הדירוג משקר: מי יותר חזק – צה"ל או איראן?

דירוג צבאות עולמי מספר לנו שאיראן מנצחת את ישראל בנוקאאוט • אך יש כמה פרמטרים שמשנים את כל המשחק • תמונת המצב בעיניי המגזין הביטחוני היוקרתי

ניסוי בטיל איראני // צילום: AP

מי חזקה יותר מבחינה צבאית, איראן או ישראל? על פי אתר דירוג הצבאות בעולם "GlobalFirepower.com" התשובה היא שאיראן חזקה הרבה יותר בישראל. מיקומה של טהרן בטבלת הכוח העולמי הוא 14, בעוד ישראל מוצבת במקום ה-18, אחרי סעודיה, אינדונזיה ופקיסטן. מצרים, לשם המחשה, ממוקמת במקום התשיעי והמכובד.

נשמע לכם מוזר? בחינה מדוקדקת של הפרמטרים שמשמשים את האתר לבניית המשוואה שלו יסבירו מיד מדוע הדירוג הצבאי של האתר ואולי של כל אתרי הדירוג מסוג זה אינם מדוייקים ולא משקפים באמת את המציאות.

"אנו לא מודדים את מספר כלי הנשק שיש לכל מדינה אלא את המגוון שלהם", מסבירים באתר ובנוסף מציינים כי אינם סופרים יכולות גרעיניות. הדבר מסביר, למשל, את מקומה הנמוך של פקיסטן, למרות שיש לה נשק גרעיני. לכן ניתן גם להבין מדוע ישראל מדורגת נמוך, מכיוון שבמקומות אחרים נעזרים בפרסומים זרים שעל פיהם לישראל יש נשק גרעיני, אך הדבר לא נלקח בחשבון.

כשהאתר מחשב את גודלו של צבא איראן, הוא מציין כי האוכלוסייה במדינה עומדת על 82 מיליון בני אדם, ולכן הכוח הצבאי הפוטנציאלי שלה הוא 47 מיליון לוחמים. ישראל, לעומתה, עומדת על 8.3 מיליון אזרחים שמהם על פי תיאוריה זו רק 3.6 מיליון יכולים להפוך ללוחמים בעת חירום. בנוסף, נכתב באתר, לאיראן יש 900 אלף לוחמי מילואים בעוד לישראל יש כ-650 אלף לוחמי מילואים. כמו כן, האתר מודד משאבים פיזיים של מדינות, קטגוריה שבה איראן מנצחת.

ניסוי בטיל איראני // צילום: AP
ניסוי בטיל איראני // צילום: AP

מייקל פק, כתב ה"National Interest", מהמגזינים הביטחוניים המובילים בעולם, הסביר במאמר שפרסם לאחרונה כי לדירוג יש כשלים מובנים. "ההשוואה הצבאית בין ישראל לאיראן אינה משקפת את העובדה שאיראן רחוקה מישראל ולכן אין משמעות לצבאה הגדול, ואילו לישראל יש יכולות צבאיות להגיע עד לאיראן עצמה ולפגוע בה בתשתיות שונות".

"כמו כן", הוסיף פק, "לאיראן יש פחות טנקים ופחות כלי טייס מאשר לישראל. החשבון גם לא מתייחס למצב הפוליטי באיראן ולשאלה עד כמה אנשים יילחמו למען הרפובליקה האסלאמית ומנהיגיה הדתיים. שלא לדבר על היכולות הגרעיניות. ממילא דירוגים מסוג זה טובים אולי למאמרים אך אינם משקפים את המציאות עצמה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר