בטקס ההשבעה יקראו מספרי תנ"ך היסטוריים

הפתיחה של המסורת החדשה של יו"ר הכנסת: ספרו של יצחק קצנלסון שבעזרתו לימד תנ"ך במחנה הריכוז • לוין: "מסורת שתסמל את הכבוד הראוי לספר הספרים"

ספר התנ"ך הנדיר // צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת // ספר התנ"ך הנדיר

יו"ר הכנסת יריב לוין יזם מסורת חדשה בטקס השבעת הח"כים שיחול היום, ובמסגרתה בכל טקס השבעה של כנסת חדשה יוקרא פרק תהילים מספר בעל חשיבות היסטורית. הספר הראשון שנבחר הוא ספר תנ"ך נדיר בן 130 שנה, ששרד את השואה ושימש את המשורר והמחנך יצחק יחיאל קצנלסון, שלימד בעזרתו תנ"ך בסתר במחנה הריכוז.

לוין אמר: "מדובר במסורת חשובה שתסמל את הכבוד הראוי שאנו מייחדים לספר הספרים ולמקומו בחיינו כאומה, כמו גם לעוצמתם של אירועים משמעותיים בהיסטוריה המשותפת שלנו". עפ"י חוק הכנסת, בכל ישיבת פתיחה של כנסת חדשה, מקריאים יחד עם הקטעים מתוך ההכרזה על הקמת מדינת ישראל גם את מזמור קכ"ב בתהילים. ההחלטה לבחור השנה דווקא בספרו זה התקבלה בשל הסמיכות שיש השנה בלוח העברי בין יום הזיכרון לשואה ולגבורה לבין טקס ההשבעה. הספר הושאל לכנסת לכבוד הטקס מארכיון מוזיאון בית לוחמי הגטאות הקרוי על שם קצנלסון.

קצנלסון היה משורר, סופר, מחזאי ומחנך, שייסד בלודז' בשנת 1912 את תיאטרון "הבמה העברית" והקים רשת בתי ספר עבריים. במחנה הריכוז "ויטל" בצרפת, גם במצבים הקשים והבלתי אנושיים, העביר ליושבי המחנה שיעורים בספר התנ"ך, שהיה שייך לידידתו במחנה רות אדלר, שקיבלה אותו עם הקדשה אישית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר