חשמל זורם עמוק בתוך החיים שלנו כבר הרבה מאוד זמן. כל-כך משמעותית והכרחית הזרימה הזו, שקשה לתאר את החיים בלעדיה. לעומת זאת אם זורם לך דלק בעורקים, שילוב המילים נהיגה וחשמל גורם להתכווצות לא רצונית. עכשיו פורשה רוצים לשנות את זה, וזו משימה לא פשוטה. לא פשוטה בכלל.
מה חדש?
כרגיל, צריך קודם להבין את כוונת המשורר. זה אומר לבדוק מה ביקשה פורשה לייצר עם הטייקן המפארת את העמוד הזה. ההצהרה ברורה, לייצר מכונית גדולה, מרווחת, שמונעת על טהרת החשמל. זו לא אמורה להיות מכונית מסלול תזזיתית, אלא תשובה הולמת למי שמבקש למהר ולחייך עם עוד נוסעים ברכב. לפורשה כבר יש אחת כזו, פנאמרה שמה, הטייקן אמורה להציע יכולת דומה עם אפס פליטת מזהמים ישירה. את היכולת הזו אמורה להדגים בפנינו גרסת הכניסה לעולם החשמלי הזה. יש כאן הספק של 530 ולא פחות מ-65.1 קג”מ. מספרים נאים שאמורים להספיק לביצועים נמרצים מחד ולטווח שנע לפי היצרנית בין 335 ל-408 ק”מ מאידך. רשימת האבזור ארוכה מאוד, אלו שבתשלום במכונית המבחן מקפיצות את מחיר הבסיס בכ-220,000 שקלים. גם ללא אלו, היא מכובדת למדי.
על הכביש
שקט פה. מאוד. מערכת ההנעה החשמלית חרישית. ועל רקע השקט הזה בולט הבידוד המרשים משאר רעשי הדרך, הרוח וכו’. עוד משהו שברור מהשנייה הראשונה זו תחושת התפעול הטבעית. הטייקן לא מפסיקה לכשף את הזרם בין הסוללה לשני מנועיה ולגלגלים וחזרה, אבל זה שקוף לחלוטין עבור הנהג. זו מכונית מהירה למדי, גם בגרסתה הבסיסית שהתייצבה למבחן, וזו מהירות שמגיעה ללא כל מאמץ.
ההתנהגות מרשימה. היא מצליחה להסוות את הטונאז’ האדיר ורק מעבר לגבולות האחיזה של צמיגי הענק, חושפת את 2,140 הק”ג שתחת הגוף החדשני. משקל הוא עדיין אויב המכונית החשמלית, גם אם זו מסווה אותו היטב כאמור. הטווח הריאלי תחת לחץ פיזי לא מתון כלל עמד על 230 ק”מ. הגרסאות הבכירות, יוסיפו לא רק כוח אלא גם עוד טווח. ואם דברנו על טווח כדאי לציין שהפורשה הזו יודעת להטעין את המצברים עד ל-80 אחוזים תוך קצת יותר מ-20 דקות, עם עמדת טעינה מהירה מתאימה.

מעבר לזה זו פורשה. זה אומר שהיא בנויה לעילא וזו ספציפית גם נעימה ונוחה בכל שימוש ומהירות. האבזור גם הוא מרגיש אינסופי, לרבות גג זכוכית שיודע להכניס תחושה מאוד אוורירית לתא ולהשאיר בחוץ את קרני השמש של סוף קיץ ישראלי.
שורה תחתונה
אחרי שילוב מערכות הינע חשמליות פה ושם הלכה פורשה עד הסוף. מכונית כל-חשמלית שאמורה לתת מענה החלטי לזרם הכי משמעותי בתחום הרכב. והמענה בהחלט כזה, מרשים, איכותי ונטול פינות חדות. המחמאה הגדולה ביותר מגיעה כאן לתחושה הטיבעית בנהיגה. זו מכונית מיוחדת מאוד אבל היא לא דורשת ממך הסתגלות.
רק האוזן, ממשיכה לחפש את צליל הבוקסר המהדהד בתא, זה שהיה בימים רחוקים סימן ההיכר של כל פורשה. לבעלי אוזן בררנית הטייקן מציעה מערכת שמע אדירת יכולת וגם אפשרות לשמוע צליל “מנוע” חשמלי מסונטז. פס קול מלאכותי שלקוח הישר מסרטי מלחמת הכוכבים. צלילים ראויים למכונה שאמורה להצעיד את היצרנית הזו, בבטחה, לעבר עתיד חדש.
פורשה טייקן 4S
מנוע: שני מנועים חשמליים
הספק: 530 כ”ס
מומנט: 65.1 קג”מ
בסיס גלגלים: 290 ס”מ
מהירות מירבית: 250 קמ”ש
0 ל-100 קמ”ש: 4.0 ש’
טווח נסיעה (מבחן): 230 ק”מ
מחיר (מבחן): 905,001 שקלים (1,124,223 שקלים)
V יכולת, איכות, ביצועים
X משקל