הנה כמה עובדות מעניינות והגיוניות, שאולי לא חשבתם עליהן: כל גלגל ברכב נושא כרבע ממשקל הרכב (מאות קילוגרמים לפחות). גלגל מורכב מהג’אנט, החלק הקשיח מאלומיניום ומגנזיום וצמיג. בכל הזדמנות אומרים לנו שצמיג תקול הוא סכנת חיים, אבל פחות מדברים על הג’אנטים. למרות זאת, ג’אנט תקול הוא סכנה לא פחותה, ולעתים הוא הגורם לצמיג להתפוצץ או לרכב להתהפך, כך שג’אנט תקול הוא סכנה ממשית ומוחשית.
ג’אנטים נפגעים במגוון אפשרויות: עלייה וירידה לא אחראיים ממדרכות, היצמדות יתר למדרכה במהירות לא מותאמת, תאונות דרכים באזור הגלגל ועוד ועוד. מעבר להיותו חלק חשוב מהמראה הכללי של הרכב, מדובר במרכיב שעובד כל הזמן, גם שהרכב במנוחה – הוא עדיין נושא את משקלו.
במקרה של תקלה בג’אנט, ינסו במוסכים להחליפו – גם כי זו הדרך המהירה לרוב, וגם הרווחית ביותר לבעל המוסך. ג’אנט הוא מרכיב יקר, ואחוזי הרווח עליו גדולים. לכן חשוב מאוד שתכירו את “יואל מכוני רכב”, בראשות יואל פרידמן, בית מלאכה המתמחה בתיקון ג’אנטים כבר 30 שנה. פרידמן פעיל בעסקי המכונאות כבר 46 שנה, הנדסאי מכונות בהכשרתו ואחד מאנשי המקצוע המובילים בענף הרכב בישראל.
“אלינו מגיע מי שהגלגל שלו התעקם”, מספר יואל ומוסיף: “מי שמפנה אלי את בעלי הרכבים עם ג’אנט תקול אלו לרוב הפאנצ’רמעכרים, פחחים ומוסכים. אנחנו עובדים עם כל חברות הביטוח ובכלל אנחנו ידועים בכל הארץ. אני עורך פה הרצאות לשמאי רכב, שיכירו את בית המלאכה. אני מדריך אותם מה אנחנו מסוגלים לתקן, באיזו רמה ואיך להתמודד עם המוסכים שבעצם מבקשים להחליף ג’אנטים מטעמים כלכליים, כי אז יש להם רווח גדול מאוד שלא כמו בתיקון הג’אנט. יש לנו עכשיו ג’אנטים של ג’יפ פורשה, לדוגמה, שכל אחד מהם עולה 38,600 שקל, ותיקון יכול לעלות במקסימום אלפי שקלים בודדים”.

אחד הדברים החשובים שב”יואל מכוני רכב” מבטיחים ללקוח זה הידע המקצועי והטכני מהמתקדמים בעולם. “יש לנו פה ושם מתחרים, אבל ברמת ההבנה של החומרים, העבודה עליהם, הציוד המקצועי – אנחנו נחשבים למספר אחת בישראל, כבר המון שנים”, מציין פרידמן.
כבר מעל לרבע מאה עוסקים ב”יואל מכוני רכב” בעולם הג’אנטים, כשאלו נהיו נפוצים ברכבים. “מדובר בעסק יקר ומורכב”, מספר יואל. “הג’אנטים קיבלו מכות, התעקמו, והבנתי שאני יכול לסייע להמון בעלי רכבים בזכות היידע שלי. יש לי ידע במטלורגיה של החומרים, יש לי גישה טכנית, ובתחילת דרכנו התחלנו ליישר ג’אנטים שנפגעו בתאונות באמצעים פרימיטיביים. בהמשך רכשנו מכשור מקצועי בין לאומי ליישור ג’אנטים, והגענו למכשור הכי מתקדם כולל ממדינות שאין להם הסכם שלום עם ישראל”.
בביקור בבית המלאכה הייחודי הזה, פגשנו רכבי יוקרה שהגיעו עם ג’אנטים עקומים או סתם שרוטים, כדי לתקנם או לשפצם. גם הבעלים של רכבים אלו השכילו להבין כי אפשר לתקן את הג’אנט במחיר סביר, מבלי להוציא עשרות אלפי שקלים, ושעדיין יראה ויתנהג כמו חדש. “בארץ, אנחנו היחידים שהתמחנו בתחום הג’אנטים, ומקבלים עשרות מהם מדי שבוע לשיפוץ. זה תחום מאוד ייחודי בעולם הרכב”, פרידמן מבהיר.

לתיקון ג’אנטים מסתבר צריך ידע מורכב ממגוון תחומים, כמו מסגרות (טיפול במתכת), עבודה עם חום ועוד. “מגנזיום הוא חומר מסוכן”, מסביר פרידמן. “אנחנו מחממים את החלק כדי שנוכל ליישר אותו ולהחזיר את המראה המקורי של הג’אנט. בנוסף, יש לנו הבנה עמוקה בנושא של רעידות באוטו. אנחנו לא רק בית מלאכה מכאני, אלא העבודה שלנו היא מהתחלה ועד הסוף – משמע שבן אדם מגיע אלינו ויש לו רעידות ברכב אנחנו נמנע משחרור הרכב עד שנסיים הליך של בדיקה יסודית בסופה תהיה תשובה ברורה ומדויקת ללקוח מהו מקור הרעידות”.
לסיכום, יואל ממליץ לא לקחת סיכון עם ג’אנט לא תקין, ולדאוג לשיפוצו בהקדם ורק אצל מומחים לדבר. “בגלל חוסר הניסיון בתחום במוסכים ופנצ’ריות, מגיעים אלינו לא פעם גלגלים מרותכים ברשלנות שלא יושרו קודם בחום כמו שחובה לעשות, ובנקודת הריתוך – הגלגל מקבל כל הזמן מכות מהמשקל העצום שהוא נושא, עד שהוא נסדק וחלילה נשבר. צריך לזכור שאם גלגל עקום אז יש עליו עומס של מאות קילוגרמים נוספים, שהוא לא בנוי לשאת אותם. לכן אני מפציר בכם: לא לרתך גלגל עד שהוא יושר בצורה מושלמת, אחרת זה דופק את הג’אנט והמתלים. וגם לא לתת לשום בעל מקצוע להכות על ג’אנט מגנזיום בפטיש – כל מכה כזאת גורמת לנזק”.
יש לכם בעיה בג’אנט? בגלגל? שומעים דפיקות מהמרכב? שלחו לנו תמונה ונבחן את האפשרות לתקנו.
צרו קשר:
רח’ רבינזון 8 פתח תקווה
טל’ – 03-9226414 / 050-4291919
לאתר החברה, לחצו כאן
לעמוד הפייסבוק, לחצו כאן
