סקודה אוקטביה RS היא מכונית מהסוג שקל לחבב. משפחתית ספורטיבית שבאמת עושה את שני הדברים האלו. לצד המשפחתי דואג הדור הרביעי של האוקטביה, בקלות אחת המשפחתיות הטובות שמסתובבות כאן היום. עם תא נוסעים איכותי ומרווח, רמת גימור גבוהה, רשימת אבזור בטיחות מלא ומנועים עדכניים – המשפחה מסודרת.
ב-RS היא אפילו מסודרת יותר. מחירה של ה-RS עומד על 210,000 שקלים, הרבה יותר ממחיר הבסיס של אוקטביה 1.0 ל’. אז כמובן שיש כאן אבזור ברמה גבוהה יותר, מושבים עם ריפוד ייחודי, מערכת משודרגת, כל מערכת בטיחות אפשרית ואפילו כרית אוויר בין הנהג לנוסע למקרה תאונה. לא עלינו. לעומת הדור היוצא של ה-RS, אפשר לרשום כאן מחסור בחלון גג, עלייה במשקל בעקבות קפיצת המדרגה לעומת האוקטביה היוצאת וגם ירידת מחיר של 10,000 שקלים.
לחלק הספורטיבי דואגים בולמי זעזועים אדפטיביים, דיפרנציאל מכאני מוגבל החלקה ששומר על הכוח שמגיע ממנוע ה-2.0 ל’ טורבו ומתיבת ה-DSG. אותו מתכון מוכר. מתכון שמציב אותה פחות או יותר לבד על מגרש המשפחתיות הספורטיביות. סדאן ספורטיביות עם אבזור וביצועים דומים עולות הרבה יותר. כך שההצעה של סקודה בהגשת RS שומרת על מקומה.

בלי להתלהם
האוקטביה החדשה נראית מצוין וזה נכון שבעתיים לגבי ה-RS שמולנו. התוספות הקטנות, נותנות כאן נימה אתלטית יותר אבל בשום אופן לא צעקנית. היא מקבלת חישוקים גדולים, חצאיות קטנות, עיטורי דגם וספוילר אחורי מודגש קצת יותר מהאחיות העממיות. לא משהו שמושך יותר מדי לב. כן משהו שרומז שזו גרסה אחרת, מאובזרת יותר למשפחתית המוכרת. תא הנוסעים מדבר בצורה שקטה פחות. זה מקום שנעים מאוד להיכנס אליו מחד וברורה לחלוטין השאיפה האתלטית מאידך. המושבים לדוגמה ספורטיביים, תומכים ומעוטרים ברקמה ברורה. תפרים אדומים מוצאים את מקומם במקומות אחרים בתא, תאורת האווירה והמסכים בגוון אדמדם ממריץ, ההגה קטום, הדוושות עם נגיעות אלומיניום. ברור פתאום לחלוטין, שזו לא עוד משפחתית.
כאמור יש כאן תחושת עושר מופגנת בכל מה שקשור לאבזור והביצוע איכותי מאוד. לא אהבנו את משטח המגע מתחת למסך, שעליו אמורים להחליק את האצבע בכדי לשלוט על עוצמת הקול. כן אהבנו את הממשק המהיר והנהיר על המסך הגדול, את המערכת המשופרת לעומת הדגמים הפשוטים יותר ואת בקרת האקלים עם שלושת האזורים.
כמו בדורות עברו, לא משלמים כאן מחיר על היכולת הספורטיבית. החישוקים גדולים (19 אינץ’), הצמיגים רחבים יותר, המתלים מעט קשוחים יותר, אבל זו עדיין מכונית שקטה ונוחה. היא לא דורשת תשומת לב מיותרת בשימוש יום-יומי, נותנת את כל השימושיות וההיגיון שמאפיינים את משפחת הדגמים הזו. רעשי הכביש קצת נוכחים יותר בגלל הסוליות הרחבות, התחושה מהמתלים מוצקה יותר. אבל שוב, לא באופן מציק או יוצא דופן.

אולי רק קצת
מה שכן צריך לשים אליו לב, זו רגל ימין. המכונית הזו צוברת מהירות בצורה כל-כך נינוחה שזה מטעה. תוספת המשקל לעומת הדור הקודם אומרת שנתון התאוצה הקלאסי כאן איטי יותר ב-0.1 ש’. לא משהו שממש מורגש כשמועכים את הדוושה עד השטיח. בשלב הזה המנוע מפגין את הנתונים הבריאים שלו, התיבה מגיבה בזריזות והאוקטביה הסולידית, ממריאה. גם כשהכביש מתחיל להתפתל היכולת כאן גבוהה. השליטה של הבולמים האדפטיביים בגוף מצוינת, הבלמים חזקים ולא מפגינים דעיכה וגם ההגה מהיר למדי. זו לא מכונית תזזיתית שאפשר להשליך מפנייה לפנייה. היא אוהבת נהיגה מדויקת עם העמסה שכלתנית של הצמיגים בדרך לשיא הפנייה. שם היא נסמכת על האחיזה הגבוהה שהיא מייצרת ועוברת לחלק את הכוח לגלים מלפנים. הדיפרנציאל הקדמי עוזר כאן ומושך אותה בהחלטיות לעבר הפנייה הבאה. כשמשתמשים בכל מה שהמכונית הזו יודעת לתת, צריכת הדלק צונחת ל-9.1 ק”מ/ל’. נתון שיהיה קל מאוד לשפר בנהיגה נינוחה יותר.
בדרך הביתה
ואם נהיגה נינוחה, זה הזמן להוריד קצב, לחשוב ולסכם. קל מאוד לחבב את האוקטביה RS. היא נותנת כל-כך הרבה ומבקשת מחיר נמוך יותר מהדור היוצא. ההרבה הזה שהיא נותנת, נפרס לכל מיני כיוונים. מרווח בתא הנוסעים ותא מטען ענק לדוגמה. אבזור מקיף ומלא גם מבחינה בטיחותית וגם מבחינת נוחות. ביצועים מלהיבים מבלי להתפשר על נוחות ביום-יום. מכונית חכמה, כזו שיודעת לייצר תמהיל מדויק בין דרישות שונות. ללכת בין הטיפות האלו ולהישאר יבשה ומחויכת. היא לא מיועדת לאותם צעירים שמחפשים משהו צעקני. ההיפך בדיוק.

היא פונה לקהל בוגר יותר. כזה שרוצה את הסולידיות שהיא מציעה וצריך את היותר הזה שהיא מחביאה בתוכה. בין אם זה מקום שנעים לשהות בו, או רכב שקל למהר בו. בלי קשר לכל אלו, היא ממשיכה לשאת את דגל המשפחתית הספורטיבית במחיר נגיש יחסית. אין מסביבה עוד אחת שיודעת להציע את כל אלו, בטח שלא במחיר הנדרש עבורה. וזו גורם לנו לחבב אותה אפילו יותר.
סקודה אוקטביה RS
מנוע: טורבו, 1,984 סמ”ק
הספק: 245 כ”ס ב-5,000 סל”ד
מומנט: 37.7 ב-1,600 סל”ד
גיר: רובוטי כפול-מצמדים, 7 היל’
הנעה: קדמית, דפרנציאל מוגבל החלקה
תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.7 ש’
מהירות מרבית: 250 קמ”ש
צריכת דלק(מבחן): 9.1 ק”מ/ל’
בסיס גלגלים: 268 ס”מ
משקל: 1,575 ק”ג
מחיר: 210,000 שקלים
בעד: שימושיות, מהירות
נגד: עלתה במשקל
שורה תחתונה: לבד במגרש
מקור השם
צמד האותיות RS מסמל בסקודה קיצור של המילים ‘ראלי-ספורט’ והוא מעוגן בעברה הרחוק של החברה. אחת המכוניות האייקוניות של סקודה הייתה ה-RS130, שזכתה להצלחה על מסלולי הראלי וגם על מסלולי האספלט. ה-130 כונתה בעבר “הפורשה 911 של מזרח-אירופה”. זאת בגלל התצורה הדומה, מנוע אחורי והנעה אחורית, בשנים שלפני נפילת מסך הברזל. בגלגולה המודרני בחסות קונצרן פולקסוואגן, העלו בחברה את צמד האותיות מחדש, יחד עם החזרה למסלולי הראלי. הדור הראשון של האוקטביה לא זכה להצלחה בעולם הראלי ורשם לזכותו פודיום אחד שהושג יותר בזכות עמידות מאשר מהירות. מאז אחרות עברו לייצג את סקודה בספורט המוטורי. אבל בזכות אותו ניסיון ראלי של האוקטביה הראשונה הרווחתנו את האוקטביה RS. מסורת שמתחילה את דורה הרביעי, וטוב שכך.

