בעת כתיבת שורות אלה מתכנס קבינט הקורונה. על השולחן מונחת ההצעה להטיל סגר במטרה להפחית את מספר הנדבקים לפני פתיחת שנת הלימודים.
המטרה שהוצבה קשה להשגה, והמחיר כבד: להגיע ל־1 בספטמבר עם קצב תחלואה של 400 חולים מאומתים חדשים ביום, מספר הנמוך בהרבה מזה הנוכחי. נשאלות שתי שאלות: האם המטרה שהוצבה מצדיקה את המחיר הכבד שנשלם בסגר? האם קצב תחלואה מואט יוריד את ההדבקה בבתי הספר?
את מערכת החינוך צריך לפתוח. מערכת חינוך מתפקדת, עם מפגשים פנים אל פנים, חיונית לבריאותם הגופנית והנפשית של התלמידים, והיא אבן יסוד של כל חברה מתפקדת. לא ניתן להגזים בחשיבותה של אינטראקציה חברתית עבור ההתפתחות תקינה של ילדים. עבור ילדים ומבוגרים רבים הלמידה מרחוק לא מעניקה מענה טוב מבחינה פדגוגית וחברתית, והיא מונעת מהורים רבים לצאת לעבודה.
עוד בנושא:
בכירה במשרד החינוך: "נגיף הקורונה - בלוף"
משרד החינוך: אין צורך בקפסולות בגנים
משרד החינוך: "להיערך לכך ששנה"ל הבאה תתקיים תחת סגר"
"התוכנית של משרד החינוך – 'ישראבלוף'"
קצב תחלואה נמוך אינו מבטיח פתיחה בטוחה של מערכת החינוך, כפי שלימדה פתיחת מערכת החינוך לאחר הגל הראשון. ב־17 במאי נפתחה מערכת החינוך במלואה, בוטלו כללי הריחוק החברתי והקבוצות הקטנות. באותה עת, היתה רמת התחלואה נמוכה מאוד - פחות מ־20 חולים מאומתים חדשים ביום, כלומר הרבה פחות מהיעד החדש של 400.
אלא שבשבוע שלאחר מכן שרר בארץ גל חום כבד, ובכיתות הישראליות, שהן אולי הצפופות ביותר בין מדינות ה־OECD, הסירו הילדים את המסיכות ושהו במשך שעות זה לצד זה, בחדרי כיתות ממוזגים אך לא מאווררים באוויר צח. התוצאה היתה התפרצות המחלה בגימנסיה העברית ובמוסדות חינוך אחרים.
מניעת התפרצויות מחייבת קיומה של מערכת יעילה לקטיעת שרשראות הדבקה. על מערכת כזו לכלול בדיקות בהיקף רחב וחקירות אפידמיולוגיות יסודיות, אשר יבלמו העברה של תחלואה בקהילה. כמו כן, חשוב לבצע בדיקות ניטור תקופתיות בקרב מורים, אשר ישקפו את מצב התחלואה ופוטנציאל ההדבקה בבתי הספר ובקהילה.
פתיחת בתי הספר יכולה להתבצע באופן מדורג בהתאם לתחלואה בקהילה, כך שאם התחלואה גבוהה, ייפתחו בשלב ראשון רק הכיתות הנמוכות שבהן לומדים ילדים עד גיל 10, אשר הסבירות שלהם לחלות נמוכה במיוחד. חשוב להגביל את ההתכנסויות בכל הכיתות באופן דומה למגבלה שנוסחה עבור כלל האוכלוסייה - לא יותר מ־20 ילדים בחדר אחד סגור. לשמחתנו, מזג האוויר בישראל מאפשר שהייה בחוץ במרבית ימות השנה, ולפיכך מומלץ להגדיל את כמות הפעילויות באוויר הפתוח. בימים מאוד חמים או קרים, שבהם נראה שלא ניתן לדאוג לרמת אוורור מספקת, ניתן לבטל הגעה לבתי הספר.
פרופ' רונית קלדרון מרגלית היא מומחית בבריאות הציבור ופרופ' לאפידמיולוגיה מביה"ס לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו