צילום: GAC // ענף הרכב נפגע באופן מהותי מאז פרוץ הקורונה

המכוניות החשמליות של GAC

ימי הקורונה הביאו להאטה מוחשית במכירות בשוק הרכב המסורתי, בעוד נתח השוק של הרכבים החשמליים מציג גידול מרשים

ענף הרכב נפגע באופן מהותי מאז פרוץ הקורונה.

אולמות תצוגה נסגרו למשך תקופה ארוכה ורוכשים רבים ויתרו על הרעיון לרכוש רכב חדש, אם מסיבות של אי ודאות כלכלית, ואם מסיבות אישיות אחרות. בתקופה האחרונה, עם ההקלות בסגר, אנו עדים להתאוששות גדולה בנתוני מסירות הרכב החדש. זאת ניתן לייחס לשיטת קפסולות התנועה בתחבורה ציבורית אשר מאיימת על רבים, רכישה כפיצוי עצמי על תקופה קשה והצטברות הזמנות מתקופת הסגר.

סיכום מסירות הרכב בחציון הראשון של 2020 מראה ירידה דרמתית למדי של כ-25% בכמויות אל מול המסירות באותה התקופה בשנת 2019. לעומת זאת, נתון מסירות כלי הרכב הכל- חשמליים מציג מגמת צמיחה משמעותית של מאות אחוזים; קרוב לאלף כלי רכב חשמליים נמכרו בישראל בחציון הראשון של 2020, רכבי יוקרה לצד רכבים עממיים. מגמה ברורה זו ממחישה שינוי בהרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי, שהופך מתוחכם ומודע יותר ובימים טרופים אלה, מחפש בין היתר אלטרנטיבה זולה לעלויות גבוהות של דלק ותחזוקה.

בעוד השוק העולמי מתמרץ את חדירת הרכב החשמלי כבר שנים רבות, ותומך באמצעות מתן הקלות מס וקידום אג'נדה ירוקה, בישראל נראה כי 2020 היא שנת המפנה כאשר הקורונה מהווה קטליזטור לתהליך השינוי. השנה החלו ליישם תוכנית הקמה של מאות רבות של תחנות טעינה בתמיכה ממשלתית, שיתווספו למאות התחנות הקיימות כבר כיום. יתרה מכך, משרדי הממשלה דנים בהקלת התנאים להתקנת עמדות הטעינה בבתים משותפים, וזאת כדי לתת פתרון פרקטי לבעלי רכב חשמלי המתגוררים בבתים משותפים.

בישראל קיימים כבר מספר מותגים שמציעים רכב כל-חשמלי  // צילום: רונן טופלברג

נכון לאוגוסט 2020, קיימים בישראל כבר מספר מותגים שמציעים רכב כל-חשמלי. בתחום היוקרה מוצאים את אאודי, ב.מ.וו, יגואר, פורשה, מיני. בתחום העממי, מוצאים את רנו, ניסאן, יונדאי, MG וכעת גם GAC. בשנה הקרובה, מרבית יצרני הרכב, ישיקו דגמים חשמליים נוספים בכלל הסגמנטים ורמות המחיר.

הזרקור הפעם מופנה דווקא לצעיר ביותר בשוק המקומי, GAC, אשר הושק בימי הקורונה ומתמודד מול שחקניות חזקות וותיקות בשוק המקומי. לשם כך בחרנו לשוחח עם מספר לקוחות שכבר רכשו את הדגם הראשון, ה- GE3. השקת מותג המכוניות החשמליות GAC בישראל, בפברואר השנה, רגע לפני פרוץ הקורונה בישראל, הייתה אולי בתזמון המתאים ביותר. מותג הרכב הצעיר ביותר בשוק המקומי, שייך לקבוצת יוניון, יבואנית טויוטה ולקסוס.  

אל תטעו, GAC אמנם צעיר במונחים מקומיים, אך מדובר בקונצרן סיני ענק וותיק, המעסיק כ-800 אלף עובדים ומדורג כאחד מ- 200 החברות הגדולות בעולם. מפעלי GAC פזורים לכל אורך סין ובכל שנה כ- 2.5 מיליון רכבים יורדים מפסי הייצור ומיוצאים לכ- 25 מדינות ברחבי העולם.

הרכב הראשון מבית GAC אשר הושק אצלנו, ה-GE3, רכב פנאי קומפקטי, הציג שילוב של מחיר אטרקטיבי לצד פונקציונליות משפחתית ואבזור עשיר מאד, וכך הצליח למכור כ-90 יחידות בישראל מאז הושק, מספר מרשים, במיוחד ביחס למכירות למתחרות החשמליות העממיות.

פגשנו מספר לקוחות מקומיים שרכשו GAC, על מנת להבין משהו על תפיסתם הצרכנית, שאמצה בחום שימוש ברכב כל-חשמלי מחד, והתנסות במותג חדש לחלוטין בשוק הישראלי מאידך.

צילום: יוסי רייכמן

רועי גרשון, מנהל רכש, נאות דורית בע"מ  -

רועי, אתם רכשתם בחברתכם את הרכב עבור אחד העובדים. האם הייתה אידאולוגיה ירוקה או סביבתית שלקחה חלק בשיקולים שלפני הרכישה?

בפירוש כן. חברתנו מתמחה, מזה 45 שנים, במתן פתרונות סביבתיים לרשויות ולעסקים.

בעקבות המהפכה החשמלית שמתחוללת בעולם הרכב, וכעת גם בארץ, התחלנו לחשוב על פתרונות של רכב חשמלי, בין היתר כחברה הדוגלת בשמירה על איכות הסביבה, מבחינתנו, זו אמירה מאד נכונה החוצה.

ספר קצת על סעיף העלויות והאם אכן ניכר חסכון בשל השימוש ברכב חשמלי

אנו מעסיקים בחברה עשרות מנהלי עבודה ולהם רכבים צמודים. סעיפי הדלק והאחזקה הם סעיפי הוצאה משמעותיים מאד. גילינו שעלות טעינת החשמל לעומת התדלוק היא זניחה, כמו גם עלויות אחזקת הרכב.

מעבר לכך, כשהיבואן מעניק טיפולים ל-3 שנים על חשבונו, החיסכון משמעותי אף יותר, ויש בכך אמירה של יבואן שעומד באופן איתן מאחורי הרכב שהוא מוכר. ברגע שאני יודע שאחליף את הרכב בתום תקופה של כשלוש שנים בטרייד אין, יש לי אפשרות לחשב באופן מדויק למדי את העלויות שצפויות לי מראש.

ולא היתה לכם "חרדת טווח"? הרי שימוש ברכב חשמלי מצריך תכנון של השימוש ברכב ואומדן הקילומטרים של הנסיעה

לא אשקר, היו חששות מסוימים לרכוש רכב המבוסס על חשמל בלבד, מכיוון שמנהל עבודה ממוצע גומע לעיתים מאות קילומטרים ביום עבודה. אך כעת לאחר כחודשיים, בהם הרכב בשימוש מלא, אני יכול לומר בפה מלא, שאכן הרכב עושה את העבודה ומקנה בטחון לגבי הטווח שלו.

בנוסף לכך, בזכות מצבי הנהיגה החסכוניים והרצון של העובד לצבור טווח נסיעה ארוך יותר, נוצר מצב שמנהל העבודה נוהג בצורה מתונה יותר, ובכך ניתן להפחית את מספר תאונות הדרכים והנזקים הכלליים הנגרמים מדי שנה כתוצאה מנהיגה פזיזה ומסוכנת.

ומה לגבי חוויית הנסיעה?

העובד שמשתמש ברכב מדווח שהרכב נוח לנסיעה, שקט מאוד, מאובזר היטב ובעל כוח רב. כך שמלבד החיסכון שלנו כחברה בצריכת הדלק, והחיסכון שלו עקב תשלום שווי שימוש רכב נמוך משמעותית מרכב רגיל, העובד מקבל רכב ברמת גימור גבוהה שלא נופל מרכבי הפנאי פרימיום הנמצאים היום בשוק.

שוימר יחיאל (חיליק), בן 62, בני דרור

לחיליק היו מספר כלי רכב חשמליים בעבר. בשל כך, ובשל היותו אדם טכני, קבלנו את חוויית ההתנסות שלו עם ה- GAC מכמה זוויות שונות.

היכן נחשפת לרכב החשמלי של GAC?

שכן שלי רכש רכב כזה, והזמין אותי להתרשם ממנו. תחום החשמל בכלי רכב אינו זר לי, בעבר היתה לי חברת אוטובוסים, ואת נושא האוטובוסים החשמליים בחנתי לעומק לפני כעשרים שנים.

כשהגעתי אל השכן, הפתיע אותי לגלות רכב מוצק ומוגמר. אני מודה שהציפיות שלי לא היו גבוהות עד כדי כך.

אני נוהג כבר כמה שנים בכלי רכב חשמליים, וכשאני בוחן רכישת רכב חדש, חשובים לי 3 נושאים עיקריים:

  1. ה"שלמות" והבשלות של הרכב.
  2. טווח הנסיעה בין טעינות וההגנה האקטיבית ברכב.
  3. מיהו היבואן שעומד מאחורי הרכב ונותן את השירות. חוויית שירות טובה היא קריטית עבורי.

ולאחר הרכישה, מה היו התשובות שקיבלת על הסעיפים הללו?

ראשית, אני יכול להעיד אחרי שעברתי עם הרכב כ-10 אלפים ק"מ, שהרכב נוסע מצוין ומשייט נהדר. אני מאד נהנה מחוויית הנסיעה והנהיגה בו. רמת האבזור טובה והאיכות גבוהה.

שנית, טווחי הנסיעה אינם מאכזבים, וניתן להגיע לאותם 309 ק"מ מוצהרים, כשבנהיגה מאד רגועה ניתן אף לעבור את הנתון הזה. כשחקרתי את הנושא, ראיתי שהחברה משתמשת בסוללות מבית CATL, שהן איכותיות מאד ושומרות זמן רב על תפוקתן, שלא כמו בחלק מהמקרים בהם נתקלתי בעבר.

כן הייתי שמח לו ניתנה לי אפשרות למטען שמחובר לאפליקציה דרכה אוכל לשלוט בכמות הזרם ובקרה על הטעינה. לשם הארכת חיי הסוללה, כדאי תמיד לשמור אותה בטווחים שבין כ- 30 ועד לכ-90 אחוזי טעינה.

אין לי את אותן בעיות הטווח שחוששים מהן. החברה שלי נמצאת באזור בני דרום, וכבר נסעתי עם הרכב לבית שאן ובחזרה, ללא כל בעיה. באופן עקרוני, ב"רדיוס" הנסיעה הישראלי, לא אמורה להיות שום בעיה ואין סיבה לכל חשש.

שאלת ה"כיצד אתה מגיע לאילת" נשאלת מדי פעם, אז בטעינה חלקית בדרך ניתן להגיע, וזה לא נראה לי כסיפור גדול, כל עוד נוסעים פעם או פעמיים לאילת בשנה. נכון שהיה נוח יותר לו היה פתרון לטעינה מהירה באמצע הדרך.

דבר נוסף שלא קיים ברכב הוא מערכות בטיחות אקטיביות, אך גיליתי שהמוביל איי עובד נהדר, והתרגלתי אליו.

ואחרון ואולי החשוב ביותר, השירות. הופתעתי מאד מרמת שירות וזמינות מהגבוהות בהן נתקלתי. החברה מתנהלת כחברה המעניקה שירות ללקוח רכב יוקרה, ולא כחברה ישראלית שמוכרת רכבי מיין סטרים.

