המדינה על זדורוב: הרצאה - אינה ראיה

הפרקליטות מתנגדת לבקשה למשפט חוזר • "הקלטת הרצאה אינה חוות דעת מומחה" • מדובר בהקלטה של ראש המכון לרפואה משפטית ד"ר חן קוגל

רומן זדורוב // רומן זדורוב

המדינה מתנגדת לקיום משפט חוזר לרומן זדורוב שהורשע ברצח הנערה תאיר ראדה ז"ל בגין ה"ראיה החדשה" שהוגשה

מדובר בהרצאה מקוונת בנושא רפואה משפטית שהעביר מנהל המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל, לסטודנטים בחודש מאי האחרון בה נאמר בין היתר כי עקבות הנעל שנמצאו על האסלה בזירת הרצח שייכות לרוצח ולא למחלצים.

בתגובת המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה נאמר כי "הקלטה של הרצאה אינה יכולה להוות ראיה קבילה במשפט פלילי, וזאת בלי קשר לשאלה מי העביר את ההרצאה, ומה מומחיותו ומעמדו". המדינה מציינת שלא ניתן לקבל כראיה לעניין מחלוקת עובדתית בתיק ספציפי, דברים הנאמרים בהרצאה אקדמית לסטודנטים. "הקלטה של הרצאה אינה חוות דעת של מומחה, וודאי שהיא אינה חוות דעת הערוכה לפי הוראות פקודת הראיות. משכך, אין בית המשפט רשאי לקבלה".

המדינה גם מתייחסת לבקשתו של זדורוב לשחררו לאלתר ממאסר, נוכח ה"ראיה" החדשה. המדינה מציינת כי הלכה למעשה אין מדובר ב"בקשה לשחרור", אלא בבקשה שבית המשפט לא רק שיכריע בבקשה למשפט חוזר אלא אף יקבע כי יש לזכות את זדורוב, ומשכך יש גם לשחררו כבר עתה, ולכך כמובן שלא ניתן להסכים.

הפרשה שמסרבת להסתיים

כזכור, בחודש שעבר הגיש פרקליטו של זדורוב, עו"ד ירום הלוי, לבית המשפט העליון את הבקשה בה נכתב כי הראייה תביא "לשחרור המבקש לאלתר ממאסרו לאור ראיה רפואית משפטית חדשה, ה'נועלת' באופן הרמטי את ההוכחה בדבר חפותו, ונוכח קיומן של ראיות חדשות מזכות נוספות".

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר, החליט כי על המדינה להשיב לבקשה בתוך עשרה ימים, תגובה שהגיעה כעת. 

לפני שלושה חודשים, הפרקליטות הגישה לבית המשפט העליון את תגובתה לבקשה הקודמת למשפט חוזר של זדורוב, שהורשע ברצח שהתרחש ב-6 בדצמבר 2006, בתא שירותים בית הספר "נופי גולן" שבקצרין. בתגובת המדינה נאמר, כי צוות של פרקליטים, שחלקם לא עסקו בתיק בעבר, בחן מחדש את התיק. לאחר בחינה מחודשת זו, עמדת המדינה היא כי הרשעתו של זדורוב ברצח מוצדקת וכי ממילא לא מתקיימת בעניינו אחת העילות המאפשרות קיומו של משפט חוזר לפי החוק.

בהודעת הפרקליטות נאמר כי המדינה סבורה שחלק נכבד מבקשתו של זדורוב למשפט חוזר אינו אלא ניסיון לערעור נוסף על פסק הדין בעניינו, והוא שב וממחזר את הטענות שעלו במהלך משפטו, ואשר נדחו ע"י בתי המשפט שהרשיעו אותו.

עוד בנושא:

צילום שהוסתר: ההוכחה לחפותו של זדורוב?

פרקליטו של רומן זדורוב יגיש בקשה למשפט חוזר: "יש ראיות שישנו את התמונה בתיק"

מומחים למשפט מעריכים: בקשתו של זדורוב למשפט חוזר תידחה על הסף

מעבר לכך, אין בטענותיו של זדורוב בבקשה כדי לערער את "בסיס הפירמידה", שהוא שלוש הראיות המרכזיות המהוות כל אחת נדבך עצמאי בהרשעתו: התוודות זדורוב בפני המדובב, הודאתו בפני החוקרים והשחזור שערך בזירה. כמו כן, אין בבקשה כדי לפגוע או להחליש את עוצמתן המצטברת של יותר מ-20 הראיות המחזקות שנערמו על בסיס הפירמידה, הפרטים המוכמנים שהיו בידיעתו והראיות הנסיבתיות השונות, אשר דעת הרוב סוקרת בפסק הדין. 

עוד נאמר בתגובת המדינה, כי "הבקשה למשפט חוזר על כל חלקיה, שזורה בטענות בעלות אופי קונספירטיבי, חסרות בסיס, לפיהן כל הגורמים המעורבים בתיק עשו יד אחת במהלך 14 השנים האחרונות להפליל אדם חף מפשע – המשטרה; התביעה; המעבדות הפורנזיות.

אילנה ראדה ליד תמונתה של תאיר ז"ל // צילום: אנצ'ו ג'וש - ג'יני
אילנה ראדה ליד תמונתה של תאיר ז"ל // צילום: אנצ'ו ג'וש - ג'יני

כל התרחשות תמימה בתיק מפורשות כניסיון להרשיע את זדורוב או להסתיר מהציבור את האמת. כך, תרגום לא מדויק מוצג כמטעה במכוון; תנועת יד מקרית, כהכוונה; שיחות תמימות - כקשירת קשר; וחוסר האפשרות לאתר פסק דין ישן במאגרים, כביטוי לכך שגורמים עלומים חברו להם יחדיו כדי להסתיר מהציבור את פסק הדין".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר