מוצרים להחלקת שיער נמצאו מסוכנים לבריאות | צילום: GettyImages

זהירות: מה צריך לדעת לפני שעושים החלקת שיער?

בעקבות המקרה שבו אישה התאשפזה לאחר החלקת שיער, פנינו למומחה כדי לדעת מה הסכנות שיש בהחלקה ואיך להימנע מהן מראש

‏כולנו הזדעזענו כששמענו אתמול (ראשון) על אישה בת 32 שמאושפזת במחלקת טיפול נמרץ של בית החולים ברזילי באשקלון לאחר שהגיעה למצב של אי ספיקת כליות קשה. על פי החשד, מצבה נגרם מחומר המשמש להחלקת שיער, המכונה החלקת שיער הודית.

המרדף אחרי השיער החלק רק הולך וגדל, ובשנים האחרונות יוצאות החלקות החדשות בשוק ‏עם שמות שונים, כשיש שמות מפתים ומיוחדים שלא מעידים על הסכנה האמיתית. 

מהי למעשה אותה החלקה הודית? על כך עונה מעצב השיער ומומחה להחלקות ותוספות אילן מרגלית, שאומר כי "מדובר באחת ההחלקות הנפוצות ביותר בעולם, ובפרט בישראל בשנים האחרונות. החלקה זו תפסה תאוצה מאוד גדולה בשל התוצאה הסופית בה השיער שמתקבל חלק ורך. בהחלקה ישנם חומרים פעילים כמו אתילן גליקול".

לדבריו, "בתקופה האחרונה ישנם עוד ועוד מקרים של השפעות קשות ברמה הבריאותית של החלקות, וזאת מאחר שלא נבדקה הרגישות לחומרים, או שהבן אדם לא ידע מראש על הרגישות שאולי קיימת אצלו או שהחומרים אינם מאושרים על ידי משרד הבריאות, והמינונים והאחוזים של החומרים הפעילים שונים מהתווית על המוצר". 

האם יש סימנים ראשוניים לגלות רגישות?

"יש גרד ושריפה בקרקפת, התחלה של כבדות נשימתית, אדמומיות שמתחילה להתפתח באזור וגם באזורים אחרים במקרה של אלרגיה. לאדם רגיש, הסימנים מגיעים מאוד מהר ואף תוך מספר דקות ניתן לראות השפעה. יש אנשים שרגישים לחומרים ולריחות חריפים אך מהר מאוד רואים תגובה חריפה של אלרגיה לאחד החומרים עם החמרה במצב כל כמה דקות. גם בחילות וסחרחורת יכולות להופיע במקרה של רגישות לאחד המרכיבים".

ממה צריך להיזהר?

"יש לשים דגש ולבדוק שיש על המוצר רישיון משרד הבריאות, כך שלא תיפלו בפח על ידי שרלטנים שבאים לעשות כסף מהיר וקל על חשבון הבריאות שלכם. כמו כן, יש לבדוק את התוקף של המוצרים. היות ששינוי מבנה השערה מצריך חומרים כימיים, יש לדעת ולבחון טוב באיזה מקום אנחנו הולכים לבצע את ההחלקה וגם איזה איש מקצוע מבצע אותה, כי במקרים חמורים עלולים לגמור בבית חולים ובמקרים קלים יותר עם שיער שרוף".

"דרשו לראות אישור של משרד הבריאות על המוצר". מרגלית // צילום: סימה אלון
"דרשו לראות אישור של משרד הבריאות על המוצר". מרגלית // צילום: סימה אלון

מרגלית מוסיף כי "אל תחששו לדרוש לראות תעודה עם אישור משרד הבריאות על גבי מיכל ההחלקה. בנוסף, יש לבצע בדיקת רגישות להחלקה על ידי מריחה קלה על קצוות שיער בשטח קטן כדי לבדוק תגובה של הגוף מבחוץ ומבפנים. שנית, אין להתפתות למחירים זולים מאחר שהחלקה חייבת להתבצע במקום מקצועי בלבד, והכי טוב להגיע לאיש מקצוע דרך המלצות של אנשים שאתם סומכים עליהם".

מרגלית מסכם ואומר כי "החלקה מכילה חומרים כימיים, לכן רצוי לעטות מסיכה ואף מגן עיניים. שימו לב שבסופו של דבר החלקה לא אמורה לגרום לכם כאב, כך שאם כואב לכם, אל תסבלו וישר התריאו בפני הספר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו