אם עשיתם את המובן מאליו ופניתם למקדם אתרים מוביל, אתם בוודאי מצפים שהוא ייקח אתכם גבוה במנוע החיפוש, בהתאם למילות המפתח המתאימות לכם ותוך פרק הזמן הקצר ביותר שיש. זוהי משימה אפשרית, אבל מורכבת לפרקים, שאת החוקים העיקריים שלה יכיר לרוב רק מי שבקיא באמת בתחום. אז מהם הסודות הכמוסים ביותר של המקדמים?
אף אחד לא יודע באמת מהי המשוואה של קידום אתרים
יש מקדמי אתרים שיצהירו בפה מלא שהם הצליחו לפצח את סוד האלגוריתם של גוגל, ולכן ההבטחה שלכם מוצלחת: למשל מיקום במקום הראשון של תוצאות החיפוש עבור ביטוי ספציפי תוך X חודשים. האמת היא שהצהרה מהסוג הזה צריכה להדליק אצלכם כמה נורות אזהרה, מכיוון שגם מקדם האתרים המקצועי והמנוסה ביותר לא יידע בדיוק כיצד מחושבת הנוסחה של גוגל. ידוע שלמעלה מ-200 פרמטרים משפיעים על תוצאות קידום האתרים, וידוע שיש שינויים ומגמות כלליות אשר את חלקם גוגל חושפת, אבל עדיין זהו תחום בו הנסתר רב מאוד.
מומחה בתחום של קידום אורגני בגוגל יכיר מספיק את חוקי המשחק כדי לספק ללקוחות תוצאות מרשימות, כל עוד התכנון מקיף והעבודה הקשה נעשית, אולם הוא אינו יכול להתחייב מראש על תוצאה. הסיבה היא שתוצאת הקידום האורגני תלויה בהמון משתנים חיצוניים, לרבות השינויים שעורך מנוע החיפוש הפופולארי בעולם, הפעילות של המתחרים בתחום וכן הלאה.
מאחורי כל הצלחה, יש המון ניסיונות
מקדם אתרים יציג ללקוחותיו (הקיימים או הפוטנציאליים) את התוצאות המרשימות של קידום אתרים שהוא אחראי להן: בדרך כלל אתרים שהקידום הביא אותם למקומות הראשונים בגוגל במילות מפתח רלוונטיות. ככל שמילת המפתח היא מחופשת ותחרותית יותר, כך ההצלחה מרשימה ביותר. עם עובדות בתחום של קידום אורגני בגוגל אי אפשר להתווכח.
עם זאת, צריך לקחת בחשבון כמה דברים שמקדם האתרים לא בהכרח יספר לכם. הראשון הוא שהצלחות בתחום של קידום אתרים הן לא מקריות, אלא בהרבה מקרים תוצאה של ניסוי וטעייה (הרבה מאוד טעייה, למען האמת). ייתכן מאוד שמקדם האתרים ניסה אסטרטגיות שונות במקרה נתון, עד שהגיע לתוצאות המרשימות שהוא מציג לפניכם. וזה בסדר גמור, ואפילו הגיוני מאוד. ייתכנו מילות מפתח שנעשתה לגביהן עבודה שהתגלתה כפחות יעילה או אפילו ככזו שאינה כדאית מסיבות שונות.
חשוב תמיד לראות באילו מילות מפתח נעשה הקידום, עד כמה התחום תחרותי ומהי מידת הרלוונטיות שלו לעסק. יכול מאוד להיות שאתר מסוים ידורג גבוה מאוד בביטויים, אפילו תחרותיים, אבל כאלה שהם לא ממש רלוונטיים לתחומי העיסוק שלו. לכן גם אם הגולשים ייתקלו באתר בתוצאות החיפוש ואפילו ייכנסו אליו, הם לא יהפכו להיות לקוחות מניבים כי השירות שהאתר מציע הוא פשוט לא מה שהם מחפשים.
הלמידה אף פעם לא נפסקת
למרות שקידום אתרים עשוי להיראות במבט מבחוץ כמו עולם "טכני", בפועל זהו מקצוע הדורש עניין רב, סקרנות ואפילו תשוקה. התחום של קידום אורגני בגוגל הוא רחב מאוד ומתעדכן לעיתים קרובות. המקדם לכן חייב לחיות את התחום 24/7, לעקוב תמיד אחרי הנעשה בו וכמובן שגם לנתח Case Studies, שלו או של אחרים.
מקדם אתרים מנוסה יודע שאי אפשר להוריד את הרגל מהדוושה. בספורט, אומרים שהדבר היחידי שקשה יותר מאשר להגיע למקום הראשון הוא לשמור על המקום הזה בשבוע שלאחר מכן. זה נכון במידה רבה גם בקידום אתרים. אם תסמנו "וי" על הישג מסוים ותנוחו על זרי הדפנה, אתם צפויים לראות שהמתחרים עוקפים אתכם בסיבוב. לכן מומלץ לחשוב באופן שוטף על קידום אתרים, וברוב המקרים להעדיף אסטרטגיות מדודות יותר לתקופה ארוכה מאשר עבודה אינטנסיבית מאוד לפרק זמן קצר.
גם בתחום של קידום אתרים, יש מומחים ויש... חאפרים
במהלך השנים שמעתי סיפורי זוועה: על מקדמי אתרים שמשלבים אסטרטגיה של קידום אתרים בכובע שחור כדי לספק לכאורה תוצאות בטווח קצר (או עד שהעונש מגוגל יגיע). או על כאלה שמטשטשים את הגבולות בין קידום אורגני בגוגל לבין קידום ממומן, תוך יצירת מיצג שווא שקמפיין ממומן בגוגל מעיד על התקדמות כלשהי במישור האורגני.
מומחה קידום אתרים צריך להימדד בהצלחות שלו, בנתונים ובסטטיסטיקות, אבל גם באופן בו הלקוחות תופסים אותו. מומלץ לכן לחפש חוות דעת אותנטיות על המקדם, ובמידת האפשר לשוחח עם לקוחות קודמים או קיימים שלו.
