כשמדובר על הרצאות לעובדים, המשימה עשויה להיות מאתגרת עוד יותר. חוסר האפשרות לתקשר בצורה ישירה מגביל הרבה מהמרצים וזאת בנוסף לקשיים הטכנולוגים והתופעה החדשה שנכנסה לחיינו המכונה – “עייפות זום”.
כדי להגיע לתובנות רחבות יותר על מה הופך אדם למרצה מצליח ומה האתגרים של הרצאות לעובדים בזום, שוחחנו עם לירון פורת בעלים של “לירון פורת: פיתוח מנהלים, הרצאות וייעוץ אסטרטגי למנהלים וארגונים מחייכים ואפקטיביים”. לירון מעבירה בעצמה הרצאות לעובדים ומנהלים ומלווה באופן אישי מנכ”לים ומנהלים.
דגשים להרצאות לעובדים
- עם חדירת הטכנולוגיה לחיינו, נהיה קל יותר להעביר הרצאות. כל אדם שיש לו סיפור חיים מעניין יכול באופן תאורטי להתחיל ולהרצות על חייו. אנחנו רואים את התופעה הזו באופן מובהק בהרצאות מעוררות השראה שמעבירים אנשים שהגיעו להישגים מרשימים וכבשו פסגות שאיש לא דמיין שאפשר לכבוש בכלל. אבל מה שהופך הרצאות לעובדים ליותר מעוד אנקדוטה משעשעת, זה היותו של המרצה אוטוריטה בתחומו.
המרצים המרשימים והאיכותיים ביותר הם בהכרח אלו ששולטים בחומר בצורה המיטבית ביותר או לחילופין מביאים עימם גישה ייחודית, אנרגיה אחרת או כנות ואותנטיות מעוררת רגש. מרצה שהוא גם אוטוריטה בתחומו יוכל להעניק הרצאות לעובדים שלא רק ישאירו את העובדים פעורי פה, הם גם ייצאו מההרצאה עם תובנות חדשות ודרכי פעולה ליישם אותן. חשוב לא רק להגיע מוכנים, אלא גם להבין, וזה החשוב מכל, שאנחנו מעניקים לקהל מתנה גדולה שהוא בא לקבל. כשזו החשיבה והמיקוד- ההרצאה שלנו תהיה ווואוו. - יכולות העמידה מול קהל והתקשורת הבין-אישית הן שתיים מהתכונות החשובות ביותר שיכולות להיות למרצה. היכולת של המרצה להציג עצמו באופן פשוט וברור היא קריטית לתפיסת הקשב של קהל העובדים, אך באותה נשימה היכולת של המרצה לשתף את הקהל ולהפעילו בצורה שיהיה חלק אקטיבי מההרצאה מהותית לא פחות ליכולת של העובדים להפנים את ההרצאה.
למזלנו, היכולות האלו ניתנות ללמידה ויש כמה עקרונות בסיסיים שיסייעו להשתפר ביכולות העמידה מול הקהל. הדבר הבולט ביותר שאפשר להמליץ עליו זה לא להיות רק מרצה – ניתן לשתף את הקהל באמצעות שאלות ושאלונים קצרים און ליין, לבקש להרים יד או להפעיל אמוג’י ועוד. - היכולת להבדיל בין העיקר לבין הטפל היא חשובה להתפתחות המרצה כמספר סיפורים. קהל, ובמיוחד קהל הפוקד הרצאות לעובדים, הוא קהל קשוח שצריך לכבוש ולרגש. רק דמיינו את יוסי אלפי ואת היכולת שלו לקחת כל סיפור, יבש או משעמם ככל שלא יהיה, ולהפיח בו חיים. היכולות של המרצה כמספר סיפורים חשובות לא רק בהרצאות העשרה אלא גם בהרצאות מקצועיות על נושאים שנחשבים יבשים יותר. חישבו כמו מספרי סיפורים ונסו לבנות את ההרצאה עם אלמנט בידורי השזור בה, שתפו דוגמאות והביאו סיפורים שיבהירו את המהות של הדברים. זכרו כי בסופו של דבר בני אדם לא זוכרים את העובדות והמספרים שדיברתם עליהם, הם יזכרו את הסיפור המשעשע שסיפרתם כדי להדגים את העובדה ואת הרגש שהסיפור עורר בהם.
- בעולם השיווק יש אמונה מוצדקת שאסור לדבר גבוה גבוה באוויר. ככל שתנסו להרשים ולספר על דברים ברמה תאורטית ומרוחקת, כך האדם שמקשיב לכם יאבד אתכם וכתוצאה מכך לא יזכור דבר ממה שאמרתם. זה נכון שבעתיים כשמדובר על הרצאות מקצועיות לעובדים ששמעו וראו הכול. כדי לתפוס את תשומת הלב של העובדים הציניים האלו, אתם מוכרחים לדבר בצורה פרקטית ולהעניק כלים מעשיים. למעשה המטרה של מרצה טוב היא לספק לקהל את האסימונים כדי שיפלו במהלך ההרצאה.
- אולי הדבר החשוב ביותר שיכול להיות למרצה זה יצירתיות. לקחת חומר עיוני ולסכם אותו יכול לעשות כל אחד כמעט, אבל להצליח לקחת נושאים מורכבים ולהעביר אותם בצורה מעניינת ואחרת כבר דורש סט אחר של תכונות. חלק מסוד ההצלחה של המרצים הטובים בעולם נעוץ ביכולת שלהם לחבר נקודות בין תחומים שלמראית עין לא נראית קשורים. שילוב דוגמאות מעולמות שונים ומציאת הקשרים חדשים יסייעו לנו ללכוד את תשומת של הקהל ויאפשרו לקהל העובדים להפנים ולהבין את הנושא בצורה עמוקה וטובה יותר וגם ייגרמו להרצאה לנו להיות ייחודית ושונה.
דוגמאות להרצאות עובדים של לירון פורת
הרצאות העובדים של לירון פורת מיישמות בצורה מיטבית את חמשת הטיפים שהיא העניקה לנו במאמר הזה. כדי להבין לעומק איך אפשר לחבר חדשנות ורעננות מחשבתית לכל הרצאה ביקשנו מלירון שתספר לנו על שתי הרצאות כאלו שהיא מעבירה.
- לחייך את יום העבודה – יש אדם אחד שאנחנו מבלים אתו את היום שלנו ומשפיע על ההצלחות, כישלונות, מצב רוח ומוטיבציה. האדם הזה הוא כמובן – אנחנו מנהיגות מתחילה במנהיגות עצמית. לירון שוזרת מחקרים וניסיון עבודה רב שנים עם מתודולוגיה ייחודית שפיתחה לכדי כלים מעשיים ופרקטיים כדי לחייך את יום העבודה ולהפוך מחייכים ואפקטיביים. ההרצאה מבוססת על המתודולוגיה – Zoom Out – Zoom In שפיתחה לירון פורת ובימים אלו במיוחד, של חוסר וודאות וסטרס, נותנת כלים ייחודיים שניתן ליישם באופן מיידי.
- 1440 – הרצאה מרתקת שצוללת אל עומקם של היזמים, האתלטים ואנשי העסקים המצליחים ביותר בעולם. בבסיס ההרצאה עומד מחקר שראיין למעלה מ-200 אנשים מצליחים מכל תחומי החיים ובדק מה משותף לכולם מבחינת ניהול עצמי במגבלת זמן ומה נוכל לקחת מזה לחיינו. בהרצאה נלמד איך להתחיל ולנהל את הזמן בצורה אפקטיבית, אך בצורה כזו שמתאימה לנו באופן ספציפי. זו הרצאה מיוחדת שמצליחה לשלב בין הארגון לאישי ולרענן את המחשבה. ולמה 1440? כי זה מספר הדקות שיש לנו כל יום.
לסיכום נאמר כי במרחב העסקי, כלכלי של הרצאות לעובדים, לא משנה הנושא שנבחר לדבר עליו בהרצאה הבאה שלנו, מה שחשוב זה שנביא את עצמנו לבמה (או לזום) בצורה הטובה ביותר שאנחנו יכולים – ככל שנהיה פתוחים, אמיתיים וכמובן גם סמכותיים כך נוכל לכבוש ולהקסים כל קהל בצורה לא מתאמצת וטבעית.
