לראשונה: ספר ילדים על פגיעה ברשת

התחזות באינטרנט והתערבות המשטרה בנדון עומדות במרכז ספרו של חגי רזניק "החברה החדשה" • "נחשפתי לאיומים הבלתי נתפסים על חסרי ישע ברשת"

עטיפת הספר // הילדים נחשפים לסכנת המתחזים

"החברה החדשה" שיצא לאחרונה, הוא ספר ילדים לא שגרתי. את מקום התמימות וההרפתקנות שמאפיינים בד"כ ספרים מז'אנר זה, תפסו חשדנות ואחריות, ובמרכזו פגיעה בילדים ברשת.

עלילת ספרו של חגי רזניק, שפרט לכתיבה גם משמש כמנכ״ל משרד ממשלתי האמון בין היתר על המטה הלאומי להגנת ילדים ברשת, מתאר את סיפורם של שני אחים, שגית ויובל, שקיבלו במתנה מהוריהם מחשב לוח. שגית נקלעת לשיחה ממושכת באחת האפליקציות עם חברה חדשה שקובעת איתה פגישה. בזכות ערנותה של שגית, שמספרת להוריה על המפגש היזום, מתערבת המשטרה ועוצרת את המתחזה.

פרט לשיעור החשוב שמלמד הספר את הילדים, ישנו גם מסר ברור להורים, מהם מתבקש לנקוט אמצעי זהירות ולהתריע על הסכנות הקיימות בפני ילדיהם, וכן בחובתם לדווח לגורמים האמונים על הטיפול בהגנה על ילדים ברשת, מוקד 105.

"מה שהביא אותי לכתוב את הספר זה המפגש שלי עם יחידה 105, עליו אמון המשרד שאני המנכ״ל שלו", מסביר רזניק. "נחשפתי לאיומים הבלתי נתפסים על ילדים וחסרי ישע ברשת. לאחר שבררתי שאין שום ספרות ילדים שעוסקת בזה ומנגישה את הנושא לשיחה משפחתית, התייעצתי עם גורמי מקצוע בתחום והקדשתי את סופי השבוע לכתיבה".

"עשיתי כל מאמץ הן לעודד שיח משפחתי בנושא והן להנגיש את הספר לכל הגילאים". חגי רזניק // צילום: ששון תירם
"עשיתי כל מאמץ הן לעודד שיח משפחתי בנושא והן להנגיש את הספר לכל הגילאים". חגי רזניק // צילום: ששון תירם

אילו תגובות קיבלת עליו?

"הורים שהקריאו לילדים את הספר דווחו לי שאכן הספר עורר שיח, גם בין ההורים לילדים וגם בין ההורים עצמם. עצם המודעות לפגיעות שקיימת בנושא היא מבחינתי הצלחה".

ייחודו של הספר וחשיבותו בעידן הרשתות החברתיות, לא חמקו אפילו מנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שאת החלטת המחבר להקדיש את כל הכנסותיו מהספר למניעת פגיעה בילדים כינה "מעוררת השראה. מי יתן והבשורה שנושא ספרך תגיע לכל בית, לכל משפחה ולכל ילד במדינת ישראל, ושיחד נצליח להגן על הדור הצעיר מפני הסכנות האורבות ברשת", כתב הנשיא לרזניק.

"נחשפתי לאיומים הבלתי נתפסים על ילדים וחסרי ישע ברשת" // אילוסטרציה: GettyImages
"נחשפתי לאיומים הבלתי נתפסים על ילדים וחסרי ישע ברשת" // אילוסטרציה: GettyImages

רזניק כיהן כמנכ״ל משרד השיכון וכיום מכהן כמנכ״ל המשרד לחיזוק וקידום קהילתי. נטייתו לסיוע לחלש נובעת מתוך הזיכרון אותו נושא משנות ילדותו, עת יצא בצו שופט מביתו אל קיבוץ רביבים שם גדל. "החברה החדשה" הוא ספרו הרביעי, שמצטרף לספר ילדים נוסף ולשני ספרי מבוגרים פרי עטו. הכנסות המחבר נתרמות במלואן למניעת פגיעה בילדים.

האם נתקלת בהתנגדות כלשהי לספר?

"לא. עשיתי כל מאמץ הן לעודד שיח משפחתי בנושא והן להנגיש את הספר לכל הגילאים: מצד אחד הערנות המשפחתית בסיפור מונעת פגיעה בקטינה, ומצד שני הספר לא עוסק ישירות בתכנים אלימים, כך שאפשר להקריא את הספר החל מגילאי הגן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר