מכונית פורמולה 1. מטוס על הכביש. צילום: GettyImages

טייסים בגובה אפס

נהגי פורמולה 1 נדרשים לשלוט במכונית שהיא הרבה יותר מארבעה גלגלים וידית הילוכים • ההגה, למשל, מותאם אישית לכל נהג, שזקוק ליכולת דיוק מירבית במהירות של עד 320 קמ"ש • בעוד שבוע הם יפגינו את יכולותיהם בירושלים

ג'יאנקרלו פיסיקלה וויטאנטוניו ליוצי, שני נהגים עם עבר יפה בסבב פורמולה 1, וגםרודולפו גונסאלס, נהג מבחן בקבוצה מארוסיה (שלושתם יהיו בירושלים בשבוע הבא, באירוע פורמולה 1 בבירה), זכאים לתואר "נהג פורמולה 1" - פיסגת הכבוד של ספורטאי מוטורי. 

מגישה: דניאל רוט, הפקה: בת חן הולנדר, צילום: קובי מאירי, ארכיון: בני פלבן, יח"צ,AP, AFP, דודי וקנין הלבשה: מנגו

עם זאת, התואר שלהם בכל העולם הוא "טייסי פורמולה 1" (פיילוט), מפני שלנהוג במכונית פורמולה 1 דומה יותר להטסת מטוס מאשר לנהיגה ברכב. "טייסים בגובה אפס", זה הכינוי לנהגי פורמולה 1.

מכונית המירוץ היוקרתית היתה מורכבת בעבר מהגה עגול, משלוש דוושות ומידית הילוכים, אבל השינויים הטכנולוגיים העצומים שיש בענף הובילו למצב שבו ההגה במכונית פורמולה 1 אינו עגול יותר עוד, אין בה ידית הילוכים והנהגים משתמשים בשתי דוושות בגיר חצי אוטומט.

נהג פורמולה 1 שוקל בממוצע 65 ק"ג וגובהו כ־1.70 מ'. המטרה היא להקטין את המשקל הכולל של המכונית, והנהגים נמצאים במשטר אכילה, מקיימים אימוני כושר וסבולת קשים ועוברים בדיקות דם בתדירות גבוהה (כולל לפני ואחרי מירוצים) כדי לאפיין את מצבם הגופני. 

אחת מקבוצות השרירים החשובים שעליה הם עובדים היא שרירי הצוואר, מפני שבמהלך המירוץ פועלים על הצוואר כוחות אדירים, בעיקר בפניות החדות של עד G5 (פי חמישה ממשקל ראש הנהג והקסדה). גם יכולת ריכוז וזריזות חשובות מאוד כשנוהגים ברכב במהירות עד 320 קמ"ש ומבצעים עקיפות של מילימטרים. 

הגה של מכונית פורמולה 1 הוא יציקה שנוצרת בהתאם לידיים של כל נהג. הוא דומה יותר להגה של מטוס, וכל יד מתלבשת על מה שנראה כמו ידית. לכל אצבע יש משמעות והיא לוחצת על מתגים רלוונטיים. יש כ־30 לחצנים על ההגה וכל אחד מייצג בקרה אחרת. אפשר לדייק ברמת השליטה בכל פנייה, ולשם כך מתרגלים באימונים לפני מירוצים וכל נהג מתאים את מצב המכונית לסגנון הנהיגה שלו.

30 הבקרות כוללות, בין השאר: חלוקת יחס הבלימה בין גלגלים קדמיים לאחוריים, מערכת רדיו שבה מתקשר הנהג עם הקבוצה, העשרת תערובת הדלק, לחצן מים, הפעלת סוללת KERS (אוגרת אנרגיה דרך הבלימה ומסייעת בהאצה), הפעלת הכנף האחורית (DRS) לשיפור יכולת אווירודינמית ועוד ועוד. יש גם בקרות סודיות שכל קבוצה מתקינה בנפרד לנהגיה ושומרת את הקלפים קרוב לחזה. הנהגים מתאמנים כדי לשלוט בתפקוד המתגים בכל סיטואציה ונדרשים לחשיבה אנליטית מהירה וחדה מאוד.

מכונית פורמולה 1 עמוסה, אם כן, במגוון מערכות אלקטרוניות שהנהג מתפעל. רק לשם המחשה, במשך הקפה אחת נדרש הנהג ל־40 החלפות הילוכים, ואם יש 65 הקפות במירוץ, הנהג צריך להחליף 2,600 הילוכים במהלך מירוץ אחד על פני שעה וחצי. 

מה לא עושים כדי למצות את יכולות המכוניות הכי משוכללות על פני כדור הארץ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...