכב
מה שדומה
למרות שלטסלה קווים עיצוב מעוגלים והסקייול נראה יותר קובייתי ומאסיבי, לשתיהן מידות דומות. עם אורך של 475 ס”מ מודל Y ארוכה ב-5 ס”מ מה-ET5. הרוחב דומה כשלטסלה (192 ס”מ) יתרון זניח של ס”מ, ומצד שני הסקיוול מתנשאת לגובה של 170 ס”מ, שהם 8 ס”מ יותר מאשר בטסלה. לטסלה יתרון גם באורך בסיס הגלגלים שעומד על 289 ס”מ לעומת 280 ס”מ מכובדים בסקיוול. בשורה התחתונה מדובר בשתי מכוניות מרווחות מאוד – בכל קנה מידה.
טסלה: יתרון ביצועים
לטסלה מנוע חשמלי המספק 299 כ”ס ו-42.8 קג”מ לעומת 204 כ”ס ו-32.6 קג”מ בסקיוול שגם כבדה בכ-100 ק”ג. לכן לא תתפלאו שהטסלה מאיצה ל-100 ב-6.9 שניות זריזות לעומת 9.6 שניות בסקיוול. הטסלה תאפשר לכם גם להאיץ עד ל-217 קמ”ש בעוד לסקייוול הגבלת מהירות של 150 קמ”ש כדי לשמור על חיי הסוללה.
סקייוול: טווח עדיף
לסקיוול יש סוללת 86 קוט”ש וטווח מוצהר של 500 ק”מ לפני תקן WLTP. לטסלה סוללה צנועה למדי של 60 קוט”ש ובהתאם לכך, טווח הנסיעה המוצהר הוא בין 430 ל-455 ק”מ (תלוי במידת החישוקים), כך שבכל מקרה לסקיוול יש יתרון טווח משמעותי של כמה עשרות ק”מ. שתי המכוניות תומכות בטעינה ביתית תלת פאזית, כמו גם בטעינת DC מהירה עד לקצב של 70 קילוואט בסקייוול ו-170 קילוואט בטסלה.
מיישרות קו
שתי המכוניות מצויידות במפרט בטיחות מלא הכולל בלימת חירום אוטונומית ,תיקון סטיה מנתיב, התרעה על תנועה בשטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית. טסלה מציעה פיצ’רים בטיחותיים נוספים במערכת אוטו פיילוט מורחבת (35,000 שקלים תוספת) מאפשרת החלפת נתיבים.
ספרטני או יוקרתי
גם כאן הסיפור מתחיל צמוד כששתי המכוניות מצוידת היטב וכראוי. מכאן רושמת הסקייוול יתרון חשוב לצרכן המקומי עם פתיחה חשמלית לגג יחד עם וילון הצללה שחסרונו מורגש בטסלה. היא מוסיפה גם חימום וקירור למושבים הקדמיים, ריפודי עור בשילוב אלקנטרה ( עור סינטטי בטסלה) ופנסי לייזר קדמיים. התחושה כאן יוקרתית, נעימה וברוב הזמן החומרים והאיכות טובים מאוד. לטסלה לעומת יש תא נוסעים בסיסי למראה, כמעט ספרטני עניין של טעם. ברשימת האבזור שלה גם כיוונון חשמלי להגה, מערכת שמע עם 13 רמקולים. בעיקר בולט כאן מסך גדול יותר, כשהסקיוול לא נותרת חייבת ומוסיפה גם לוח מחוונים שמורכב ממסך נוסף.


מחיר בסיס
מחירה של ה-XR86 הוא 240 אלף שקלים. נכון ליום פרסום הכתבה מחירה הבסיסי של טסלה מודל Y עומד על 224,000 שקלים. אבל המחיר הזה מתייחס להצעה הבסיסית של ה-Y. בחירה בצבע כסוף לדוגמה יקפיץ את מחירה ל-242,000 שקלים.
בסופו של יום ההצעות של שני הרכבים האלו דומות למדי. שני רכבי פנאי חשמליים יעילים עם הבדלים ברורים – הטסלה מציעה ביצועים עדיפים והסקייוול מציעה תא נוסעים נעים ואיכותי יותר לצד טווח נסיעה עדיף בבירור. כך שהבחירה בסופו של דבר היא עניין של טעם וצרכים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו