אתר Cycle World דיווח[1] כי בפברואר מכירות האופנועים עלו ב- 3.5%, ובמהלך מרץ המכירות עלו בשיעור עצום 18.9% עד מרץ 2020. המגמה הזו צפויה להימשך ברחבי העולם, בזכות העובדה שרבים מעדיפים לנסוע בדו־גלגלי שהוא גם חסכוני על פני שימוש ברכב פרטי וגם בטוח יותר מבחינת נגיף הקורונה. מגמת המכירות החיובית הורגשה גם בחברת KTM אשר דיווחה על השקת דגמים חדשים עם מגוון שיפורים לקראת 2021. בין השאר נראה גרסאות חדשות לדגמי דיוק הוותיקים, שמוכרים היטב כבר יותר מעשור לרוכבים הוותיקים.
בין הדגמים המבוקשים ניתן לראות שלושה אופנועי נייקד שכבשו השנה את הדרכים בישראל. בתערוכה במילאנו חשפה KTM את גרסת 2020 של דיוק 890 R, שהיה מבוסס על הגרסה בעלת המנוע החלש יותר בנפח של 790 סמ”ק. גם גרסת 390 סמ”ק וגם חיית הכביש בגרסת 1290 סמ”ק זכו לגרסה מחודשת. אופנועי הנייקד של KTM מציעים לרוכב תנוחה אופטימלית בזמן הרכיבה, ומנוע הכלי מספק את המומנט בסל”ד נמוך, תכונה המבטיחה נסיעה מוצלחת בעיר בהשוואה לאופנועי הספורט והאדוונצ’ר. כדי שתוכלו לבחור את הנייקד המתאים לכם ביותר, נסקור כל אחד מהם לעומק.
דיוק 390
דיוק 390 זכה להיות הנייקד הנמכר ביותר בארבע השנים האחרונות. הכלי מושלם לנסיעה בתוך העיר וכולל עיצוב ספורטיבי מנצח. השנה, השלדה הצבועה כתום, קלה מאד לזיהוי כאשר אחד מהנייקדים של KTM עובר לידכם.
המנוע של ה-390 הוא מנוע סינגל, מקורר נוזל עם ארבעה שסתומים בנפח של 373.2 סמ”ק. הוא מגיע להספק מירבי של 42.9 כ”ס ומומנט מירבי של 2.9 קג”מ ב-7,000 סל”ד. התמסורת כוללת שישה הילוכים, והקלאץ’ מופעל על ידי כבל ייעודי.
הכלי מספק חווית רכיבה ספורטיבית בזכות מזלג הפוך מתוצרת WP. קיים הבדל בין הבלם האחורי לקדמי כאשר הקדמי כולל דיסק יחיד בקוטר של 320 מ”מ וקליפר עם ארבע בוכנות, הבלם האחורי כולל דיסק בקוטר של 230 מ”מ עם בוכנה אחת. בשניהם מותקנת מערכת ABS שניתן לכבות בעת הצורך.
לכלי יש יציבה מצוינת על הכביש, היציבות נובעת גם מבסיס גלגלים רחב של 1,357 מ”מ המאפשרים לו לנוע בנוחות בכל תוואי.
מבחינת האבזור הטכני הכלי מגיע עם תאורת LED מרשימה, מסך TFT ומושבים נוחים במיוחד בגובה של 830 מ”מ. זהו פרטנר מושלם לנסיעות מהירות על הכביש או לנסיעה עירונית נוחה.
דיוק R890
כאשר גרסת ה-890 הגיעה לארץ, כבר ידענו כי הכלי הזה עומד לכבוש את ישראל. עיצובו של דיוק R 890 דומה אומנם במבנהו לגרסה הוותיקה יותר, אך ערכת הצבעים השתנתה והפכה את הכלי לדומיננטי יותר בזכות גוונים משולבים של שחור וכתום, המזכירים כלי קרב אגרסיבי וחזק. בגרסה זו השתנה גם גובה המושב מ-825 מ”מ ל-834 מ”מ, כדי להעניק לרוכב תנועה נוחה יותר.
ב-KTM הבינו שסוד הקסם של כלים המיועדים לכביש הוא מהירות נסיעה, ולכן הפחיתו מעט את המשקל בשלושה קילוגרמים ל-166 ק”ג, שינוי המעניק לכלי את אותה יציבות כמו במנוע בעל נפח קטן יותר, המורגש במיוחד במהירות גבוהה.
מפרט טכני של דיוק 890 R
המנוע הוא LC8c בהספק 121 כ”ס, ב- 9,250 סל”ד, יחס הדחיפה גדל ל 13.5 והמומנט המרכזי כעת הוא 10 קג”מ ב-7,750 סל”ד. הכלי מצויד במערכת מתלים הניתנת לכוונון מלא מדגם APEX של WP, עם מהלכים של 140 מ”מ ו-150 מ”מ. מערכת הבלמים כוללת קליפרים רדיקאליים מונובלוק ודיסקים שהוגדלו ב-20 מילימטר בגרסה הנוכחית וכעת עומדים על 320 מ”מ.
כדי להעניק לכלי יציבות מלאה, KTM השאירה את בקרת האחיזה וה-ABS להטיה שהיו גם בגרסה הקודמת. לכל אלה נוספה אפשרות לקוויקשיפטר דו־כיווני, מצבי ניהול מנוע מגוונים, פנסי לד ומסך TFT.

סופר דיוק 1290
השנה, KTM החליטו לקחת את הכלי שכונה “החיה” ולשנות מעט את המאפיינים כדי להפוך לכלי מושלם ולחיית כביש רצינית. עיצובו השתנה לחלוטין כדי להעניק לו אפשרות לנוע במהירות בכביש ולהפוך לאחד מהכלים המסוגלים להתחרות גם בגרסאות הספורט של החברה עצמה וגם של המתחרות הגדולות בתחום.
מאפיין משמעותי נוסף שהשתנה הוא המשקל, משקל הכלי ירד מ-191 ק”ג, ל-185 ק”ג. לכאורה, שינוי מינורי אך בפועל, כאשר מתחילים לצבור מהירות אפשר להרגיש את ההבדל.
שלדת הזנב של הכלי המעודכן משלבת אלומיניום וקרבון ולכן מעניקה עמידות מופלאה לצד האצה קלילה על האספלט. הלוק של האופנוע משלב בין הפינות המשולשות החדות האופייניות ל-KTM, לצינורות שמוצגים לראווה לאורכו ומעניקים לו מראה מתכתי קשוח ומודרני. צדי הכלי וחלקו הקדמי מזכירים יותר מכל שריון מסוקס, המעניק תחושה של עוצמה וכולל את האווירודינמיות הרצויה כאשר הוא חותך את האוויר בנסיעה מהירה.
מפרט טכני של KTM 1290
העיצוב המופלא של דיוק 1290 הוא רק כיסוי לחלק הטוב באמת באופנוע. מנוע LCS8 וי־טווין המגיע בנפח של 1,301. המזרקים מעודנים בדגם זה וההספק המרבי של הכלי עלה מ-177 כ”ס בגרסה הקודמת ל-180 כ”ס ב- 9,500 סל”ד. המומנט המקסימלי של הכלי החדש הוא 14.27 קג”מ, נתון שתרגישו בשיא עוצמתו בכל פעם שהרמזור מתחלף מאדום לירוק ואתם שועטים קדימה.
עם הכלי הזה לא בטוח שאתם רוצים לעצור… אך אם בכל זאת תחליטו ללחוץ על הבלמים גם שם ממתינה לכם עוצמה אדירה. בלמי AW APEX המגיעים עם אפשרות לכוונון מלא הן מלפנים והן מאחור שומרים על הרוכב בכל תוואי דרך. הדיסקים בקוטר של 320 מ”מ והברקסים הקדמיים מחוברים לקליפרים רדיקאליים מונובלוק.
גם על המפרט המפנק לא חסכו הפעם. כל כלי מגיע עם פני לד איכותיים בעיצוב מרהיב, מסך TFT בצבע מלא בגודל של חמישה אינץ’ לצפייה בנתוני הדרך בקלות מבעד לקסדה והתממשקות ישירה לטלפון הסלולרי.
ב-KTM אוהבים להעניק לרוכבים את האפשרות לשלוט בצורה מלאה במצב הנסיעה. לכן, ניתן לנהל את המנוע והנסיעה בהתאם למצבי נסיעה על כביש יבש או רטוב. נסיעה ספורטיבית ונסיעת מסלול תחרותית. ניתן לשלב את ניהול ה- ABS לבחירת רמת ההטיה הרצויה, לבחור בשימוש בסופר מוטו וכן לשלוח בבקרת ההחלקה ובקרת האחיזה בכביש. בשני הכיוונים ניתן להשתמש בקוויק־שיפטר.
לסיכום, אין ספור אפשרויות מבית KTM מחכות לכם השנה, ליציאה לנסיעות כביש, ספורט ואפילו שטח. לצד הדגמים הללו החברה משווקת גם מודלים נוספים לרכיבת ספורט תחרותית, אופנועי שטח ואופנועי אדוונצ’ר המעניקים לחובבי הדו־גלגליים היצע בלתי נדלה של חוויות רכיבה בעוצמה מלאה.
