סקר: תמיכה משמעותית לנורמליזציה במדינות ערב

סקר שערך מכון אמריקני טוען כי חלק גדול מתושבי מדינות ערביות תומכים בהסכמי השלום בשל כמיהה ליציבות • המצב ברשתות החברתיות מצייר תמונה שונה

דגלי ישראל וארה"ב לצד דגלי בחריין ואיחוד האמירויות // צילום: איי. אף.פי // דגלי ישראל וארה"ב לצד דגלי בחריין ואיחוד האמירויות // צילום: איי. אף.פי

סקר שפרסם מכון הסקרים האמריקני "זוגבי", ופורסם בכלי התקשורת באיחוד האמירויות מראה כי קיים מיעוט גדול של תומכים בנורמליזציה עם ישראל בכמה מדינו תערביות ורוב קטן של תומכים בנורמליזציה באיחוד האמירויות עצמה. 

הסקר נערך בקרב 3,600 אזרחי ערב הסעודית, איחוד האמירויות, ירדן, מצרים והרשות הפלשתינית על ידי המכון הערבי אמריקני בהובלת ג'יימס זוגבי. 

על פי הסקר 41% אחוז מתושבי ירדן וערב הסעודית, לצד 42% אחוזים מתושבי מצרים ו31% מתושבי הרשות הפלשתינית תומכים בהסכמי הנורמליזציה בין ישראל למדינות בעולם הערבי והסיבה הראשונה שציינו התומכים הייתה יציבות באזור. בנוסף, 58 אחוזים מתושבי איחוד האמירויות תומכים בנורמליזציה עם ישראל. הסקר צוטט באופן שגוי ברשת החדשות "סקיי ניוז" בשפה הערבית והציג נתונים כאילו יש רוב דווקא לתומכי הנורמליזציה.

בתוך כך,  דו"ח של המשרד לנושאים אסטרטגיים בחן את תהודת הסכמי הנורמליזציה האחרונים ברשתות החברתיות בערבית ומצא כי הסנטימנט המוביל ברשתות בשפה ערבית – שלילי. 

חתימת הסכמי השלו םבבית הלבן // צילום: איי.אף.פי
חתימת הסכמי השלו םבבית הלבן // צילום: איי.אף.פי

לפי דו"ח המשרד לנושאים אסטרטגיים, בראשות השרה אורית פרקש-הכהן, נמצא סנטימנט שלילי ב-90% מכלל השיח ברשתות חברתיות בערבית סביב הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות. הדו"ח, שהוגש לשורת גורמי ממשלה וביטחון, מתבסס על מחקר כמותי ואיכותי בתקופה שבין אמצע אוגוסט לאמצע ספטמבר.

מהדו"ח עולה כי כ- 95% מהשיח ברשתות החברתיות תקף את איחוד האמירויות, כאשר 45% מהפרסומים כינו את ההסכם "בגידה". טענות נוספות נגד האמירויות התמקדו באיסור על חתימת הסכמים עם "הציונים" (27%); בצביעות של האמירויות (10%); ובהצגת ההסכם ככניעה לארה"ב (5%).

טיעונים בעד ההסכם, הופיעו בחלק קטן מהשיח, וכללו התייחסות ליתרונותיו הביטחוניים (61%); כדאיות כלכלית (33%); ול"הלבנה" של מצב קיים דה פקטו (6%). יצוין כי בהקשר השיח החיובי בלטו בתמיכתם פעילי רשת עיראקים, שאף הביעו רצון לקיום תהליך זהה מול ישראל.

השרה לנושאים אסטרטגיים, אורית פרקש-הכהן, הוסיפה: "הרשתות החברתיות הן מצע פורה לעיצוב והשפעה על התודעה. ניתוח השיח ברשתות החברתיות בשפה הערבית ביחס להסכמי הנורמליזציה האחרונים שנחתמו עם מדינות המפרץ מעידות על ניסיון מאורגן של יצירת שיח שלילי נגד הסכמי השלום, מצד מתנגדי שלום מהעולם הערבי. אנו מחזקים את רעיון הדיאלוג והשותפות – ולא החרמות – ככלי להגברת השלום עם שכיננו". 

השתתף בהכנת הידיעה: דניאל סיריוטי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר