נבלני: "המעצר שלי, שנאה ופחד של אדם אחד"

יותר מ-200 מפגינים נעצרו מחוץ לבית המשפט בו התנהל משפטו של מנהיג האופוזיציה ברוסיה

נבלני בבית המשפט (ארכיון), צילום: אי.פי

משפטו של מנהיג האופוזיציה העצור אלכסיי נבלני נפתח היום (שלישי) בבית המשפט העירוני של מוסקבה. הדיון הוא בתיק "איב רושה" בו הורשע נבלני ב-2014 ל-3.5 שנות מאסר על תנאי. התביעה דורשת כעת להמיר את העונש למאסר בפועל במושבת עונשין. לפי פרשנים משפטיים רבים התיק מפוברק על ידי המשטר ועיקרו במעילת כספים על ידי נבלני ואחיו במהלך משלוחי המוצרים של החברה הצרפתית ברחבי רוסיה.  

מנהיג האופוזיציה נמצא בכלוב זכוכית דרכו הוא משיב לשאלות השופטת ונציגי שירות בתי הסוהר הפדרלי. נבלני משתדל לשמור על חוש הומור וכאשר נשאל היכן הוא גר הוא אמר "בתא מספר 1 בבית הכלא". בהמשך נשאל נבלני מדוע לא התייצב לרישום הקבוע בתחנת משטרה והוא ענה כי לא יכל לעשות זאת בתקופה בה היה בתרדמת בבית החולים "שריטה" בברלין כחלק ממאמצי הצלת חייו לאחר ההרעלה בנוביצ'וק. טענותיו לא הותירו רושם רב על נציג התביעה שאמר כי נבלני היה צריך ליצור קשר עם הרשויות, לדווח על תקופת השיקום ולהציג מסמכים על כך.

צילום: רויטרס

בתגובה אמר העצור כי "בזמן שהייתי בתרדמת העבירו לכם את כל המסמכים לגבי מצבי הבריאותי והמקום בו אני נמצא. לאחר מכן עליתי על המטוס והגעתי, מה עוד יכולתי לעשות? אמרתם שהגעתם אלי הביתה אבל לא הייתי שם, וזה ברור למה". 

השופטת קטעה את הדיון והכריזה על הפסקה של שעתיים. לאחר מכן אמר נבלני כי הוא "רוצה להתייחס לפיל הקטן שבחדר. אני רוצה שכולם, כולל התקשורת ישימו לב לכך שהכניסו אותי למעצר בתיק בו לא הייתי אשם והאישום זויף. מישהו מאוד רוצה שלא אעשה אף לא צעד אחד בשטח המדינה שלנו כאדם חופשי. אנחנו יודעים מי מעוניין בכך. הסיבה היא שנאה ופחד של אדם אחד החי בבונקר. העלבתי אותו קשות על ידי כך שהצלחתי לשרוד אחרי שניסו להרעיל אותי למוות בפקודה שלו".

בד בבד, התקבצו תומכי אופוזיציה מחוץ לבית המשפט ובערוץ החדשות העצמאי "נאסטוייאשיה ורמיה" דווח כי נעצרו יותר מ-230 איש ובהם לפחות 11 עיתונאים. לצד המפגינים התייצבו מספר דיפלומטים מארה"ב, בריטניה, שוויץ לטביה וממדינות נוספות.  

בתוך כך, דימיטרי פסקוב, דוברו של ולדימיר פוטין, אמר כי הנשיא "לא עוקב אחרי מהלך הדיון" וכי על הדיפלומטים הזרים לא להתערב בהליך המשפטי ולא לבצע מהלכים שיפעילו לחץ על בית משפט עצמאי. 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר