ערב פסח הוא עת של חשבון נפש בענף היין, שבו מתבצעות כשליש מהמכירות השנתיות של היין באופן מסורתי. כשפגשנו לפני כשנה את השחקנים הגדולים בענף, בעלי היקבים, המפיצים והיבואנים - התחושות שהעלו היו קשות. סגר, דיכאון, אין לאנשים חשק לקנות או לשתות, גם אין אפשרות לצאת. יקבים נסגרו בזה אחר זה.
אבל נדמה שדי מהר המציאות החלה לבעבע מהבקבוק החוצה, בעיקר עכשיו, כשהשוק המוסדי חזר סוף-סוף לפעילות, וליינות הביתיים, שהפכו לשוברי שגרה בהיעדר ברים, מצטרפים כל בלייני עמך ישראל.
"זה נכון שהקורונה תפסה את הענף לא מוכן", אומר לנו שלומי צור, מנכ"ל חברת היבוא וההפצה "צור - עולם של יין", "אבל מהר מאוד כולם התעשתו, הרימו פלטפורמות מכירה דיגיטליות ועשו את ההתאמות הנדרשות, ככה שבסיכומה של השנה אנחנו רואים אפילו עלייה במכירות ובצריכה לעומת שנים קודמות. מי יודע, אולי הקורונה פרצה לנו את מחסום צריכת השבעה ליטר יין בממוצע לאדם, ששנים רבות תקע את השוק המקומי".
ואיך אתם מסכמים את תקופת הקורונה?
צור: "תראה, ברור שצריכת היינות באופן פרטי בישראל עלתה. בניגוד לתחזיות של תחילת הקורונה, אנשים מפרגנים לעצמם, וקונים יותר יין ויותר יין איכותי. אצלנו ראינו עלייה גם במכירות היינות הישראליים, אבל בהחלט גם ביינות היבוא, החל מהמוסקטו הפופולרי 'ברטנורא' בבקבוק הכחול, ועד ליינות היוקרה מבורדו, שבלי, ריוחה או קליפורניה. אתה רואה את זה גם באפיקי המכירה - יש דרישה של יותר ויותר קמעונאים, גם שאינם מתחום היין באופן מסורתי, להכניס אליהם לעסק יינות איכות. אם פעם מעדנייה שכונתית או אפילו חנות פרחים היו מחזיקות כמה בקבוקים בסיסיים בשביל 'לקשט את המדף', הרי אנחנו רואים התעוררות יפה שם ודרישה למגוון יינות בכל רמות המחיר".
גם אושרי מאיוסט, מנהל תחום בריאות ומנועי צמיחה בשופרסל, שותף לתחושות. "אנחנו מחשיבים את תקופת הקורונה ממארס הקודם, ואנחנו רואים עליות גדולות ברכישות יין. מאז ראש השנה היו לנו גם חגיגות סוף השנה האזרחית ופורים, שסביבן הורגשה אף עלייה נוספת בצריכת היין אצלנו ברשת. קח בחשבון שהדיוטי פרי סגור והמסעדות סגורות, אז הצריכה עברה לבית. יש המון ארוחות משפחתיות ואירוחים ביתיים. תרבות הצריכה בבית של יין ואלכוהול התפתחה מאוד. בהחלט ייתכן שכאשר נחזור לנורמליזציה זה יתמתן. אנשים יחזרו לצרוך יין בחוץ, אבל להערכתי 'המים כבר עלו' ועדיין נישאר בעלייה מול המצב ערב הקורונה".
אתה מזהה סגמנט מסוים שבו העלייה היתה דרמטית יותר?
מאיוסט: "העלייה בצריכת יין לבן היתה גבוהה יותר מזו שראינו ביינות האדומים, והעלייה ביינות רוזה ורודים היא גדולה אף יותר מזו שבלבן. בנוסף, עולם יינות הפרימיום (60 שקלים ויותר לבקבוק) גדל באופן מובהק בכ-%80 מול מה שהיה לפני המגיפה. הסיבה ברורה: יין ששתו במסעדות נכנס עכשיו הביתה. גם ראינו שהצמיחה באונליין בשנה האחרונה היא יותר מ-%,100 כאשר הסניפים צמחו 'רק' ב-%.20 בקרוב נעלה עם סייט ייעודי בתוך האתר שלנו, שירכז יינות פרימיום מכל יקבי הבוטיק הישראליים ובו, מלבד מכירה בלעדית של הסדרות הגבוהות שלא תהיינה זמינות בסניפים, יהיה גם מידע רב על היינות, על היקבים ועל הייננים. הקמנו מחסן ייעודי למוצרי פרימיום שיימכרו באתר הנ"ל, וממנו נספק גם יינות מתיישנים - בתוך יום מההזמנה".
ואיך אתם נערכים לקראת הפסח?
מאיוסט: "פסח הוא באופן מסורתי חג היין, ולכן נערכנו עם כמה יינות בבלעדיות כמו גמלא בלאנקו וגמלא גוורצטרמינר של יקב רמת הגולן. יש גם את יינות סדרת גליל של יקב הרי גליל - קברנה סוביניון וגוורצטרמינר, שיימכרו במבצע - שניים ב-110 שקלים. הבאנו לארץ ביבוא בלעדי מגוון יינות ספרדיים: קברנה, מרלו ושרדונה, שלושה ב-100 שקלים. גם אסור לשכוח את מיץ הענבים האהוב שמככב בכל פסח יש לנו מיץ ענבים נהדר במותג הפרטי שלנו, ולצידו 'תירוש' של יקבי כרמל, שיצאו גם במוצר חדש שמסתמן כלהיט - תירוש מוגז".
"הפך למוצר יומיומי"
יקבי ברקן מקבוצת טמפו הם מיצרני היין להמונים הגדולים בישראל. ניר גל, משנה למנכ"ל החברה, משחרר אנחת רווחה."בסך הכל השנה היתה הרבה פחות נוראית ממה שהיא נראתה בהתחלה. יקב בסדר גודל כשלנו מתבסס בין השאר על הענף המוסדי - מסעדות, בתי מלון, אולמות וגני אירועים, ושם כידוע הכל נסגר ולא היתה פעילות. מצד שני, מה שנקרא 'השוק החם', כלומר רשתות השיווק וחנויות היין, גדל באופן דרמטי, ככה שהיה איזון. אנחנו מוכרים גם במכירה ישירה דרך האינטרנט תחת הפלטפורמה של אתר בלנדר מבית טמפו, אבל יחסית לגודל שלנו, המכירות שם זניחות. יקב קטן שמוכר 20-10 אלף בקבוקים באינטרנט זה משמעותי עבורו, ואילו אצלנו, 100 אלף בקבוקים זו עדיין כמות קטנה שמהווה אחוזים בודדים מהמחזור".
אז מה כן השתנה מאז פרוץ המגיפה?
גל: "אנחנו מזהים שהקורונה הגדילה את תרבות צריכת היין היומיומית בבית. אם פעם יין היה עולה על השולחן רק בארוחות חגיגיות, הרי במקרים רבים הוא הפך למוצר יומיומי, ואנחנו כמובן מברכים על כך. אני מעריך שהרגלי הצריכה החדשים יישארו איתנו גם אחרי הקורונה, ולכן לטווח הארוך אנחנו אופטימיים. בנוסף, אנחנו רואים שהמגמה של השנים האחרונות של עלייה בצריכת יינות לבנים ממשיכה".
עד 50 שקלים
שרדונה ,20 דרך ארץ: שרדונה שמח, רענן וקליל, שמיוצר באופן בלעדי לרשת דרך היין. האף אקספרסיבי בשלל ארומות טריות של אננס ואשכולית, שממשיכות גם לתוך הפה, שם הוא חומצי ופירותי (מלון ירוק), קצת שמנוני ועם סיומת מרירה קלה. כיף גדול. ועם מחיר כזה אין תירוצים. (30 שקלים)
גולן, סוביניון בלאן ,20 רמת הגולן: שחקן חדש והלבן היחיד בסדרת גולן שנמכרת בחנויות היין ובמסעדות. על טהרת הזן מפגין ארומות "גולניות" טיפוסיות: בהיר, עשבוניות ומינרליות מודגשות, מי מלח, ניחוחות תפוח ירוק ולמון גראס ובפה פרי טרופי - מלון, אננס ופסיפלורה טרייה. הסיומת חמצמצה וכיפית. תמורה נהדרת לכסף. (45 שקלים)
שיראז פרייבט קולקשן ,2019 יקבי כרמל: מהסדרה הוותיקה והאהובה של היקב. צבע היין כהה ומבריק, ארומה נעימה של סיגליות, גרגירי יער שחורים ומעט קרמליות. בחך הוא בעל גוף בינוני וטעמי סוכרייה מתחנפים. לא מורכב במיוחד אבל נעים וכיפי לשתייה. (39 שקלים, לפני מבצעי החג)
פינוטאז' 19 קייפ ג'ואל (דרום אפריקה): פינוטאז' הוא הזן הלאומי של דרום אפריקה. בארץ הגידול שלו לא הצליח להרשים כל כך, אבל במכורתו הוא סוג של מלך. היין שטעמנו ניחן בארומות פרי חמצמץ, פלפל שחור ואפילו משהו עדין שהזכיר לנו גבינת קממבר בשלה. בלגימה טעמו היה מעושן כשהגוף בינוני והחומציות מאוזנת. יין ייחודי למי שכבר רווה מהזנים הסטנדרטיים ומחפש לגוון. (50 שקלים)

עד 100 שקלים
שנין בלאן ,20יקב תבור: הלבנים של יקב תבור מוכרים לכל חובב יין ישראלי. ביין הזה, הענבים מגיעים מכרם מצפה רמון (גובה 800 מטר). צבע היין כמעט שקוף. ארומות נעימות של גויאבה, פומלית ושקד ירוק. בפה הוא מאוזן מאוד, פריך ומרענן, והסיומת לא ארוכה מדי. יין אביבי. (59 שקלים)
קברנה 18קאפיטל, יקבי ציון: היקבים הוותיקים בעלי האפיל המיושן נמצאים בתהליך כולל של בדק בית, ומציגים לא רק מיתוג חדש ונקי לסדרות היין שלהם אלא גם שיפור מרשים באיכות היינות. כזה הוא גם הקברנה שלפנינו - עשוי נכון, שנה בחבית, צבע סגול טרי, אוכמניות ואיקליפטוס באף, ושפע גרגירי יער בחך עם גוף בינוני מהנה. טאנינים טובים. עשוי טוב ונותן תמורה טובה לכסף. (59 שקלים, במבצעי החג שניים ב-100 שקלים).
קברנה סוביניון ספיישל רזרב ,17 יקבי ברקן: כשנתיים אחרי הצטרפותו של עידו לוינסון להנהגת צוות יינני היקב, מרגישים את הבדל שהוא הביא איתו. טעמנו קברנה אמצע הדרך מהגליל, שבילה 18 חודשים בחביות, ונשאר אלגנטי ונעים. צבעו סגול, דובדבני ומפולפל באף, עם תוספת עדינה של אניס ומנטה. גוף בינוני-מלא וחומציות טובה. הפתעה סולידית ונעימה בכוס. (75 שקלים)
ג'וזף קברנה ,18יקב הר ברכה: מסדרת הכניסה של יקב הבוטיק שעל פסגת הר הברכה. עשרה חודשים בחבית וללא כל סינון. באף דשא קצוץ טרי, פלפל ירוק וציפורן לצד פירות כהים כשזיף חמצמץ. גוף בינוני, צעיר וטאני. תנו לו קצת לנשום לפני שתלגמו (79 שקלים).

עלמה אדום ,2018יקב דלתון: יין שהפך לסדרה ומונה כבר ארבעה יינות, וכעת גם זוכה לעיצוב חדש, צעיר ויפהפה. זה שלפנינו הותקן מ-%55 שיראז, 40% גרנאש והשלמה של קריניאן, ושהה 15 חודשים בחבית. יש לו אופי דובדבני, ניחוח של עור, שוקולד ועשבי תיבול לצד שמץ נקניק מעושן. גוף בינונימלא שמח. בסגנון עמק הרון אבל מאוד ישראלי-גלילי. (79 שקלים)
מרלו שיראז ,18יקב דדה: יקב קאלט בעל מעריצים רבים שלא זוכה להרבה חשיפה. הבלנד הזה מורכב מרוב מרלו (60%) ושיראז (,(40% והוא שכשך כשנה ומחצה בחביות אלון. יש לו צבע בורגונדי כהה ואטום, שלל פירות יער שחורים, מנטה ולבנדר באף, ובלגימה הוא מפגין גוף מלא, סמיך ממש, שממשיך את האופי של פירות היער. לפתוח את הבקבוק שעתיים לפחות לפני השתייה. (99 שקלים)
גרנאצ'ה ,2015רמון קרדובה (ספרד): מאחד היקבים הגדולים של אזור ריוחה מגיע גרנאצ'ה (הגראנש, בשבילכם...) הנפלא הזה. למרות שהוא כבר בן שש, צבעו רובי עמוק, באף פרי שחור בשל, מעט קפה, קקאו, רמזי קלייה ועשבי תיבול. כשלוגמים ממנו מתגלה גוף קטיפתי מלא, מתובל כדבעי, רחב ומורכב ובעל מאפיינים ייחודיים וסיומת מתמשכת. נהדר. (99 שקלים)
100 שקלים ויותר
מורשת ירושלים ,2018 יקבי ירושלים: בלנד ייחודי שיוצר בבלעדיות לרשת בנא משקאות, מענבי קברנה סוביניון, מרלו ופטי ורדו. היין התיישן 18 חודש בחביות צרפתיות, ניחן בגוון אדמדמם-סגלגל עמוק, בעל ארומות דובדבן ורימון עם מעט איקליפטוס. החך אלגנטי ומפולפל וגם שמץ אניסיות, גוף בינוני ואלגנטי וחמיצות מאוזנת. קלאסיקה בורדולזית. (109 שקלים)
קברנה סוביניון ,2018יקב כרמי יוסף (ברבדו): 12חודשים בחבית. 10% פטי ורדו. שוקולד מריר. פלפל ירוק קל. לצד תיבול של פלפל לבן. צעיר מאוד. קברנה קלאסי. בחך פרי שחור וגוף מלא עזוז. יין אלגנטי שעשוי "לפי הספר". מרשים. (120 שקלים)

קברנה דביר ,18יקב לה פורה בלאנש: ברונו דרמון, יינן היקב, עושה פלאים מענבי הקברנה סוביניון של הכרם היחידני 'שדה כלב' (סמוך לבאני-נעים). אחרי שנה בחביות, היין מפגין צבע סגול-בורדו-שחור מדהים, באף שלל פירות יער שחורים, תימין ופלפל ירוק. יש לו גוף מלא ורחב וסיומת ארוכה. יין מופלא אך עדיין מאוד צעיר, והטאנינים שלו שריריים. בעוד שנה או שנתיים הוא יהיה הרבה יותר נגיש. תתאפקו. (120 שקלים)
פטיט סירה ,2015אבני החושן, יקב בנימינה: סינגל ויניארד מכרם רמת סירין. יין אפלולי המדיף ארומות אדמתיות, עור ואדמה לצד גרגירי יער שחורים וקרמל. הוא מרוכז מאוד, בעל טאנינים מלטפים ונוכחות עוצמתית. ניחוחות עשבוניים מתובלים של לבנדר, תימין ופלפל שחור, לצד פירות שחורים כמו פטל ושזיף בשל. היין מרוכז ומאוזן, בעל טאנינים רכים, אלגנטיות וסיומת ארוכה. מרשים מאוד. (130 שקלים)
סירה האלון הבודד, מהדורה מיוחדת ,2017יקב גוש עציון: בשנה רגילה כל ענבי הסירה של היקב נכנסים לבלנד ,GSM אך בבציר 2017 זוהו איכויות יוצאות מגדר הרגיל בענבים שנקלטו מהכרם הוותיק שליד אפרת (בן 25 שנה) כך שהוחלט לעשות מהם מהדורה זנית מיוחדת - וטוב שכך הוחלט. יש לו מראה בורדו-סגלגל לא מסונן, אף פירותי להפליא (אוכמניות, סיגליות ועוד גרגירים אדומים) מתובל בפלפל לבן ומעט מוקה. בעל גוף מלא מחד אך אלגנטי ונגיש מאידך, פרי בשל וטאנינים טובים. אכן מיוחד. (150 שקלים)

