משוחררים מהבדידות

תוכנית "חמסה" מציעה לחיילים בודדים שמגיעים ארצה לבדם שלא במסגרת גרעין עלייה, ליווי כולל מרגע הגעתם למדינת ישראל ועד לקליטתם המלאה

צילום: יואב ארי דודקביץ' (ארכיון) // צביקה לוי ז"ל וחיילים בודדים בירושלים

הסוכנות היהודית, קק"ל, התנועה הקיבוצית ותנועת הבונים דרור משיקים את תוכנית "חמסה", שמציעה לחיילים בודדים שמגיעים ארצה לבדם, שלא במסגרת גרעין עלייה, ליווי כולל מרגע הגעתם למדינת ישראל ועד לקליטתם המלאה בארץ לאחר סיום השירות הצבאי.   

במהלך החודש הקרוב ייקלטו כ־50 החיילים הבודדים הראשונים המיועדים להשתתף בתוכנית, שיגיעו למדינת ישראל מעשרות מדינות ברחבי העולם במטרה להתגייס לצה"ל. במהלך חמש השנים הקרובות צפויים להיקלט בתוכנית כ־100 חיילים בודדים מדי שנה, שיעתיקו את חייהם לקיבוצים הפזורים ברחבי הארץ ויקבלו מעטפת ייחודית. מאות החיילים הבודדים שיגיעו לישראל במסגרת התוכנית יצטרפו לכ־1,500 חיילים בודדים שחיים כיום בקיבוצים בישראל. 

הפרויקט, שהוא ראשון מסוגו בארץ ובהשראת מפעל חייו של האבא של החיילים הבודדים, צביקה לוי ז"ל, מציע תוכנית חומש מקיפה ועשירה, ובא לתת לראשונה מענה לבעיה הגדולה ביותר שאיתה מתמודדים החיילים הבודדים כשהם עולים ארצה - היום שאחרי השחרור מצה"ל.

מלגה ומשכורת

במסגרת פרויקט "חמסה", מרגע הגעת החיילים הבודדים לארץ וטרם גיוסם, ייקלט כל חייל בפרויקט אצל משפחה מאמצת באחד מקיבוצי הארץ, שם גם ישתתף בלימודי אולפן ללמידת השפה העברית לקראת שילובו ביחידות השונות בצה"ל. במהלך השירות הצבאי ילוו החיילים על ידי עובדים סוציאליים, ובתום השירות הצבאי יקבלו החיילים הבודדים שנה של מלגה מכובדת, הכוללת מחיה ומשכורת בקיבוץ שבו יבחרו לחיות ולעבוד.

יצחק (בוז'י) הרצוג, יו"ר הסוכנות היהודית, אמר כי "העמדת צורכי החיילים בראש סדר העדיפות, לצד ליווי אישי, ימנעו טרגדיות רבות שאירעו בשנים האחרונות עקב מצוקתם ובדידותם של חיילים בודדים".

דני עטר, יו"ר קק"ל, הוסיף כי "הפרויקט הוא חלק נוסף בתוכנית 'ישראל 2040' של קק"ל, שנועדה לחזק את הנגב והגליל ולהביא לשם 1.5 מיליון תושבים חדשים. אני מאמין שהחיילים שיגיעו לקיבוצים באזורים האלו יתאהבו בהם ויבנו שם את עתידם, ובכך יגשימו את החזון של קק"ל ואת החזון הציוני. אני שמח על השותפות עם הסוכנות היהודית, התנועה הקיבוצית ותנועת הבונים דרור, שיחד אנו עושים לא רק מעשה ציוני אלא גם מעשה אנושי חשוב". 

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אמר כי "הפרויקט הוא מצבה חיה למפעל חייו של צביקה לוי ז"ל". אופיר ליבשטיין, יו"ר תנועת הבונים דרור וראש המועצה האזורית שער הנגב, אמר כי "התוכנית היא המענה האולטימטיבי לכל חייל שבוחר להגיע לישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר