להתאהב בבית מחדש

אחרי שבילינו זמן רב בבית והבנו מה לא מתאים, הגיע הרגע לשפץ ולעצב. אנשי מקצוע ממליצים

צילום: איתי בנית // מקום ייעודי לעבודה מהבית. קבלן: גיא אהרונוביץ

היא עוד לא פסה מן העולם, אבל גרמה לחשבון נפש כללי אצל הלקוח הישראלי. במרכז התובנות החשובות: יצירת בית עוטף ומעוצב שיתאים לכל תרחיש ויזמין לשהות ממושכת, עם סגר או בלי. איך השיפוצים עוזרים לשקם את ההריסות שזרע הנגיף, למגר את הדיכאון ולהתאהב בבית מחדש?

תקופת סגר היא משהו שהדור שלנו לא ממש הורגל בה. בילוי ממושך במטבח, בילוי עם כל בני המשפחה בכל רגע נתון במטראז' ממוצע ומטה, גרם לרובנו להעריך את החופש, את השגרה המשעממת ואת הפרטיות שנעלמה כמו הפנים שלנו מאחורי מסיכה.

תובנה מרכזית שאולי תרמה לדיכאון שבהישארות בבית היא העובדה שכמו רבים בחרנו לעצב את הבית מבלי לחשוב על הצרכים שלנו, באופן שיותר תואם קטלוג איקאה או אלמנטים מחלון ראווה.

המספרים מדברים בעד עצמם: ״נרשמה עלייה בביקוש לשיפוצים, בתקופה שממילא נחשבת עמוסה מהרגיל״, מדווח ערן סיב יו״ר התאחדות קבלני השיפוצים. לדבריו, אנשים אומנם מפחדים להכניס זרים הביתה, אולם מצד שני נוף דירתם התגלה כאלמנט החשוב ביותר באיכות חייהם.

התקופה שבין פסח לראש השנה נחשבת לעמוסה ביותר בתחום השיפוצים. לדברי גיא אהרונוביץ בעל חברה לניהול וביצוע פרויקטים, "בתקופת הקיץ רבים יוצאים לחופשות, המשרדים לא עובדים, הרבה מעתיקים את מגוריהם בהתאם למסגרות של הילדים וחלה עלייה חדה בביקוש לשדרוגים ולמעברי דירה".

אהרונוביץ מוסיף: "בפסח השנה היינו בבעיה קשה. אנשים היו בחוסר ודאות ולא ידעו מה צופן העתיד. בעקבות הסגר השתנתה הנדסת האנוש. מי שנאלץ לבלות זמן ממושך במרחב הפרטי שם לב מה חסר ומה לא מתאים. עלה הביקוש לחדרי עבודה, לדוגמה.

החופשה מתחילה בסלון. עיצוב והום סטיילינג: מירי בלבול ובנות סקולה // צילום: יניב שמידט

"הצורך לעבוד מהבית, לבצע שיחות זום או סקייפ, הצורך בשקט, בפרטיות. לעומת אילוצים כמו בעיות אקוסטיקה, שכנים, ילדים בבית. המטבח שעבד שעות נוספות גם אצל משפחות שהיו מורגלות להזמין אוכל או לאכול בחוץ. כל אלה קיבלו דגש גדול", הוא מחדד.

עובדה נוספת, משמחת מעט בתקופה כה קשה, היא שההוצאות המשפחתיות פחתו. אנשים חסכו אלפי שקלים על קניות ספונטניות ולא נחוצות, על חופשות משפחתיות, על טיסות. אהרונוביץ מאמין שזה גרם לרבים לרצות להשקיע בעצמם. "ההשקעה ניכרת בחדרי העבודה בבית, במטבחים, בתקשורת ובסביבת העבודה בעיקר", הוא אומר.

לא להתבייש לשאול שאלות

אז איך דואגים לבחור איש מקצוע טוב, כדי לא לאבד את הכסף באותה קלות שאיבדו אנשים שקנו כרטיסי טיסה? אהרונוביץ מאמין שכמו בכל רכישה, כדאי לחקור את הנושא לעומק, לדבר עם לקוחות ולהשיג המלצות ענייניות.

גם היקש הגיוני כמו כזה שקבלן שעובד עם מעצב או אדריכל ירצה לשמור על יחסים טובים עם הלקוח העיקרי שלו, שהוא המעצב, יותר מאשר עם הלקוח המזדמן (ששוכר את שירותיו).

חשוב להתרשם מפרויקטים קודמים של הקבלן, מרמת הגימור, וכמובן לדאוג לחוזה שמכסה סיטואציות שונות ככל האפשר. "לא לחשוש לשאול שאלות ולא להסתפק בתשובות שסתם מניחות את הדעת ולא באמת גורמות לכם לחוש ביטחון. לקחת בחשבון מקדמי ביטחון ולהגן על עצמנו בחוזה.

"אומנם הנבואה ניתנה לשוטים, ועוד מוקדם לחשוב על ימים שבהם רק בודקים את התיק ולא חום, ולא צריך לעטות מסיכות,  אבל חשוב להבין מהקבלן שהוא יכול להתמודד עם האתגרים הללו. לדוגמה, האם הצוות שלו כולל פועלים מהשטחים, האם הנגריה שהוא עובד איתה פועלת במתכונת התו הסגול? לוודא שהאופרציה שלו מתאימה למציאות החדשה".

דבר נוסף שאהרונוביץ חושב שיסייע מאוד לקבל ביטחון הוא כתב כמויות. "זה מסמך שעושה סדר בדברים, מאגד בתוכו את כל הפרטים שיש לבצע בפרויקט בהתאם למפרט הטכני, כולל את דרישות המפקח, המעצב, וכמובן את סוגי החומרים והכמויות המדויקות – כך שאם מוסיפים או גורעים ממנו, אין מצב של חוסר ודאות או תחושת עושק. המסמך מעניק שקיפות ובהירות לשני הצדדים".

החיים חזקים מהכל

"חודשים אחרי שפרץ, משבר הקורונה עדיין מאלץ כל אחד מאיתנו להתנהג באחריות כלכלית", מציינת מירי בלבול מומחית הום סטיילינג ובעלת בית הספר סקולה. "עם זאת, אני מאמינה שהחיים חזקים מהכל, מה שהביא רבים לבקש לדייק את סביבת המגורים שלהם אחרי שחוו את ביתם דקה אחר דקה במהלך הסגר והבינו מהם הדברים שעליהם לשפר".

מתקנים את הטעויות במטבח // צילום: באדיבות ניגא שף For Home

בלבול מסבירה כי כשהסביבה הביתית מתאימה במדויק לצרכים האישיים של בני הבית, כשלכל אחד יש את הפינה האישית שמתאימה לצרכיו והעדפותיו, "יש תחושה של שלווה בבית, גם אם מתחוללת סערה בחוץ".

בהתאם לכך ישנה חשיבות רבה לתפקידי החללים בבית: "הסלון, חדרי שינה והמטבח, שבעקבות הקורונה הפכו להיות מרכז הבית, צריכים לתת מענה לאתגרים של סדר וארגון, ולהציע מקומות אחסון נאותים לכל קופסאות השימורים והפסטות לטווח הרחוק, וכמובן מקום נוח להפעלת הילדים, תוך כדי בישול ואפייה".

בלבול מציינת כי חשוב לא פחות לתת את הדעת על חדר השינה הזוגי, מכיוון שהוא בעיניה המפלט היחיד בבית. "המקום הפרטי שאפשר להימלט אליו, באין אפשרות לצאת החוצה. זה שאמור להיות כר למחשבות, לפחדים ולא פחות חשוב, לחיי הזוגיות והאהבה. אפילו חדרי השירותים הם בעלי חשיבות עיצובית", היא מדגישה.

לדבריה, התקופה הזאת היא שעתו היפה של תחום ההום סטיילינג, שמאפשר ליצור שינוי גדול בתקציבים שפויים ומבלי להיכנס לשיפוצים מורכבים. "יותר ויותר אנשים מבינים כי התאמה של הבית לצרכים הקיימים הם לא עניין לדחיינות, אלא צורך מיידי שאי אפשר בלעדיו. רבים מבינים שלא נכון יהיה להזניח את הבית שמשרת אותנו נאמנה בכלל, ובתקופה הסבוכה הזאת בפרט, והם מוכנים לשנות וליצור יש מאין, לשדרג פריטים ואלמנטים ולהתאים אותם לכאן ולעכשיו".

לדברי המעצב דניאל מיכאלי, "רמת הלחץ לשיפוץ עלתה משמעותית. כמות הפניות והמתעניינים הכפילה את עצמה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אנשים רוצים בראש ובראשונה להתחדש. אגב, הרצון הזה קיים גם בקרב משפחות בעלות דירות או בתים חדשים יחסית, שבוער בהן הצורך לחדש. המפתיע הוא שמדובר גם בקהל שלא חשב לשפץ, אולם השהייה הממושכת בבית, לצד הכסף שהצטבר ככל הנראה מהחופשות שבוטלו, עשו את שלהם".

עוד מסביר מיכאלי, "הצורך והרצון לשפץ לרוב מתחיל במטבח וממשיך עם חדרי הרחצה, ואז דבר גורר דבר, והשמיים הם הגבול. לעיתים מדובר בהנדסת אנוש לא נכונה שהמשפחה חוותה ביתר שאת בתקופת הסגר, כדוגמת מרחק לא נוח בין משטח העבודה לאי, העמדה לא נכונה של הרהיטים, ספה לא פרופורציונאלית לחלל הסלון ועוד".

טיפים לשיפוץ הבית

  1. לדבר עם לקוחות ולהשיג המלצות ענייניות.
  2. להתרשם מפרויקטים קודמים של הקבלן ומרמת הגימור.
  3. לדאוג לחוזה שמכסה תרחישים רבים ככל האפשר.
  4. לא לחשוש לשאול שאלות קשות ולא להסתפק בתשובות שטחיות.
  5. לא לעבוד בשחור, כי חשבונית היא בעיקר תעודת אחריות.

 

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר