"יחס איום ונורא": תיק דובדבן נחשף

שלושה לוחמים לשעבר ביחידה המובחרת טוענים: מפקדים אינם מתייחסים ברצינות לתלונות על בעיות רפואיות • צה"ל: "החיילים קיבלו מענה רפואי מקיף"

חיילי דובדבן, צילום: דובר צה"ל

שלושה לוחמים לשעבר בסיירת דובדבן שוברים שתיקה ומספרים על התנהלות רפואית לא תקינה, שהובילה לכך שנאלצו לפרוש ממסלול הלוחמה וחלקם אף שוחררו מצה"ל. במשך שנתיים סבלו את הפציעות בשקט, מרצון שלא לפגוע בשם היחידה המובחרת, אולם בעקבות פתיחת חקירת מצ"ח בנוגע להתנהלות ביחידת מגלן, שהובילה לפציעתו הקשה של לוחם, הם החליטו לספר את סיפורם במטרה למנוע אירועים דומים בעתיד.

עוד בנושא:

פאודה האמיתית: הצצה ליחידת דובדבן

לראות לאויב את הלבן שבעיניים

הורשע המחבל שהרג לוחם דובדבן בהשלכת לוח שיש

"שברו לנו את הילד. הוא היה מורעל ותמיד רצה להיות לוחם ביחידה מובחרת וזה שבר אותו לרסיסים", סיפרו הוריו של ת'. באוגוסט 2018 הוא התגייס ליחידה, עם רצון עז לשרת בדובדבן, אולם במהלך ההכשרה הוא מעד ונפל על כף היד. זו הייתה תחילתו של סיוט מבחינתו בניסיון לקבל הכרה בפציעתו.

"ת' ביקש לראות רופא אבל בהתחלה לא נתנו לו. אמרו לו שהוא מתבכיין, מתחלב. הוא היה אמור לצאת להפניות, והמפקדים סירבו לעשות זאת. הוא סיפר שבאימוני היחידה דורשים מהם לדרוך את כלי הנשק שוב ושוב, 200 או 300 פעמים בלי הפסקה, והידיים שלו רעדו. כשאמר להם שהוא מת מכאבים אמרו לו שהכל בראש שלו", מספרים הוריו. ת' סירב לוותר לעצמו והמשיך בהכשרה המפרכת, תוך שהוא דורש לקבל טיפול. אבל כל פעם שביקש טיפול קיבל לטענת הוריו יחס מזלזל. "הכריחו אותו להרים ולהוריד את חבריו הכבדים ביותר כ'סחיבת פצוע', דבר שעמד בניגוד גמור לכך לכך שהתלונן על פגיעה בידו".

אחרי מספר שבועות מצבו הרפואי החמיר, ולאחר שפנה באופן עצמאי לרופא, שלא דרך הצבא, אובחן כסובל מקרע ברצועה. לבקשתו, הוא לא הודח מלוחמה לחלוטין אלא הועבר למסלול צעיר יותר כדי לאפשר לו לטפל בבעיותיו הרפואיות. לאחר מכן נאלץ לעבור למסלול עורפי ביחידה לאור מצבו הבריאותי. בהמשך הדרך הגיש קבילה על ההתנהלות נגדו אך זו נדחתה. גם כיום הוא נלחם בביורוקרטיה הצבאית על מנת לטפל בידו, כשבצה"ל גורסים כי ייתכן שמדובר בבעיה פסיכולוגית בעוד הוא מתעקש שמדובר בבעיה רפואית לכל דבר ועניין ובהמשך ההתנכלות לו.

ת' סיפר להוריו כי הוא מכיר מקרים נוספים שבהם טופלו בעיות רפואיות ביחידה בצורה בעייתית. "היה במחזור שבו התגייס חייל עם חיידק טורף, ורק אחרי חמישה ימים שלחו אותו לרופא, אמרו שהוא מתבכיין", אמרו.

לא מדובר במקרה היחיד שהתרחש בשנים האחרונות ביחידת דובדבן, מה שמעלה את השאלה מדוע הלוחמים שנמצאים בחזית אינם מקבלים טיפול נאות ומהיר בבסיסם. "במהלך הטירונות התחילו לי כאבים חזקים במרפק, והם החמירו עם הזמן", מספר ב', לוחם לשעבר. במקרה שלו הוא לא המשיך בתפקידו כרגיל, אך עדיין נאלץ לבצע פעולות שעלולות היו להחמיר את מצבו.

"ניסיתי להיפגש עם רופאים אבל היה בלגן. קיבלתי יחס נורא ואיום. הם המשיכו להציב אותי בתורנות מטבח ובסידור מכולות למרות שהייתי רגע לפני ניתוח ולא יכולתי להרים כלום ביד אחת. הם אמרו שאני יכול לסדר מכולה עם יד אחת, מה שכמובן לא נכון".

ב', שגם הוא התגייס באוגוסט 2018, נשלח לבצע ניתוח ובמרץ האחרון שוחרר בשל מצבו הבריאותי. "יש ביחידה התעלמות מבעיות רפואיות קטנות. הרגשתי שבמקום כלשהו המפקדים שנבחרים ליחידה לא מתאימים. הם צעקו, התיזו קללות שלא נעים לשמוע, דברים שלא מתאימים אפילו בטירונות".

המקרה של נ' דומה. הוא התגייס באוגוסט 2017 ליחידה, אך כשסיפר למפקדיו על בעיה רפואית שהחמירה במסלול גילה שאין לו אוזן קשבת. "בהכשרה הייתה לי בעיה ברגל. מהחודש הראשון בשירות ביקשתי בדיקה והחובש הפלוגתי ייבש אותי. חיכיתי כמה חודשים לטיפול, בזמן שהמשכתי בטירונות וספגתי פגיעה נוספת ברגל. בסוף הטירונות הרגל כאבה לי כל כך שהחלטתי לפרוש". גם במקרה של נ' הוא שוחרר מצה"ל בשל הבעיות הרפואיות.

הלוחמים לשעבר סיפרו כי הסכימו להיחשף כעת בשמות בדויים על מנת לנסות לתקן את המצב הבעייתי של הרפואה ביחידה לטענתם. "מה שאכפת לנו זה האנשים שיתגייסו אחרינו. הם מגיעים עם המוטיבציה הגדולה ביותר, וסובלים בגלל שטויות".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לטענותיו של ת': "גורמי הרפואה ביחידה מטפלים באופן יסודי ומקצועי בפניות המתקבלות ע״י החיילים. לצידם עוסקים המפקדים בבריאות החיילים באופן קבוע. באשר לשאלה על החייל שנפצע בידו: החייל קיבל לאורך שירותו הצבאי מענה רפואי מקיף הכולל מפגשי מומחים רבים, בדיקות הדמיה ותכלול הטיפול בו על מנת למקסמו, על ידי רופא היחידה. לחייל אושר גם שינוי שיבוץ על מנת להקל על המשך שירותו הצבאי. נציין כי קבילתו של החייל בעניין טיפולו הרפואי נבדקה ונדחתה לאחר שנמצאה כלא מוצדקת. לאור סודיות רפואית לא נוכל להתייחס לעומקן של הטענות ונאחל לחייל החלמה מהירה".

מכיוון ששני הלוחמים האחרים ביקשו שלא להיחשף, לא הגיבו בדובר צה"ל על טענותיהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר