צילום: AP

בגלל האנטישמיות: נציגי טיקטוק הגיעו לדיון בכנסת

"צריכות להבטיח כי אינן מנוצלות באופן חופשי על ידי מפיצי השנאה" • ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בכנסת ערכה דיון כחלק מהמאבק באנטישמיות ברשתות החברתיות • טיקטוק בתגובה: "לא נפסיק לעבוד כדי להפוך את הפלטפורמה לבטוחה"

נמשך המאבק בישראל נגד האנטישמיות ברשתות החברתיות: היום (רביעי) הודיעה חברת טיק טוק, בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בכנסת – כי תאבק בתכנים אנטישמיים המופצים אצלה. הדיון נערך בהשתתפות הרשתות החברתיות וענקיות האינטרנט הגדולות בעולם אשר שלחו את נציגיהם לכנסת לשימוע פומבי – בהן טוויטר, פייסבוק וגוגל.

"מעולם לא היה קל יותר להפיץ תעמולה של אנטישמיות ושנאה באמצעות המדיה החברתית", אמרה חברת הכנסת מיכל קוטלר-וונש שיזמה את הדיון. "על הפלטפורמות הללו מוטלת האחריות להבטיח כי הן אינן מנוצלות באופן חופשי על ידי מפיצי השנאה. על כולנו מוטלת החובה לדרוש מהן אחריותיות בלקיחת אחריות זו." 

כמו כן, חברת הכנסת פנתה גם באופן ישיר לטיקטוק ואמרה, כי "אני מחזיקה בידי מכשיר סלולר שבו אפליקציית טיקטוק פתוחה והאתגר: HolocaustChallenge# אשר תופס תאוצה ברשת החברתית, במסגרתו מיליוני צעירים מעמידים פני קורבנות שואה, מתאפרים ומתלבשים בהתאם ובחלק מהמקרים אף מביעים מחוות מיניות בעודם מחופשים לקורבנות השואה. מוטיב חוזר בחלק מהסרטונים הוא צילום כביכול מגן-עדן לאחר הירצחות היהודים בשואה".

 טרנד חדש בטיקטוק: ספרו כיצד נהרגתם בשואה // צילום: צילום מסך
טרנד חדש בטיקטוק: ספרו כיצד נהרגתם בשואה // צילום: צילום מסך

נציגי הרשת החברתית הסינית אמרו כי 90% מהסרטונים המפרים את ערכי החברה הוסרו לפני שמישהו ראה אותם. אליזבט קנטר, מנהלת קשרי-ממשלה של טיקטוק בישראל, הוסיפה כי "אנטישמיות היא דבר מתועב, ולתוכן אנטישמי המביע שנאה אין מקום בפלטפורמה שלנו. יש לנו אפס סובלנות כלפי קבוצות שנאה מאורגנות ואלה הקשורים אליהן. כללי הקהילה שלנו משקפים את ערכינו – וכשהם מופרים אנו פועלים, כולל הסרה של התוכן וסגירת חשבונות". קנטר הציעה כי יישומון טיקטוק ישמש להגברת זיכרון השואה ולימודי השואה. 

קנטר ועמיתה, אריק שאדוונס, מנהל מדיניות בטיקטוק עם מומחיות בנושא תוכן שנאה, הוזמנו לסקור בוועדה את המדיניות והפעולות שביצעה הרשת החברתית כדי להיאבק בתכנים אנטישמים, ולדברי קנטר "בעולם שהופך מקוטב יותר מיום ליום זהו כנראה אתגר קשה מאוד, אך לעולם לא נפסיק לעבוד כדי להפוך את טיקטוק לפלטפורמה בטוחה עבור הקהילה שלנו, כך שהם יוכלו להרגיש חופשיים לבטא את היצירתיות שלהם".

ח"כ מיכל קוטלר-וונש // צילום: מאור ציון
ח"כ מיכל קוטלר-וונש // צילום: מאור ציון

קנטר ושאדוונס הדגישו כי המדיניות וכללי הקהילה אינם סובלניים כלפי תוכן שתוקף או מסית לאלימות כלפי אדם או קבוצה, או מתיר תוכן הכולל דברי שטנה. "הכלים הטכנולוגיים מסמנים באופן יזום תוכן או חשבונות המעודדים שנאה או תוכן קיצוני על ידי זיהוי תמונות, מסנני מלים וכלים אוטומטיים מבוססי למידת מכונה. צוותי הביקורת הם מנהלי-תוכן ייעודיים שתפקידם לבדוק תוכן, להגיב לדיווחים על תוכן לא-ראוי, ולפעול כאשר התוכן מפר את כללי הקהילה. הם מקבלים הדרכות בנושא תוכן ואידאולוגיות שנאה, ובישראל הצוות מורכב מדוברי עברית וערבית".

פייסבוק, הודיעה לאחרונה על מדיניות חדשה נגד הכחשת שואה // צילום: ינון בן שושן
פייסבוק, הודיעה לאחרונה על מדיניות חדשה נגד הכחשת שואה // צילום: ינון בן שושן

קנטר הדגישה כי המדיניות בנושא שנאה מתעדכנת באופן קבוע כדי לזהות מבעוד-מועד מגמות או פעילות הנוגדת את הכללים. "טיקטוק משתפת פעולה באופן קבוע עם ארגונים לא-ממשלתיים וגופים מובילים בישראל ובאיחוד האירופי כיד ושם, הקונגרס היהודי העולמי והקרן החינוכית לשואה, כדי לקדם באופן יזום תכנים חינוכיים אודות השואה והסכנות שבאנטישמיות".

לדבריה, בשנה שעברה, החלה טיקטוק לפרסם דוח שקיפות והייתה הפלטפורמה הראשונה בעולם שהכריזה על פתיחת מרכז שקיפות שהזמין קובעי מדיניות, רגולטורים ובעלי-עניין לבחון מקרוב את תהליך בקרת התוכן ברשת. בדו"ח האחרון, המתייחס לינואר-יולי 2020, הוצג ש-96% מהסרטונים שהפרו את כללי הקהילה הוסרו לפני שמשתמש דיווחו עליהם ו-90% הוסרו לפני שמשתמשים צפו בהם. 

דביר כהנא, מנכ"ל משרד התפוצות, הדגיש כי יש פער גדול בין ההצהרות והמדיניות הרשמית – לבין הביצוע בפועל. "זו מחויבות גדולה של הרשתות להשקיע בכך משאבי ניטור והסרה, וחובתנו להמשיך לוודא שאכן מדיניות זו תתממש", וקרא לטיקטוק לקיים שקיפות בנתונים בעניין. קנטר סיפרה מצידה, על 4 מיליון סרטונים שהורדו לאחרונה, צוות שעובד בנושא ו-41 בקשות למידע ע"י רשויות החוק בישראל בעניין, שנענו ב-85% מהמקרים. 

רונן מנליס, מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים, הוסיף כי מאז הדיונים הקודמים בוועדה ניכרים שיתוף פעולה ונכונות מצד חברת טיקטוק, כולל הורדת תכנים. "בשבועות האחרונים אנו מנהלים שיח מקצועי שוטף מול חברת טיקטוק, הפופולרית במיוחד בקרב ילדים ובני נוער. במסגרת זו, אנו מנטרים פעילות הכוללת שיח שנאה, דה-לגיטימציה והסתה נגד מדינת ישראל". 

רונן קסטלו, מנהל המדיניות של טוויטר, סיפר מצידו על שורת שיחות עם גורמי ממשל בישראל וארגונים בינלאומיים לגבי ניטור אנטישמיות, והכשרת מתנדבים בעניין שתחל בדצמבר הקרוב. ג'ורדנה קפלר, מנהלת מדיניות ישראל והתפוצות בפייסבוק, הודתה ליו"ר הוועדה על הירתמותו לנושא, הבטיחה כי מדיניות החברה בעניין תחול גם על אינסטגרם, וכי מדובר בצעד ראשון ולא אחרון בנושא.

בהכנת הידיעה השתתף דן לביא

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...