בישראל יכולים לחמם מנועים: סטיב או'בריאן, סגן נשיא לוקהיד־מרטין האמריקנית, אמר אתמול בסלון האווירי בפאריס כי ישראל תהיה המדינה הראשונה, אחרי ארה"ב, שתקבל מטוסי חמקן F-35.
סיכום: היום השני בסלון האווירי בפאריס
צילום: אהרון לפידות, לוקהיד מרטין, רויטרס, אתר התצוגה בפריז
מטוסי הקרב החדשניים, אשר הראשונים בהם צפויים להגיע ארצה בסוף שנת 2016, צפויים לקבל גם "טוויסט" ישראלי. או'בריאן סיפר כי לוקהיד־מרטין בוחנת שילוב במטוס של מיכלים נתיקים מתוצרת "ציקלון" הישראלית, שניתקים מן המטוס עם המנשא שלהם – ובכך אינם פוגמים בתכונת החמקנות שלו.
מעשית, פירוש הדבר הוא שהמטוס יהיה בעל טווח טיסה ארוך, ועדיין יישאר בלתי נראה למכ"ם האויב.
ובינתיים, אלביט חשפה בסלון מערכת ממשפחת ה"מיוזיק". מדובר במערכות להגנת מטוסים ומסוקים מפני טילים המבוססות על סינוור ראש הביות של הטיל באמצעות קרן לייזר רבת עוצמה (DIRCM). "בעולם יש אלפי משגרי טילים אישיים, אפשר לקנות אותם באינטרנט בלי מאמץ מיוחד", הסביר עדי דר, מנכ"ל אל־אופ, שהציג את המערכת החדשה. "המערכת שלנו היא היחידה שיש לה רישיון הפעלה בינלאומי, ולכן כלי הטיס שבהם היא תורכב יוכלו לנחות בכל שדה תעופה בעולם". אל־אופ, חברת בת של אלביט מערכות, הכריזה כי קיבלה הזמנה של 15 מיליון דולר מחיל האוויר האיטלקי למערכות הגנה מסוג זה.
אלביט הציגה גם את יכולותיה ההגנתיות בתחום הסייבר. "אלביט יכולה להציע היום חליפת הגנה סייברית לאומית. כלומר, להגן על כל התשתיות החיוניות והארגונים הגדולים של מדינה שלמה", אמר אתמול מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס, בפאריס.
גם רפאל עושה עסקים לא רעים בתערוכה, והפצצה הגולשת שחשפה בסלון, הספייס 250, זכתה לחוזה שמן מלקוח שלא הסכימו לנקוב בשמו. "בעולם של חימוש מדויק", אמר יניר גת מרפאל, "דווקא יש יתרון לכך שהפצצה הזו קטנה".
הצלחות אלה מצטרפות להודעה שפירסם מכון הייצוא, ולפיה בחודשים ינואר־מאי 2013 הסתכם ייצוא ענף כלי הטיס והציוד הנלווה בסכום של כ־810 מיליון דולר, עלייה של כ־12% לעומת אשתקד. עופר זקס, מנכ"ל מכון הייצוא: "בולט במיוחד הביקוש למל"טים לצורכי ביטחון פנים ותחומים אזרחיים".
