ים סלמן והילדים // צילומים: יהודה פרץ // ים סלמן והילדים // צילומים: יהודה פרץ

ההורים חוששים: "נהפוך לשוטרים"

תלמידי כיתות ה' ומעלה ילמדו מהבית - וההורים מבולבלים • חלק טוענים שלא יוכלו לסייע לילדים בלימודים, אחרים פוחדים שיווצר "סיר לחץ" משפחתי

שנת הלימודים תשפ"א תיפתח בלמידה מרחוק בכיתות ה' ומעלה, והנהלים החדשים מאתגרים את ההורים לא פחות מאשר את המורים והתלמידים. על פי המתווה, התלמידים ילמדו מהבית, אם כי יתבצע ניסיון להביאם יומיים לבית הספר. הבעיה היא שלהורים רבים חסר ידע עצום - גם בתפעול מחשבים וגם בחומר הלימוד. רבים, למשל, אינם מסוגלים לסייע באנגלית, בחשבון או במדעים, ומשרד החינוך יצטרך למצוא פתרון.

"ראינו את זה בגל הראשון - ככל שמדובר בתלמידים ביסודי, ההורים הופכים בעל כורחם לעוזרי הוראה צמודים", אומרת עדי בן־עמר, אמא לשלושה ילדים, אחד מהם עולה לכיתה ה' ואחד לכיתה ו', "הילדים שלי פיקחים מאוד, ועדיין, כשמלמדים חומר חדש, ישר רצים אלי ואני צריכה לשבת ולהסביר. לדוגמה, בשיעור חשבון הם למדו חומר חדש מתוך סרטון. הבעיה שההסבר בסרטון נגד את חומר הלימוד. גם המורה לא ידעה להסביר מדוע זה כך, ואם המורה לא יודע להסביר - כיצד ההורה יסביר?".

"יש בעיה הקניית ידע לכיתות האלה באמצעות הזום", מוסיפה עדי, "התלות בהורים תלך ותגדל, בין שמתוך צורך ובין שמתוך נוחות או פינוק. אני חוששת שאצטרך להפוך ל'מורה' שלהם או שאצטרך לבדוק מה הם עושים בכל רגע נתון. ההורים יהיו כל הזמן סביב הילדים, וזה ייצור סיר לחץ. רוצים שההורים יהיו בייביסיטר, וזה לא התפקיד שלהם. תלמידים בגילים האלה חייבים מסגרת, הלמידה מהבית לא מכינה אותם לשנים הבאות. משרד החינוך חייב לתת פתרון, חייבים להחזיר אותם ללמוד בבתי הספר".

"הלמידה נתונה לכישלון"

קרן ארצי, מנחת הורים ומשפחה במכון אדלר, מחזקת את הדברים: "ככל שהילדים ב'כובע של תלמידים' יזדקקו יותר להורים - כך גבולות תפקיד ההורה ייטשטשו. ההורים יצטרכו להפוך להיות גם מורים של ילדיהם ולשלוט בתחומי דעת שונים דוגמת תנ"ך או היסטוריה. כמו כן, תסכולים ובעיות שעד כה טופלו ונפתרו בבית הספר - ייכנסו הביתה. זה עלול ליצור תסכול אצל לא מעט משפחות ולהגיע למצב של מריבות בין הורים לילדים".

ים סלמן היא אמא לשלושה ילדים, שניים מהם בכיתות ה' ו־ו', שילמדו מהבית. "הילדים מסוגלים להישאר בבית לבד, אבל ללמוד לבד זה כבר סיפור אחר", היא אומרת, "אני עובדת מחוץ לבית, ועכשיו זה יצריך ממני לשנות את שעות העבודה שלי ולצאת מאוחר, כי אני אצטרך להיות בבית כדי לוודא שהם לומדים. ילדים בגיל הזה לא יודעים לתפעל את כל אופרציית הלמידה מרחוק לבד. אם אני לא אדאג שהם ייכנסו לשיעור, הם לא ייכנסו. אני צריכה להיות כמו שוטר, וזה יוצר מתחים מול הילדים. יש משפחות שזה יוצר בהן מתחים בין בני הזוג, כאשר אחד מבני הזוג נוקשה יותר והאחר פחות".



עדי בן עמר וילדיה // צילום: יהודה פרץ
עדי בן עמר וילדיה // צילום: יהודה פרץ

לדברי ים, היא והורים נוספים ביישוב שלה חשים אכזבה ממערכת החינוך: "הלמידה מרחוק נתונה לכישלון, לא כל הילדים מתאימים לזה ולא כל ההורים מסוגלים להתמודד עם מה שזה דורש מהם.

"אני והורים נוספים חושבים על הום סקולינג או להביא בתשלום באופן עצמאי סטודנטים שיהיו עם הילדים בזמן השיעורים של הכיתה. אמנם זה ייצור פערים בין מי שיכול לשלם על זה לבין מי שלא, אבל חייבים לצאת מהקופסה ולחשוב על פתרונות יצירתיים".

מחשבים זה לא הכל

נתונים מדו"ח משרד האוצר מעלים כי מרבית התלמידים בישראל (כ־54%) נמצאים בחינוך היסודי, הם אינם יכולים להתנהל באופן עצמאי ולכן הוריהם נדרשים להיות בעלי מיומנויות טכנולוגיות ולסייע להם ללמוד באמצעות המחשב. לכן מיומנויות ההורים הן פרמטר מכריע ביעילות הלמידה מרחוק בקרב התלמידים.

על פי סקר מיומנויות בוגרים (PIAAC), נמצא כי הממוצע בפתרון בעיות בסביבה מתוקשבת בישראל נמוך ביחס למדינות מפותחות אחרות. מתוך 29 המדינות שהשתתפו בסקר, ישראל מדורגת במקום ה־24.



"מחשבים זה לא הכל", תלמידים לומדים באמצעות מחשב // צילום: יהושע יוסף
"מחשבים זה לא הכל", תלמידים לומדים באמצעות מחשב // צילום: יהושע יוסף

"הבעיה הגדולה היא שמשרד החינוך לא לימד את התלמידים ללמוד בלמידה מקוונת, לבד - וזה יחזור להורים כבומרנג", אומרת ד"ר היידי פלביאן, מרצה בכירה וראש המחלקה לחינוך מיוחד במכללה האקדמית אחוה. "מדברים הרבה על המחסור במחשבים, אבל זה רק חלק קטן. גם כשיש מחשב, צריך לדעת להשתמש בו".

לדבריה, גם להורים שעובדים מהבית יהיה אתגר, מאחר והם צריכים להיות מרוכזים במשימותיהם ואינם פנויים בכל רגע לעזור לילדים בשיעורים מרחוק: "אי אפשר לצאת מנקודת מבט שההורים יכולים לעזור כל היום. הורים רבים עובדים כיום מהבית. כלומר, עליהם לעבוד בשעות העבודה ולא לשמש עוזרי הוראה או למידה לילדיהם. "נוסף על כך, לחלקם אין הידע לסייע לילד, חלקם לא יודעים אנגלית או מתמטיקה מספיק טוב".

"כל פתרון שמוציא את ההורים ממעגל העבודה הוא גרוע" 

הנהגת ההורים הארצית יוצאת נגד מתווה משרד החינוך שלפיו ילדי כיתות ה'-ו' ילמדו מהבית ארבעה ימים בשבוע ונגד דבריו של שר החינוך יואב גלנט בראיון שהעניק ל"ישראל השבוע" כי ייתכן שההורים יצטרכו לוותר על יום עבודה.

גני הילדים וכיתות א'-ד' ילמדו בבתי הספר וכתוצאה מכך, תלמידי ה' ו-ו' יצטרכו לוותר על מבני הכיתות שלהם וללמוד מהבית (אם כי ייעשה ניסיון להביא אותם ליומיים למידה בבתי הספר).

"יכול להיות שבחלק מהמקומות הורים לתלמידי כיתות ה'-ו' יצטרכו להישאר יום אחד נוסף בבית על מנת לסייע לילדים", אמר גלנט על כך, "יכול להיות שבתוך השלושה ימים האלה (שבו הילד אמור להישאר ללמוד מהבית) באחד הימים התלמיד יהיה בבית אבל בחניכה של אחד ההורים, על מנת לאפשר את הלמידה מרחוק בצורה יותר טובה. בלית ברירה ההורה הזה יוותר על יום עבודה אחד".



"שוכח שהורים רבים לא יכולים לעבוד מהבית", השר גלנט // צילום: גדעון מרקוביץ'
"שוכח שהורים רבים לא יכולים לעבוד מהבית", השר גלנט // צילום: גדעון מרקוביץ'

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר על הדברים: "כל פתרון שמוציא את ההורים ממעגל העבודה, כדי להיות עם הילדים בבית, הוא גרוע. במיוחד בימים שבהם משפחות נאבקות על כל שקל. יתרה מכך, אנו מתקשים לראות מקומות עבודה שיתלהבו לאפשר להורים לעבוד יום אחד מהבית.

"חבל שהשר גלנט שוכח שיש הורים רבים שאין באפשרותם לעבוד מהבית. הפתרון שלו מותיר את הילדים שלושה ימים בשבוע בבידוד חברתי לסכנות שברחוב. הנתונים שפורסמו על ידי ממשלת ישראל מציגים באופן ברור את הגדלת הפערים והגידול באלימות ואיומי אובדנות בקרב ילדים ונוער".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...