התניידות על הכביש לא נמצאת בדרך כלל בראש שיקולי הסטודנטים כשהם בוחרים היכן ללמוד, אבל כאשר כבר נעשתה הבחירה, הדרך אל האוניברסיטה וממנה הופכת למשימה מאתגרת.
מצב התחבורה בישראל לא אידיאלי. הפקקים האינסופיים הופכים גם נסיעה של קילומטרים ספורים למשימה מייגעת, והתחבורה הציבורית לא תמיד מספקת את הפתרון היעיל כפי שהיא מתיימרת או אמורה להציע. שימוש באופניים או בקורקינטים מוגבל, ואפשרי רק אם אתם גרים ממש בסמוך למוסד הלימודים, ובכל מקרה לא מדובר בפתרון השימושי והבטוח ביותר, בוודאי בהיעדר פריסה מספקת של מסלולים ייעודיים.
בסופו של דבר, כשמדובר בנסיעה קצרה - בין שבתוך העיר ובין שבכבישי מרכז הארץ - כל הדרכים מובילות לקטנוע. לקטנוע בנפח 125 סמ"ק יש יתרונות גדולים: אפשר לדלג איתו על הפקקים, הוא קל ופשוט להחזקה, בעל עלויות ביטוח נמוכות יחסית ולא פחות חשוב - אפשר לחנות איתו כמעט בכל מקום. קטנוע הוא גם כלי בטוח ומהיר יותר מאופניים ומקורקינטים וגם הרבה יותר שימושי מהם, הן בטווח הנסיעה והן באפשרות לשאת את התיק ואת חומרי הלימוד בארגז או בתא המטען מתחת למושב.
נא להציג רישיונות
כדי שתוכלו לרכוב על קטנוע בנפח של עד 125 סמ"ק, עליכם להחזיק ברישיון נהיגה מסוג A2. אם כבר יש לכם רישיון נהיגה לרכב, מדובר בהליך פשוט למדי מכיוון שעל פי החוק אתם פטורים מביצוע מבחן תיאורטי ומשיעורי נהיגה - אם כי אנחנו ממליצים בחום לקחת כמה שיעורים כאלה כדי לפתח מיומנות שליטה בכלי. כל שעליכם לעשות הוא להוציא טופס בקשה במשרד הרישוי בצירוף בדיקת עיניים, ולעבור מבחן שליטה מעשי במגרש סגור.
אם אין לכם רישיון נהיגה תיאלצו לעבור את המסלול המוכר של מבחן תיאוריה, לימוד מספר מינימלי של שיעורי נהיגה ומבחן מעשי בכביש פתוח. זה יכול לארוך כשבועיים, אבל זה הרבה יותר פשוט ממה שזה נשמע, בטח בהשוואה לקורס מבוא במקרו כלכלה.בכל מקרה, לאחר שהוצאתם רישיון, ולמרות הנטייה להקל ראש עם משפטים כמו "אני בסך הכל נוסע מהבית לאוניברסיטה", מומלץ מאוד לעבור קורס רכיבה מתקדמת אצל אחת מהחברות המעבירות הדרכות בתחום. קורס כזה מעניק מיומנויות וכלים כיצד להתמצא טוב יותר בכביש, לשלוט בקטנוע ולצאת ממקרי חירום.
לא על הקטנוע לבדו
לפני רכישת קטנוע הביאו בחשבון שצריך להשאיר גם קצת כסף זמין לכמה אביזרים חיוניים, שבלעדיהם אי אפשר לצאת לכביש. החוק בישראל מחייב חבישת קסדה, וזהו אביזר הבטיחות החשוב ביותר כיוון שהוא שומר על החלק הכי חשוב בגוף. לכן אל תתפשרו על פחות מקסדה שלמה (קסדת "חצי אבטיח" אינה חוקית ואינה מגינה כראוי), ומומלץ להשקיע ולבחור במוצר של מותג מוכר שעומד בתקני הבטיחות המקובלים.
גם כפפות הן ציוד הכרחי לשמירה על הידיים מפני הקור, וגם בעת נפילה. אף שישראל היא מדינה חמה, מומלץ לא לוותר גם על מעיל ממוגן, שיכול לעשות את ההבדל בין נפילה קלה לפציעה לא נעימה. יש גם מעילים בעלי בטנה פריקה, שניתן להשתמש בהם בכל עונות השנה בהתאם לצורך.
כדי לשמור על האופנוע מפני גניבה, בפרט שלא תמיד משתלם לעשות ביטוח מקיף לקטנוע שעולה כמה אלפי שקלים, חובה להצטייד במנעול דיסקו/או במנעול שרשרת איכותי.
יד שנייה ואמינה
קטנועי 125 סמ"ק הם הכלים הדו־גלגליים הנפוצים ביותר בישראל, ובהתאם לכך היצע האפשרויות העומד בפניכם הוא עצום. האופציה הזולה היא ללכת על כלי משומש, אבל כאן נדרש להקדיש תשומת לב כדי למצוא כלי שיתאים לא רק לצרכים ולאופי הרכיבה, אלא גם יהיה כזה שנשמר וטופל היטב. כמו בכל כלי רכב משומש, צריך להביא בחשבון גם עלויות של תיקונים ובלאי לא צפוי. אספנו שלוש הצעות לקטנועי 125 נפוצים, יעילים ואמינים, שיעשו את העבודה ולא תצטרכו לשלם עליהם יותר מ־5,000 שקלים - מה שישאיר לכם כסף לציוד משלים, ואפילו לקפוצ'ינו גדול בקפטריה.
חדש, אבל לא בשמיים
מי שרוצה ללכת על בטוח יכול לבחור ברכישה של קטנוע חדש. גם במקרה הזה השוק מציע לא מעט אופציות. פרט ליתרונות של אחריות וחיסכון בזמן, ניתן לרכוש היום קטנועים בתוכניות מימון עם פריסת תשלומים נוחה, כך שבעלות של מאות שקלים בודדים בכל חודש תצאו עם כלי חדש ונוצץ. בחרנו עבורכם כמה אופציות שיהיו משתלמות ויעילות במיוחד.
קימקו מובי: מדובר באחד הכלים הנפוצים ביותר בשוק הקטנועים בישראל, אשר נמכר כמעט עשור שלם ללא כל שינוי. המובי הוא קטנוע קשוח, עמיד ובעל אמינות נצחית, מה שמאפשר לו לשרוד לא מעט התעללויות בחברות שליחויות שונות (מובן שמומלץ להימנע מלרכוש קטנוע ששימש כלי עבודה).המובי אולי לא סקסי ומעוצב אבל הוא שימושי להפליא, ויספק את התמורה הטובה ביותר למי שמחפש כלי תחבורה יעיל, אמין וזול.
הונדה ויז'ן 110: להונדה יש היסטוריה ארוכה של כלים שימושיים וקלים לתפעול, וויז'ן 110 הוא חלק מהשושלת הזו. זהו קטנוע בעל גלגלים גדולים התורמים ליציבות - בוודאי אם אתם רוכבים מתחילים - ועם עיצוב עגלגל וחביב. אמנם אין לו הרבה מקום אחסון מתחת לכיסא, אבל יש לו מדרס רגליים שטוח ואפשר בקלות להתקין עליו ארגז. תוסיפו לכך מנוע פשוט עם מוניטין האמינות של הונדה, ותקבלו קטנוע שקל לרכוב עליו ולתחזק אותו כמעט כמו אופניים.
סאן יאנג מיו 110: מדובר בקטנוע בעל עיצוב רטרו מעוגל ומידות קטנטנות, מה שהופך אותו לכלי אידיאלי עבור מי שאינם גבוהי קומה. המנוע אמנם בנפח 110 סמ"ק, אבל חזק מספיק וחסכוני מאוד. היתרון הגדול של המיו הוא בגזרת הסטיילינג, עם שפע ורסיות צביעה עליזות, כך שמקבלים שילוב של קטנוע יעיל עם לוק מגניב.
קימקו אג'יליטי סיטי: כשמו כן הוא, האג'יליטי הוא כלי שתפור לעיר הצפופה. יש לו חישוק קדמי גדול לטובת יציבות משופרת, מושב מרווח גם לזוג ותא מטען נדיב מתחת למושב, שלא אופייני לקטנועים גדולי גלגלים. מנוע מודרני בעל הזרקת דלק מבטיח צריכת דלק נמוכה, ועם תג מחיר של 14 אלף שקלים הוא ידידותי לרוכב וגם לארנק שלו.
סאן יאנג ג'ט: משפחת הג'ט של סאן יאנג היא משפחה של קטנועים עירוניים צעירים בעלי עיצוב ספורטיבי. לג'ט 14 רצפה שטוחה ושימושית, מנוע מקורר אוויר אמין ומוכח, ומעל לכל לוק אופנתי שלא מסגיר את העובדה שמדובר בקטנוע עממי במחיר של 14 אלף שקלים. מי שמחפש קצת יותר ביצועים, רוכב גם על כבישים בין־עירוניים ומוכן להשקיע עוד כ־2,500 שקלים, יוכל לבחור בג'ט X, שלו מנוע קירור נוזל חזק יותר ושדרוג בטיחותי חשוב בדמות מערכת ABS.
הונדה PCX: עבור מי שלומד מינהל עסקים ורוצה להרגיש מנהל עוד לפני קבלת התואר, מציעה הונדה את PCX. הוא אמנם עולה 19 אלף שקלים, אבל מציע מנוע חזק עם צריכת דלק של כמעט 50 ק"מ לליטר ואבזור שלא תמצאו גם בקטנועים גדולים ויקרים ממנו, דוגמת מערכת בקרת משיכה, שקע USB לטעינה, ואפילו מפתח חכם. (צילום בתמונה הראשית).
כמו שאפשר להבין, יש היצע מכובד מאוד בשוק המקומי למי שמבקש להתנייד בצורה זולה ויעילה. במקרה של רכישת רכב משומש, גם על שני גלגלים, כדאי למצוא אחד כזה שעבר חיים קלים וטופל כמו שצריך. היתרון כאן הוא עלויות התחזוקה הנמוכות, כך שגם אם קניתם קטנוע עם צמיגים גמורים, יישור הקו יהיה זול בכלים הללו.
לצד הדרישות הנמוכות, יציע כל קטנוע חופש מוחלט בעיר ובסביבתה. בעידן המשלוחים החכמים קטנוע יכול להיות גם אמצעי פרנסה בפני עצמו ולייצר הכנסה - מה שיועיל לכל סטודנט. מעבר לזה תגלו שלוחות זמנים צפופים הופכים אפשריים, הזדמנויות שצצות מתורגמות למציאות בדקות, והעיר כולה מונחת בכף ידכם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו