צבא איראן מול צה"ל – מי מנצח?

לנו יש אלפי טנקים ואולי גם פצצות גרעין, להם יש טילים בליסטיים וחיל ים קטלני • הגודל כן קובע, או אולי דווקא המקצועיות? • האתרים הצבאיים בדקו

טנק ישראלי וטיל איראני // צילום: AP, אייל מרגולין - ג'יני

ישראל ואיראן נמצאים ככל הנראה בתקופה המתוחה ביותר ביניהם מאז ומעולם. על פי דיווחים זרים ישראל ביצעה אמש (שלישי) תקיפה נגד טילים איראנים בסוריה והרגה שמונה איראנים. מהצד השני מבטיחים בטהרן נקמה, ובירושלים לא לוקחים סיכונים – המקלטים בצפון הארץ נפתחו והתחושה היא שאנו בפתח של תקופה שלא ניתן לדעת איך נצא ממנה. 

השוואה באתר צבאי: איראן VS ישראל

ואז נשאלת השאלה – מי באמת מנצח? אם איראן וישראל יתנגשו באופן צבאי, מישהו צריך להביס את הצד השני, ולרוב מדובר בצבא עם הכוח הגדול יותר. אומנם, אנו ידועים בנצחונות של "מעטים מול רבים", אך יחד עם זאת הגודל כן קובע. לא מעט גולשים כתבו סיוג שכדאי גם להזכיר, לצד הדיווחים המספריים: "אלוהים לצדנו".

אתרים צבאיים נדרשו לשאלה במהלך השנים האחרונות ואספו מידע על אודות צבאות איראן וישראל. יצויין, מדובר בהערכות בלבד, שאינן מאושרות על ידי ישראל. המספרים שיובאו להלן, שאינן מלמדות אגב על היכולות המבצעיות אלא רק על הכמות, נסמכים אך ורק על דיווחים זרים. יצויין עוד כי מכיוון שאין באמת דרך לבדוק את המספרים. אלו עלולים להיות לא מדויקים ויש לקחת אותם בעירבון מוגבל. 

הרבה חיילים, מעט איכות? חיילים בצבא איראן // צילום: AP

אתר "armed forces" ערך השוואה מקיפה בין צה"ל לצבא איראן וחזר עם תוצאות כמותיות. באתר זה מצויינות כמובן ההערכות, שמוכחשות לחלוטין על ידי ישראל, לפיה אנו מחזיקים בכ-200 ראשי נפץ גרעיניים. איראן, כפי שלמדנו היטב אתמול, אומנם מעוניינת בכלי נשק שכאלו, אך למרבה המזל, ובלחץ של נתניהו וטראמפ, עדיין לא הגיעה לכך. תקציב הביטחון של ישראל עומד על כ-70 מיליארד שקל, זאת לעומת 12 מיליארד דולר (כ-43 מיליארד שקל).

על פי אתרים שונים, לישראל יש כרגע כ-180 אלף חיילים שמשרתים בצה"ל. מנגד לאיראן יש 550 אלף חיילים. אם ידרשו לכך, במקרה חירום, ישנם כמיליון ו-800 ישראלים שמסוגלים לשרת בצבא. באיראן מחזיקים בסכום בלתי נתפס, של 23 מיליון תושבים שמתאימים לשירות בצבא מבחינת גיל. בשירות המילואים של ישראל ישנם כ-450 אלף חיילים, ובאיראן מחזיקים במיליון ו-800 אלף כאלו. 

בכל הנוגע לכלים קרקעיים, אנו פחות או יותר מקבילים מבחינת מספרים וייתכן שעולים עליהם בחלק מהתחומים. כך, לצה"ל יש בין 2,200 ל-3,00 טנקים (תלוי לפי אילו הערכות) לעומת כ-2,550 טנקים איראנים. אנו מחזיקים בכ-6,700 כלי רכב ממוגנים לעומת 1,300 בלבד בצד האיראני. בתחום הארטילריה אנו נופלים מאחור על פי ההערכות – 614 כלים לעומת 5,383 אצל טהרן. 

קטן אבל חכם. לוחמי שייטת 13 // צילום: זיו קורן

חיל האוויר שלנו מעט יותר קטן במספרים – 772 מטוסים לעומת 883. עם זאת, לא כדאי להספיד אותנו כל כך מהר – אנו מחזיקים במטוסים מסוג F-35 ומטוסים מתקדמים נוספים, לעומת רוב הכלים האיראנים שנחשבים מיושנים למדי. המטוס המתקדם ביותר שלהם, כך על פי ההצהרות של טהרן, הוא ה- קאהר F-313, אך כדאי לשים את הדברים בפרופורציות. עם זאת, אחת הסכנות היא היכולות הבליסטיות של איראן. על פי הדיווחים יש לה אלפי טילים בליסטיים לטווחים שונים.

חיל הים האיראני חזק מבחינת מספרים באופן ניכר מול חיל הים הישראלי. על פי הנתונים לאיראן כ-400 כלים ימיים, זאת לעומת 74 של צה"ל. בין היתר מחזיקה טהרן ביותר מ-40 צוללות, זאת לעומת שישה שמחזיקה ישראל. 

למרות שמספרית איראן "מנצחת" אותנו, כדאי לשים דברים בפרופורציה. בידיעה שפורסמה לפני מספר שנים באתר 'אל ג'זירה' ציינו כי הכלים הצבאיים של איראן נמצאים במצב מפוקפק בשל אמברגו נשק שקיים נגד המדינה מאז 1979 בצורות שונות. כך, הטנקים האיראנים משתמשים בטכנולוגיה ישנה יחסית. "זה לא סוד לקבוע שהצבא הישראלי הוא הטוב ביותר מבחינת אימון וכלים באזור כולו", אמר מומחה. 

אגב, כבר ב-2012 סבר דויד רוברטס, מומחה בתחום, כי בעוד ש"שני הצבאות אינם צפויים להיכנס לקרב ישיר בזמן הקרוב, הם עלולים בסופו של דבר להתנגש באמצעות כוחות הפרוקסי של איראן". נראה כי התנגשות זו כבר מתרחשת בצורה כזו או אחרת והיא עלולה להתגבר בעתיד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר