חברי להקת משינה. צילום: אלדד רפאלי

צליל מכוון?

השיר החדש של משינה מזכיר מאוד את "ashes to ashes" של דיוויד בואי • האם הדמיון הזה נחשב העתקה על פי חוק?

ההשראה של משינה מאמני ולהקות רוק בעולם (יש שיאמרו העתקה) היא לא חדשה. לא אחת נטען בעבר כי הלהקה קיבלה השראה של לחנים, טקסטים, מלודיות ועוד ממדנס, בוב דילן, הפיקסז ואפילו מיו 2. כעת, נדמה ששוב נחה ההשראה במוחותיהם של חברי הלהקה והם עושים זאת שוב- הפעם דווקא מדיוויד בואי.

"לב שבור ביום מושלם"

לאחרונה יצא לרדיו שיר חדש של הלהקה המתקמבקת "לב שבור ביום מושלם". כמו רבים משירי הלהקה המצליחה את המילים כתב יובל בנאי ואילו על הלחן הופקד שלומי ברכה. אלא שחדי אוזן בוודאי הבחינו שהשיר הזה מזכיר לא מעט את השיר המעולה של דיוויד בואי ashes to ashes.

"יש דמיון בין השירים והוא בולט לאוזן", מסכים המלחין והפרופ' עוז זהבי מאוניברסיטת חיפה. "אני לא חושב שהם אמרו בואו ונעשה משהו דומה אלא לא התאמצו מספיק לייצר משהו משלהם אז יצא להם משהו מאוד דומה לדיוויד בואי".

"ashes to ashes"

השירים מאוד דומים אבל בכל זאת עדיין לא לגמרי זהים, מה ההבדל בין השירים מבחינה מוסיקלית?

"השיר של דיוויד הוא גדול והשיר שלהם הוא בסדר. השיר של מדינה הוא דיי בסיסי ויש בו שימוש במהויות בסיסיות מאוד. בואי לקח חלק מהמרכיבים הבבסיסי אבל עשה ממנו יצירה אישית מפוארת שלוקחת את זה למקום אחר. דיוויד מפתיע כי אחת לכמה תיבות יש לו שיפט מדהים בעיבוד ובמצלול. כשאתה מאזין לשיר אתה מבין שנעשה שם מאמץ ליצור מרכיב הפקתי של הפתעה אז מעבר למנגינה ולמקצב יש שם משהו אקצנטרי. אצל משינה הביצוע הוא סטנדרטי שלא לומר עייף שמענו אותם עושים את זה כבר קודם וגם כוורת כבר התאחדו שוב מאז".

איך אתה מסביר את הדמיון בין השירים?

"מה שקורה הוא שכולנו לומדים להיות מוסיקאים דרך למידה של יצירות של אחרים. בימינו עם זרימת המידע ואני בערך בגיל של חברי משינה אנחנו כל הזמן שומעים מוסיקה של אחרים ולא יכול להיות שזה לא ידבק. אז נכון שהשיר דומה מאוד מצד אחד אבל מצד שני הוא פה והם שם וגם זה לא השיר הכי מוצלח שלהם".

אם היית יועץ של הלהקה היית מציע להם להוציא שיר דומה?

"אם מישהו היה חכם בסביבה שלהם הוא היה אומר להם אולי לא להוציא דווקא את השיר הזה. דיוויד בואי היה שומע את השיר הוא בטח היה מרחם עליהם".

גם בגלגלצ הבחינו העורכים המוסיקלים בין הדמיון ובימים האחרונים ניגנו את השירים בזה אחר זה כדי להדגיש את הדמיון ביניהם. "כשיש דמיון בין שירים מבחינת הלחנים או מבחינת הטקסטים אז הרבה פעמים משבצים אותם שיר אחרי שיר", אומר עורך לשעבר. "לפעמים כמו אולי במקרה הזה לא צריך להגיד להגיד למאזינים לשים לב לדמיון והם פשוט קולטים לבד".    

אם זמר מזרחי היה מעתיק או סתם מלחין בהשראת שיר יווני מפורסם סביר מאוד שהוא היה משלם על כך עשרות אלפי שקלים. במקרה הזה הסיכויים שדיוויד בואי יתבע את הלהקה הוא נמוך. ההערכות הן שאומן בסדר גודל כמו של בואי לא מתעסק בזוטות מהסוג הזה בטח לא כשמדובר במדינה קטנה על אף שיש לו נציגים בארץ. "הוא לא יעשה כלום", אומר בביטחון עו"ד אלי נחום מומחה לקנין רוחני וזכויות יוצרים. "הוא כבר כל כך גדול ומעבר לדברים האלה. הוא בא ממקום שהוא צריך להתעסק עם משינה? נגיד שהוא היה עושה משהו מה היה יוצא לו מזה? ישלמו לו פיצוי או יגנזו את השיר? דיוויד הוא הרבה מעבר לזה".

אם בכל זאת הוא היה מחליט לתבוע או לדרוש זכויות איך זה עובד?

"ברמת העיקרון ברור שאם מישהו לוקח יצירה של מישהו אחר. זה נכון לגבי ציור, הצגה ובוודאי לגבי שיר. השאלה היא מה צריך לקרות כדי שזה ייחשב העתקה. בכל שיר שתשמע יש אלמנטים שהיו בעבר. במוסיקה הרבה פעמים אתה שומע השפעות ודמיון רב בין שיר לשיר. מה שמחפשים את המנגינה שהלחן יהיה ממש דומה אחד לאחד. אם הדמיון הוא בהרמוניה לבד זה לא מספיק. אם המלודיה מאוד דומה זו הבעיה. השאלה הנשאלת גם היא אם הקטע המועתק הוא מה שדוחף את השיר ובשיר הזה כששומעים אותו ברור שאתה מזהה את הדמיון לשיר של דיוויד בואי אבל השיר עצמו אני לא חושב שהוא מועתק אבל מה שכן לקחו קטע שהוא מאוד דומה. בשורה התחתונה אפשר לומר שהנושא הוא לא מתמטיקה ואין פה שחור ולבן- יש פה שטח אפור. יש פה השפעות. במקרה הזה האווירה עם הליין של דיוויד בואי היא מאוד דומיננטית כך שזה ישר קופץ לך".

מחברת NMC לא נמסרה תגובה לידיעה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...