מאז שהתחיל משבר הקורונה בישראל, חוו עסקים רבים טלטלה: החל משינוי באופן בו הם מתנהלים בשוטף, דרך הגבלת מסוימת של הפעילות ועד למקרים עצובים בהם העסקים נאלצו לצאת להפסקה ארוכה או אפילו להיסגר. אין בתקופת הקורונה חוקים ברורים, כאשר לצד עסקים שהצליחו לשרוד או אפילו להגדיל את פעילותם, אחרים רבים נתקלו בקשיים. היכן במשוואה הזו ניתן למקם את המוסכים?
בימים כתיקונם, ביקור במוסך עלול להיות צורך הכרחי. בתקופת הקורונה, רבים מתלבטים לגבי ההגעה למוסך. המוסכים במקביל נפגעו מההגבלות או מהקטנת מעגל הלקוחות, מה שהביא לחובה ליישום תהליכי הסתגלות, ריענון או ייעול.
מוסכים ממשיכים לפעול – תחת הגבלות מסוימות
קשה להתייחס באופן נקודתי להגבלות לגבי עסקים בימי הקרונה, שכבר ראינו שעשויות להשתנות בפרקי זמן שונים או בין האזורים השונים על מפת ישראל. בכל זאת, אפשר לראות שמאז תחילת משבר הקורונה המוסכים יכלו לרוב להמשיך לפעול, לצרכים חיוניים ותוך מימוש תנאי התו הסגול.
המשמעות בפועל היא שהמוסכים היו נתונים תחת הגבלות מובנות, למשל בכל הנוגע למספר המבקרים במוסך ברגע נתון. הנושא של עטיית מסכות וכפפות על ידי צוות המוסך עורר דיון ציבורי ער בקרב השחקנים הפועלים בשדה המשחק, עם שאלה עיקרית אחת: עד כמה זה אפשרי, או אפילו יעיל, ליישם את ההנחיות האלה בתנאי העבודה המורכבים (והדי מלוכלכים) של המוסך?
כך או כך, אין ספק שהמוסכים נאלצו להתאים את עצמם למציאות הנוכחית. גופים המשתמשים בשירותי מוסך באופן שוטף, דוגמת חברות ליסינג או חברות הסעות, צמצמו את פעילותן ולעיתים נקלעו לקשיים כלכליים, שפגעו במוסכים. הציבור הרחב נוסע פחות, בין אם עקב צמצום העבודה במשק ובין אם עקב הגבלות, סגרים ובידודים, מה שנגס אף הוא בפעילות המוסכים. גם ההנחיות הרשמיות ניסו לעיתים לצמצם ככל שניתן את הביקורים שאינם חיוניים במוסך, עם סגירת מכוני הרישוי, דחיית הטסטים השנתיים לרכב וכן הלאה.
האם כדאי לבקר במוסך?
ביקור במוסך ברוב המקרים אינו מותרות, אלא עשוי להיות חובה של ממש. גם אם טסטים נדחו, כפי שקרה עד כה כמה פעמים, עדיין יש רכב שעשוי לדרוש טיפול. הנתונים הוכיחו שלמרבה הצער, גם בתקופת הקורונה יש תאונות (גם אם מספרן ירד בהשוואה לשנים קודמות). השורה התחתונה היא שרצוי שלא להשתהות עם טיפולים דחופים לרכב, על אחת כמה וכמה תיקונים, עקב החשש מנגיף הקורונה.
ניקח לדוגמה רכב מסוג יונדאי, הדורש מפעם לפעם ביקור אצל מוסך יונדאי. ראשית, צריך לחשוב עד כמה הביקור במוסך הוא הכרחי. אם מדובר בתקלה ברכב, בנורה שנדלקה או בטיפול תחזוקה הכרחי, ברור שרצוי להגיע אל מוסך מורשה יונדאי בתל אביב. עבור פעולות קוסמטיות יותר או התקנות מיוחדות שאינן קשורות לבטיחות הנהיגה, יכול להיות שמומלץ דווקא להמתין מעט עד יעבור נגיף הקורונה.
בכל מקרה, יש להקפיד על כל ההנחיות במהלך ביקור במוסך. רבים ימליצו לצמצם את ההגעה למוסכים הנמצאים במרחק סביר מהבית, גם אם הדבר אינו נדרש תמיד בהנחיות. אמורות להיות לכם מספיק אפשרויות לעשות זאת, בטח באזורים העמוסים וההומים של מדינת ישראל. אם נחזור לדוגמה של מוסכי יונדאי, ניתן למצוא באזור תל אביב והמרכז כ-10 מוסכים לפחות המורשים לטפל ברכבי יונדאי מטעם היבואן הרשמי.
