השקה עולמית: קאדילק אסקלייד ו-CT5V בלאק ווינג

יצאנו לנהוג על שני קצוות מנוגדים שמייצרת קאדילק. הם חדשים לחלוטין ובהחלט הצליחו להותיר בנו חותם, כל אחד בדרכו שלו. מצב האומה? לפי שני האקזמפלרים האלו, המצב באמריקה לא פחות ממזהיר

הכבישים הארוכים של נוואדה מרגישים מוכרים מאוד. רצועת האספלט הארוכה שרצה מתחת לגלגלי הקאדילק האקלייד נמשכת בקו ישר מדויק עד האופק וגם במראה האחורית היא נראית בדיוק אותו דבר. בוודאי יש לו שם ומספר לכביש הזה, בדיוק כמו שלעיירה שחלפה שתהיה יש שם. זה לא ממש משנה, השממה מסביב, השמש מעלה והכביש הארוך ממשיך וממשיך. אותו נוף מוכר כל כך, שנתן רקע להרבה סצנות אייקוניות, לא מתרגש וממשיך בשלו.

עוד מאוברדרייב >>>

האסקלייד, מתאים לרקע הזה, מאוד. גם הוא ענק, גם הוא אייקוני, גם הוא עושה רושם לא מתרגש מכלום. ומה שבטוח, שהוא מעביר את התחושה הזו לנוהג בו. אין ממה להתרגש, אפשר להתרווח ולהרגע, שום דבר לא באמת יכול להפריע לך בדרכך. אין רכיב אחד ספציפי שגורם לך להרגיש ככה. כמו שאומרת הקלישאה, השלם גדול מסך חלקיו. ולאסקלייד יש הרבה חלקים, גדולים בפני עצמם, והם מרכיבים שלם אדיר שמאפיל על כל מה שסביבו.

לעומתו מגיעה גרסת בלאקווינג של CT5V ורוצה להראות את הצד השני. בשביל לדגום אותה הגענו למסלול מירוצים באמצע השממה. ושם היא חיכתה, על כל מאות כוחות הסוס שלה, שלדתה המהוקצעת, עליה נוספו כל אביזר הידוע לאדם שאמור להקיף מהר מסלול כזה. זה סביבה קצת פחות טבעית כשחושבים על קאדילק ואפשר להגיד כבר עכשיו – המכונית הכחולה הרגישה בבית על המסלול הזה, בלשון המעטה.

 

אייקון

האסקלייד הרוויח את שמו כאייקון לאורך השנים. הוא עשה את זה על המסך הגדול, על המסך הקטן, בקליפים מוזיקליים ובמדורי הרכילות. גם העיצוב של הדור החדש, ממשיך לפרוט על אותם נימים שיכולים להתאים לשיירת אבטחה נשיאותית, ערוץ החיים הטובים, כוכב תורן או ראש של משפחה מוכרת. זה גם עניין של ממדים, כאלו שמגמדים כל “רכב פנאי גדול פרימיום” אחר שמיוצר בעולם. המרחב שפרוש לרשות הנוסעים כאן, הוא פשוט ללא תחרות. עם מנסים לחשוב על מותגי פרימיום אחרים, אירופאים, שיכולים להתחרות בו, ההשוואה נופלת כבר בשלב הזה. הם כולם פשוט קטנים ממנו. פיזית.

אבל את ההפתעות האמיתיות שומר אסקלייד למקומות אחרים. טכנולגיים הרבה יותר. הוא למעשה היחיד היום, שיכול להציע נהיגה אוטונומית, מלאה וחוקית בתחום הזה. הקאדילק נמצאים בעיצומו של פרויקט ענק הממפה בתלת-מימד את כבישי ארצות הברית. המפות החכמות האלו נותנות לקאדילק הזה יכולת לנהוג את עצמו. בלי מגבלות אמיתיות. מצלמות וחישנים בתא הנוסעים מוודאים למעשה רק דבר אחד – שהנהג לא מסיר את המבט מהכביש. את כל השאר האסקלייד הזה יודע לעשות לבד, כמו שהפגין בפנינו לאורך כ-20 ק”מ של כביש בינעירוני.

כמובן שזה רק פרט קטן, כזה שמראה שקאדילק יודעת מה צריך לעשות, והיא עושה זאת בדרכה שלה. גם לוח המחוונים החדש, הבנוי ממסכי QLED אדירי מידות, מראה את זה. הוא נפרש לרוחב המכונית, אבל עושה זאת עם עיצוב והגשה חדשים שכל כולם קאדילק. האפשרויות כאן אינסופיות כמובן, אם זה העיסוי או הקירור והחימום של המושבים, דרך המקרר/מקפיא בין שני המושבים מלפנים ועד לתפעול המושבים האחוריים וקיפולם בצורה חשמלית וקלה. בכלל, עושה רושם שהאסקלייד הזה מציב רף חדש בכל מה שקשור לנוחות, מהמדרגה הנפתחת חשמלית אוטומטית בכדי להקל על הכניסה לתא הנוסעים ועד המתלים האדפטיביים באופן רציף לגבי מצב הכביש ומגיבים בהתאם. פעולתם כל-כך יעילה שגם על שביל עפר גלי, האסקלייד משייט בנינוחות במהירויות שהשתיקה יפה להן.

עושה רושם שלכבוד האסקלייד החדש, בקאדילק החליטו לקחת כל אפשרות או צורך מוטורי ולדחוף אותו לקצה. מערכת השמע לדוגמה היא פרי שיתוף פעולה חדש עם AKG השווייצרית, אלו לא רק עשרות הרמקולים המקיפים אותך מכל עבר (רצפה, דלתות, מושבים, גג, לפנים ולאחור). איכות הצליל, רמת השליטה והכוונון, הם ברמות הגבוהות ביותר. המערכת החכה הזו, יודעת גם לשדר לאוזני השורה הקדמית, את דברי היושבים בשורה השלישית לפי דרישה, ולהיפך. בכלל, בכדי לפרט כל רכיב טכנולוגי, אבזר ומערכת, נדרש לעמודים רבים וארוכים. מהרבה מאוד בחינות, הקאדילק אסקלייד מסמנת שיא מוטורי אנושי. הישג.

כל היכולת הזו באה עם מחיר. בגרסאותיו היקרות ביותר האסקלייד הוא רכב יקר, גם בארה”ב. הממדים האדירים שלו, לא ממש מפריעים ביבשת הענקית הזו, כשכל מקום חנייה מסומן מתאים גם לסילברדו ממוצע. בישראל אפשר לצפות שהגודל הזה, יעיב על החוויה בזמן נהיגה ברחובות צפופים או חיפוש חנייה בהם. גם מנוע ה-V8 האדיר יתקשה לייצר צריכת דלק סבירה בתנאים הללו. למרות תיבת הילוכים בעלת 10 יחסי-העברה ויכולת להשבתה של מחצית הציל’ בשיוט נינוח.

הביצועים לעומת זאת מצויינים, כשהמפלץ מזנק ל-100 קמ”ש בזמן שמתאים יותר למכונית ספורטיבית קטנה. על הכביש המפותל הוא כמובן מציע המון ביטחון והתנהגות שקולה, ועדיין מדובר בטונאז’ שצריך לתת עליו את הדעת בנהיגה מהירה. תיבת ההילוכים כאן, מעדיפה נסיעה נינוחה, ואם מאיצים בה התפעול שלה מאבד מהחלקות הנעימה שלה. זה הזמן אולי לציין שמי שמשום מה לא מסתפק בכל הטוב שמציע האסקלייד, יוכל לרכוש את גרסת ה-V שמוסיפה מגדש על וביצועים מעולם אחר לחבילה הזו.

קאדילק אסקלייד

מנוע: 6,162 סמ”ק

הספק: 420 כ”ס ב-5,600 סל”ד

מומנט: 46.7  קג”מ ב-4,100 סל”ד

בסיס גלגלים: 301 ס”מ

משקל: 2,641 ק”ג

צריכת דלק (ממוצע): 7 ק”מ/ל’

מ-0 ל-100 קמ”ש (לא רשמי): 5.9 שנ’

מהירות מירבית (ללא מגבלה): 245 קמ”ש

מחיר (משוער): 900,000 אלף שקלים

בעד: נוחות מופלגת, טכנולוגיה מרשימה

נגד: ממדים, צריכת דלק

שורה תחתונה: שיא הפינוק

עולם אחר

המילים ‘ביצועים מעולם אחר’ מובילים אותנו בדיוק למכונית השנייה לכבודה התאספנו כאן. אפשר לגמרי לצפות מקאדילק להפגזה סטייל האסקלייד החדש. למה שיודעת ה-CT5V בלאקווינג לעשות, שום דבר לא יכול היה להכין אותנו. למרות דף הנתונים, למרות המספרים שמזנקים ממנו, הכוח או הביצועים בקו ישר הם פחות או יותר הדבר הכי לא מעניין בה. בעצם, זה לא מדויק, כי הכוח הברוטאלי שמייצר ה-V8 שלה, מעניין מאוד ולא ניתן להתעלם ממנו. מדויק יותר יהיה להגיד שהמנוע האדיר הזה, הוא רק חלק אחד, בתוך חבילה שכל חלק ממנה מרשים באותה המידה.

לא נהגנו מטר אחד על כביש ציבורי ברכב הזה, למעשה במסגרת אירוע ההשקה נציגי החברה פשוט העמידו שתי שורות ארוכות של רכבים זהים ושלחו אותנו אל המסלול. וצריך להבין, מסלול מרוץ חושב מגרעות דינאמיות במכונית שלא צצות בשום מקום אחר. לא על מגרש סגור ובטח שלא בכביש הציבורי. למכונית המיועדת לנהיגה ולנהג, אין מבחן גדול וקשה מהקפות מהירות ורצופות על מסלול תובעני. וזה מקום, שבאופן מסורתי דווקא מכוניות אירופאיות (ויפניות) זורחות בו. עד לפני לא הרבה זמן, לשום מכונית עם סמל קאדילק, לא היה מה לחפש במקום כזה.

אבל אז, החליט מישהו בקאדילק להביא את המלחמה הזו לאירופאים בחזרה, לתוך המגרש שלהם. גרסאות ה-V של קאדילק נבחנות במסלול הנורבורגרינג. למי שלא מכיר, מדובר במסלול הכי קשוח ומאתגר בעולם, מהיר מאוד ואכזרי מאוד. שריג לעולם המרוצים הישן והלא בטוח עם הקפה שאורכה 20 ק”מ. עבור יצרניות גרמניות לדוגמה, מדובר בבית שני. כלי משמעותי בפיתוח של דגמים חדשים. לשם הלכו קאילק בשביל לשייף לשפר ולהוכיח את היכולת שלהם. עם ה-V הראשונה הם קבעו שיא סביב המסלול הזה ואת המכונית שלפנינו עכשיו, הם שלחו להקפות רבות ואלפי ק”מ במטרה לכייל אותה למשימה הלא פשוט שעומדת בפנייה.

המתכון הבסיס כאן מוכר אבל לא פשוט. זה מתחיל עם השלדה הטובה של ה-CT5. היא מקבלת חיזוקים במקומות הנכונים. רכיבי המתלה מתוכננים כולם מחדש ומשתמשים במתכות קלות יותר. כל הרכיבים מכויילים בכדי לעמוד בעומסים שמכונה כזו מפעילה על מסלול. זה כולל את המתלים החכמים, הדיפרנציאל האלקטרוני ואת הבלמים אדירי המידות. ומעל לכל זה מונחת שכבה של מערכות אלקטרוניות חכמות. כאלו שיודעות לקרוא את מצב המכונית בכל רגע נתון, ולשלוף את האלגוריתם הראוי. לכל פנייה, לכל רגע שגלגל עלול להיות באוויר, לכל בלימה ולכל תאוצה, המערכות כאן יודעת לזהות, להגיב ולעבוד בצורה הומוגנית. בכדי לגרום לכל אלו לעבוד ביחד, המהנדסים של קאדילק דחפו פעם אחד פעם את המכונית הזו על המסלול המפורסם. בסוף לטענתם, הם הגיעו לתוצאה עגולה ומרשימה.

עם כל הסקפטיות שגורר סמל של קאדילק על מסלול מפותל כדבעי ולאחר כמה הקפות נוטפות זיעה ועתירות עומסי G לא נותר אלא להסכים ואף להוריד את הכובע. המחמאה הראשונה מגיעה לתפירה מוצלחת של המרכיבים הללו. העבודה של כל הרכיבים והמערכות שקופה לחלוטין ויכולה לגרום גם לנהג לא מנוסה להקיף מסלול, כל מסלול, בקצב גבוה. המחמאה השניי מגיעה, אחרי שמנתקים את כל המערכות, שמים את בורר מצבי הנהיגה על מצב המסלול הקיצוני ביותר, ויוצאים, בלי רשת ביטחון, להקיף את המסלול. כך, בלי שמרטפים אלקטרונים, ניתן להבין באמת את המכונה הזו, ומה מסתתר מתחת לעור עמוס העזרים האוירודינמיים שלה.

ומתחת לעור הזה, מסתתרת מכונת נהיגה משובחת לא פחות. היציאה לישורת והמנוע רועם את המומנט האדיר שלו אל הגלגלים האחוריים. האחיזה מפתיעה, גם בזכות הצמיגים שפותחו במיוחד עבורה על ידי מישלין. התיבה האוטומטית נמצאת במצב תפעול ידני כרגע, ונותנת שליטה מלאה. ההילוכים מוחלפים כהרף עין ובום המנוע הזה חוזר לבנות את הכוח האדיר שלו. קצת יותר מ-200 קמ”ש בסוף הישורת הקצרה והבלמים מתחילים לדבר. לרכיבים האיכותיים האלו של ברמבו יש המון כוח בכדי להאט את הקצב, אבל זה לא הסיפור העיקרי שלהם. הם מציעים דיוק ברמה כירורגית, כזה שמאפשר מעבר מעוצמה מלאה לליטוף עדין של אצבע אחת בתוך הנעל. שומרים על המשקל במקום הנכון ומאפשרים לנצל את הכניסה המהירה והמיידית שיש כאן לפנייה. בניית הכוח ביציאה מהפנייה מרשימה, אבל מה שמפתיע באמת כאן היא המשיכה. למרות הכוח האדיר המכונית הזו נורת כמו קליע טסה לכיוון הפנייה הבאה בלי איבודי אחיזה מיותרים.

אפשר גם אחרת כמובן. הבלאקווינג הזו היא מאותן מכונות נדירות שנותנות לך לנהוג אותן בכל צורה ואופן. אפשר להגיע מהר מדי לפניי, להקדים ולהגזים עם פקודת ההיגוי אגב ליטוף הבלמים, ואז היא פוסעת לרוחב הנתיב. הזנה חכמה של הכוח עם רגל ימין תייצר סחיפה ארוכה ומעושנת של הגלגלים האחוריים. בכל סוג וזן של נהיגה, המכונית הזו לא מסמנת די, לא מרימה ידיים. היא מבקשת עוד ומזמינה את הנהג המיומן לחקור את הגבולות. אין הרבה מכוניות בעולם המודרני, שיודעות לעשות את זה. מהבחינה הזו, של הנאה והנעה, ה-V על אחוריה של המכונה הזו, מסמן ניצחון גדול.

צילומים: בני דויטש, יצרן

קאדילק CT5V בלאקווינג

מנוע: 6,162 סמ”ק, מגדש-על

הספק: 668 כ”ס ב-6,000 סל”ד

מומנט: 91.1  קג”מ ב-4,400 סל”ד

בסיס גלגלים: 294 ס”מ

משקל: 1,879 ק”ג

צריכת דלק (ממוצע): 6.3 ק”מ/ל’

מ-0 ל-100 קמ”ש: 3.4 שנ’

מהירות מירבית: מעל 320 קמ”ש

מחיר: 830,000 אלף שקלים

בעד: על המסלול

נגד: צריכת דלק

שורה תחתונה: בשורה לחולי ההגה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר