הפתעה: כמה בתי מקדש נבנו בהר הבית?

היהדות מדברת על שני בתי מקדש שנחרבו בהיסטוריה ועל בית מקדש נוסף שאמור להיבנות בהמשך • אולם מבט בהיסטוריה מלמד – היו חמישה מקדשים שונים

הדמיית בית המקדש במוזיאון ישראל // צילום: Sarah Murray, ויקיפדיה

ט' באב הוא המועד בו מציין העם היהודי את חורבנם של שני בתי המקדש של עם ישראל על הר הבית. מדובר לכאורה בבית המקדש שהקים שלמה המלך בתקופת מלכות ישראל בבית ראשון והמקדש שהקים המלך הורדוס במהלך תקופת הבית השני. אבל האם אלו שני המקרים היחידים בהם הוקמו מקדשים על ידי עם ישראל, והאם יתכן שכבר ניסו גם להקים בהר הבית את בית המקדש השלישי?

עורך הדין רם א. גמליאל, אספן מסמכים עתיקים של ארץ ישראל ומקים ועורך של אתר "ארץ ישראל" מספר כי למעשה בית המקדש בירושלים נבנה לא פחות מארבע פעמים שונות, והיה גם ניסיון חמישי לבנות את בית המקדש השלישי – באישור של הרומאים, מיזם שנעצר ולא הושלם בסופו של דבר.

"בית המקדש הראשון הוקם על ידי המלך שלמה ועמד כ-410 שנים עד לחורבנו על ידי הבבלים והיציאה לגלות בבל. אחרי הגלות, עם שובם של היהודים לארץ ישראל, לאחר הצהרת כורש, נבנה בית מקדש חדש, אך לפי התיאור בספר עזרא הוא היה מאכזב במראהו ודלותו.

"כ-230 שנים לאחר מכן מחליט העם, שהתבסס בינתיים, להרוס את המקדש הדל ולהקים תחתיו מקדש גדול יותר, בעל חומות גבוהות ומפואר הרבה יותר – זהו עדיין 'בית שני' אבל בגרסה חדשה לחלוטין".

אלא שכאן הסיפור לא נגמר: 230 שנים לאחר המקדש שהקים מחדש שמעון הצדיק, מגיע הורדוס וספק מודיע ספק דורש מהעם לאפשר לו להרוס לחלוטין (מלבד ממתחמי עבודת הקודש) את הר הבית, להרחיבו פי שניים ולבנות בית מקדש גדול ומפואר יותר מכל קודמיו. "עם המון חשש כי הורדוס מבקש להביא להפסקת העבודה מסכימים, די בלית ברירה, העם ומנהיגיו לדרישה, נמנעים ממרידה וממלחמת אחים ואכן מקבלים בתמורה בית-מקדש שחז"ל אמרו עליו 'מי שלא ראה בניין הורדוס לא ראה בנין נאה מימיו'. מקדש זה נחרב בידי טיטוס בשנת 70 לספירה".

במילים אחרות, בית המקדש השני שהוקם עם שיבת ציון נבנה שלוש פעמים ולא פעם אחת כפי שניתן היה לחשוב. המבנה החמישי, שהיה פחות מוכר, התרחש לאחר חורבן בית המקדש השני, אך לא צלח.

"עד כאן אנו מדברים על ארבעה מבנים, שונים בצורתם ובפארם, שעמדו על הר הבית וכל אחד בתקופתו היה בית-המקדש. אבל היה גם ניסיון להקים את בית המקדש השלישי, סיפור שהינו עוד פחות ידוע, בשנת 363 קיסר רומא יוליאנוס הכופר הכריז על בניית המקדש מחדש. הקיסר מינה מנהל עבודה מטעמו, הקציב חומרי עבודה ותקציב ואפילו החלו בעבודות". אך כאן התערב הגורל או יד האלוהים, תלוי איך מסתכלים על זה – שילוב של רעידת אדמה קשה שעצרה את העבודות ומותו של יוליאנוס בקרב מול הפרסים, כחודש לאחר מכן, מה שהוביל לעליית קיסר נוצרי לשלטון, עצרה את הניסיון באיבו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר