השקה עולמית: טויוטה קורולה
ב־1966 הקורולה הראשונה הוצגה ולאט־לאט הצליחה לכבוש את העולם. יותר מ־50 מיליון יחידות כאלו יוצרו, הישג אשר טויוטה חגגה לפני כשנה. מאז הדור הראשון עברו לא מעט שנים ולא מעט גלגולים, ולפנינו ניצבת מתיחת הפנים לדור ה־12 של הקורולה. לצידו הציגה בפנינו טויוטה גרסאות מרכב וגימור נוספות, אך לארץ תגיע, נכון לרגעים אלו, רק גרסת הסדאן.
מתיחת הפנים קלה מאוד מבחינה עיצובית וכוללת רק שינוי בפנסים. לצד זאת, יש כאן לא מעט שינויים וחדשות. מבפנים סביבת הנהג בנויה על פי מפרט זהה לקורולה קרוס, אשר כולל מערכת מולטימדיה חדשה עם עדכוני OTA ומסך בגודל 10.5 אינץ'. לשמחתנו, תפעול המזגן לא השתנה ומתבצע בעזרת כפתורים פיזיים בפאנל נפרד, ולא כחלק ממערכת המולטימדיה. לוח המחוונים הוא דיגיטלי, בגודל של 12.3 אינץ', וניתן להתאמה אישית עם שלושה מצבי תצוגה. במושבים האחוריים אין שינוי במרווח, ולמעט ממד הגובה, הם מרווחים דיים לשני אנשים בוגרים.
השדרוג השני כאן מתייחס למערכת ההנעה ההיברידית בדור החמישי (גם כאן בדומה לדגם הקרוס). בטויוטה מסבירים שנעשו מגוון שינויי תוכנה וחומרה, על מנת לייצר חוויית נהיגה טובה יותר ומתגמלת יותר. המטרה היתה לייצר שימוש נרחב יותר בצד החשמלי של יחידת הכוח, כדי לשפר את ביצועי יחידת ההנעה כולה.
השינויים הללו מתבטאים בכמה אופנים: לדוגמה, בזמן שהרכב מזהה עלייה או ירידה, הוא יודע לעשות את השינויים הנדרשים כדי להקל על הנהג. בצד החומרה אפשר למצוא כאן סוללת ליתיום־איון חדשה, ובעוד משקלה הופחת ב־14 אחוזים, ההספק גדל ביחס זהה. וזו רק דוגמה אחת.
יחידות ההנעה ההיברידיות מגיעות בנפחים של 1.8 ו־2.0 ליטר שמייצרים 140 ו־196 כ"ס, בהתאמה. בארץ אנחנו נקבל רק את גרסת ה־1.8 ליטר בעלת ה־140 כוחות סוס (122 כ"ס דגם יוצא) וה־1.5 ליטר בנזין עצמאי המייצר 125 כ"ס, שלא היה חלק מההשקה. עדות לשינויים האלו אפשר למצוא בזמן התאוצה ל־100 קמ"ש, שהתקצר ב־1.8 שניות ל־9.1 שניות משמעותיות. למרות עליית הביצועים הזו, פליטת ה־CO2 נמוכה ב־2 גרם/ק"מ ושווה ל־100 גרם/ק"מ. כל יחידות ההנעה מגיעות עדיין עם תיבה רציפה. למרות זאת, הרעש תחת עומס שאפיין את הקורולה הקודמת עוד כאן קמעה. ייתכן בגלל הצהרת טויוטה שהשינויים שבוצעו מתבטאים בפעולת מנוע נמוכה יותר בכ־500 סל"ד.
שיפור מורגש
שדרוג משמעותי נוסף אפשר לראות במערכות הבטיחות המתקדמות. הקורולה מקבלת מצלמה קדמית חדשה המכסה טווח רחב יותר, עם מרחק זיהוי קדמי שהוכפל, וכיסוי הרדאר הורחב כדי לזהות מכשולים קרובים יותר למכונית. המערכת משתמשת בטכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית כדי לזהות מגוון רחב יותר של סכנות פוטנציאליות, לרבות אופנועים וחפצים בצד הדרך. כל מערכות הבטיחות כאן או חדשות או משופרות בעקבות השינוי הזה. שדרוג נוסף כולל חיבור בין יחידת ההנעה ההיברידית לבין מערכות הבטיחות, כך שהבלימה הרגנרטיבית ברכב לא קבועה ואחידה, אלא מותאמת סיטואציה ומרחק מהרכב לפנים.
בתוך הקורולה החדשה ועל ההגה, הדבר שמורגש מייד בתחילת הנסיעה הוא השינוי החיובי בזינוק מעמידה, והקורולה החדשה יוצאת באופן החלטי הרבה יותר מהמקום. ככל שמאיצים כך מברכים על השינוי, וגם תאוצות הביניים מרגישות נשכרות מהשינוי. עקב פעילות התיבה הרציפה, המנוע עדיין מרעיש תחת עומס - רועש אבל פחות, כמו שצוין קודם. השינוי בקשר בין המערכות השונות הורגש בצורה בולטת. הבלימה הרגנרטיבית אכן היתה שונה במצבים שונים בעת עזיבת דוושת התאוצה, ונקבעה על בסיס התנועה לפנינו. מערכות הבטיחות מרגישות בשלות הרבה יותר ועובדות בצורה חלקה וליניארית בזכות העדכון בחומרה ובתוכנה.
אחרי 50 מיליון רכבים ו־12 דורות של קורולות, אין ספק שזאת הקורולה הכי בטוחה, יעילה וטכנולוגית שהיתה אי פעם. זו מכונית שלמה ויעילה מאוד, עם המון היגיון, גם אם לא פונה אל הרגש. לישראל היא תגיע בכמה רמות אבזור ובמחירים שיתחילו בכ־150,000 שקלים (משוער). עם השיפור הכללי ביכולת ובתחושה, וגם ללא שינוי עיצוב משמעותי, היא ככל הנראה תמשיך לככב. גם בשוק המקומי.
טויוטה קורולה סדאן1.8 ל' היברידית
מנוע: 1,798 סמ"ק, היברידי
הספק (משולב): 140 כ"ס
מומנט (משולב): 18.5 קג"מ
תיבת הילוכים: אוט', רציף
משקל: 1,283 ק"ג
בסיס גלגלים: 270 ס"מ
מ־0 ל־100 קמ"ש: 9.1 שנ'
מהירות מרבית: 180 קמ"ש
צריכת דלק (מבחן): 18.7 ליטר לק"מ
מחיר (משוער): 150 אלף שקלים