ספר לי על סעיף ההוצאות של רכב חשמלי אל מול רכב רגיל

מאחר וכבר הבנת שאני איש טכני, גם כשהיו לי רכבי בנזין או דיזל בעבר, תחזקתי אותם בעצמי, כך שעלויות האחזקה השוטפת היו אצלי נמוכות יחסית.

ועדיין, כואב לי לראות במחסן רכיבים כמו משאבות מים, פלגים ורצועות, שאין לי יותר צורך בהם. ברכב חשמלי אין כמעט מה לתקן. שני סעיפים שאולי דורשים תחזוקה שוטפת הם צמיגים ומגבים, אפילו הבלמים עובדים הרבה פחות, בגלל הבלימה הרגנרטיבית של הרכב.

אפשר להגיד שזו בעצם הפעם הראשונה שרכב משרת אותך ולא ההיפך. את הוצאות הדלק כבר הורדתי מזמן מסעיף ההוצאות שלי. 

חיליק, מה אתה חש כשאתה חולף על פני תחנת דלק?

יש לי תמיד אסוציאציה של נהגים שמשאירים ברכב חלונות פתוחים, כי הם זורקים כסף מהחלון. כשאתה נוהג ברכב חשמלי, אתה מרגיש מהר מאד שאתה חוסך אלפי שקלים לשנה.

פנחס (פיני) שטייאר שמואל , 62, מודיעין

גם אצל פיני ה- GAC אינו הרכב החשמלי הראשון, גם לא השני. ואם לא די בכך, לשם הבנת ניסיונו עם כלי רכב חשמליים, פיני גומע כ-7,000 ק"מ (!) מדי חודש. בשל כך, טווח בין טעינות הוא שיקול מרכזי אצלו בבחירת רכב חדש.

ספר לי איך אתה מסתדר בשוטף עם הטעינה בגמיעת קילומטראז' כזה גדול

הכל עניין של תכנון. גם עבור נהגים שנוהגים כ-100 ק"מ ליום וגם עבורי. בפקקים למשל, כמות צריכת החשמל בפועל היא זניחה עד לא קיימת.

כיום יש לא מעט נקודות טעינה בדרכים, ואני, שעברתי עד כה כ-17,000 ק"מ עם הרכב, לא נזקקתי מעולם לטעון אותו בדרך. כשהנסיעות הן למשל ממודיעין ועד חיפה, אין חשש חלילה להיתקע. מבחינתי 300 פלוס ק"מ זה טווח מצוין ומספק.

גם אם אני נוסע לאילת, הרי שטעינת המצברים בירידות פלוס אפשרות (למי שחושש) לטעינה לשעה קלה בב"ש, והנה הגעת בלי דרמות מיוחדות. צריך פשוט ללמוד את הרכב. בעליות לירושלים הרכב צורך כוח מהבטרייה, בירידות , הוא גם מטעין וגם בולם את עצמו.

מה לגבי הרכב עצמו? חווית הנהיגה בו? בכל זאת, אתה מבלה בו כ"כ הרבה שעות ביום   

קודם כל, השקט. מי שנוהג ברכב חשמלי לא יכול ללכת אחורה ולחזור לרכב בנזין או דיזל. הנסיעה נעימה מאד, וזה כיף גדול להתרגל לכך שהכוח של המנוע זמין לך ובאופן מיידי. אחד מהנושאים שחשובים לי מאד ברכב זו איכות השמע והטלפון, וכאן אני נהנה מאד מהמולטימדיה.

אני חייב לציין גם את חוויית השירות. כאמור היו לי רכבים חשמליים, כמו גם רכבי מנהלים גדולים בעבר. האמת שלא נתקלתי בשירות כל כך טוב כמו זה של הצוות של GAC.

כמי שחווה לא מעט שנים וק"מ נהיגה ברכב חשמלי, מה לגבי סעיף החיסכון?

אנשים לא מבינים שדרך החסכון בדלק ניתן להחזיר חלק ניכר מעלות הרכב. אין פה תקלות, אין שמנים להחליף, בלאי הברקסים נמוך, עלות הטעינה עומדת על כ-10 אג' לק"מ בסה"כ. הילדים שלי שנוהגים, לא רוצים לקחת אף רכב אחר כשהם יוצאים, כי הם גילו שאין להם פה עלות של דלק.

מעבר לכך, כשהרכב מוטען בעסק, אלה חלק מהוצאות חשמל שלו. החיסכון בטיפולים ובדלק פשוט אדיר. לאנשים קשה לעשות את הסוויץ' הזה בראש, ולעבור מבנזין או דיזל לחשמל. ברגע שיבינו שהרכב טוב, ושעלויות הטעינה והאחזקה כה נמוכות, ודאי ישתכנעו.

ומה המחשבות ליד תחנות דלק?

אני רק חושב על כך שאיזה כיף שלא צריך לעצור שם לאחר יום עבודה ולבזבז זמן וכסף. אתה מגיע הביתה, מחבר את הרכב לחשמל, בלי תור, ולמחרת הרכב מוכן עם טווח מלא. הנוחות בזה גדולה.

צילום: יח"צ

אודי שניג, בצרה

עבור אודי מדובר בניסיון ראשון עם רכב חשמלי.

איך בחרת בסופו של דבר במותג GAC ?

לא הכרתי את המותג. כשבחנתי את הנושא של רכישת רכב חשמלי, ראיתי שרוב האפשרויות האחרות בשוק הישראלי לא מספיק מרווחות לצרכים משפחתיים, לא נותנות מענה מספק מבחינת טווח נסיעה, או שהן פשוט מאד יקרות.

למדתי לא מעט על המותג וקראתי הרבה ביקורות מחו"ל. עצם העובדה שקבוצת יוניון היא ה"אבא והאמא" של המותג, נתן לי חיזוק נוסף ובטחון לבחון את המותג. 

ואכן, חוויית השירות מעולה, משלב הרכישה. החברה אף משכירה עבורי על חשבונה רכב לנסיעה שנתית לאילת, וזה בהחלט יוצא דופן.

ואיך אתה מתרשם מהרכב?

ה-GAC נותן תמורה טובה מאד. יש הרבה אביזרים יוקרתיים כריפודי עור וגג שמש, הוא נוח והנהיגה בו מהנה. אני חושב שטווח הנסיעה בו טוב ומספק ברוב המכריע של המקרים, כשעדיין יש פריסה של תחנות טעינה ופתרון למטען נייד שהיבואן מציע.

ומה לגבי התחשיב הכספי?

אני, כאיש כספים, בדקתי את הנושא לעומק. אשתי נוהגת ברכב באופן קבוע, ממוצע של כ-40,000 ק"מ בשנה. בחישוב כללי, מדובר בכ-17,000 ₪ לדלק בשנה, ובנוסף כ-3,000 ₪ לטיפולים. אותם 20,000 שקלים לשנה, במכפלה של 3 שנים, מדובר בהוצאה של 60,000 שקלים. ההוצאות של החשמל ברכב חשמלי יהיו כחמישית מזה. גם אם ערך הגרט יהיה נמוך יותר ממה שהערכתי בהתחלה, עדיין אני מרוויח פה, על פני התקופה, כמה עשרות אלפי שקלים אל מול רכב בנזין.

מה המסר שלך לאומה?

אני מקווה שהמיסוי על כלי רכב חשמליים ירד בעתיד, ונראה הרבה יותר כלי רכב חשמליים. העולם הולך לשם.

אני שוקל באופן חיובי מאד הצטיידות באחד מהדגמים ש- GAC עתיד להשיק בישראל, כמו ה-AION LX, שמספק טווח נסיעה גדול אפילו יותר, של כ-400-500 ק"מ. אשמח להפוך את הבית לכזה שמתנייד רק ברכבים חשמליים.   

צילום: מאיה שניג

-------------------------------------------- <!-- //--> <!-- //-->

https://www.facebook.com/tr?id=2574280655972263&ev=PageView&noscript=1


טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...