הופק ע"י מחלקת מוספים מיוחדים
הרכב החשמלי אינו חדש בעולם. כבר לפני עשרות שנים היו כמה ניצנים ראשונים שניסו לנבא את עתיד עולם הרכב. לובי חזק של חברות נפט וחסימה פוליטית ניתקו את זרם החשמל מהמהפכה-בהתהוות.
שנים לאחר מכן, מודעות סביבתית ורגולטור חזק - שעודד תחילה כלי רכב היברידיים ולאחר מכן חשמליים - לא רק שהחלו לתת פרס בצורת הטבות מס משמעותיות ליצרנים ירוקים, אלא גם הפעילו את שיטת המקל, עם קנסות ליצרני רכב שחרגו מכמות מסוימת של CO2 בפליטה. כל גרם פליטה חריג תורגם ישירות לקנס. מיד החל בקרב יצרני הרכב מרוץ חימוש בחשמליות עם אפס פליטת פחמן דו חמצני, על מנת להוריד את ממוצע הפליטה.
שיטה זו סייעה בעיצוב דעת הקהל ובשינוי תפיסתי בקרבם, שהוביל להתעניינות הצרכנים בכלי רכב חשמליים. קהל היעד פקח עיניו והחל לראות את יתרונות החשמל ברכב; הנסיעה החרישית, הכוח הנמצא שם כשהוא זמין מידית, טווחים ראליים מוגדלים בין טעינות שהורידו את "חרדת ההיתקעות" ואחזקה זולה משמעותית ממה שהכירו בעבר, כשיש הרבה פחות אלמנטים וחלקים נעים ברכב וכשגם רפידות הבלמים נשחקות פחות מאשר בקרב לוגמות הבנזין/סולר.
היצרנים זיהו את הפוטנציאל ואת מגמת השוק, ורובם החלו עובדים במרץ על חשמליות מלאות תשוקה מטעמם. למעשה, אין כמעט יצרן רכב שאינו מחזיק באמתחתו לפחות דגם חשמלי אמיתי אחד, וגם אם לא, נראה כי בטווח של שנה מהיום הרוב המכריע של היצרנים כבר יציע את מרכולתו הנטענת.
סין הפכה למעצמת רכב משמעותית, כשהיא מרכזת אצלה לא פחות מ-30 אחוזים של תעשיית הרכב העולמית, עם ייצור של כ-25 מיליוני כלי רכב בשנה. נתון מעניין מראה שכארבעה אחוזים מהם, כמיליון כלי רכב, הם חשמליים. על מנת לקבל אומדן, השוק החשמלי בארה"ב, לרבות טסלה הפופולרית, עומד על כ-300 אלף כלי רכב בלבד. סין הפכה לזו שמחזיקה בחובה ידע רב בכל מה שנוגע לייצור כלי רכב, ובמיוחד חשמליים. השוק הסיני נפתח בשנים האחרונות לעולם, והחל מייצא כמויות גדולות של כלי רכב, כשברשותו לא פחות מ-70 יצרני רכב שונים.
גג שמש וריפודי עור
חברת GAC הסינית נכנסה לארץ בתחילת השנה באמצעות הזכיינית המקומית, אוריון מוביליטי מקבוצת יוניון מוטורס, תוך שהיא מציגה מתכון מעניין שלפי פילוסופיית החברה, עשוי להכיל את המרכיבים הדרושים לעסקה הנכונה בענף הרכב: קחו רכב חשמלי ,100% הוסיפו אבזור נדיב, תבלו בטווח ריאלי של 300 ק"מ בין טעינות, ארזו אותו בעטיפה מרווחת ונאה ולבסוף, הצמידו אליו תג מחיר משתלם.
"המותג, שהיה כמעט אנונימי בקרב הצרכן הישראלי עד עלייתו ארצה, הוא החמישי בגודלו בתעשיית הרכב הסינית", אומר דור פיקל, ששימש בעבר מנהל מוצר ולימים מנהל המכירות הארצי של לקסוס ישראל וכיום מנכ"ל חברת .GAC "יחד עם פעילות ענפה של שיתופי פעולה - ייצור מקומי בסין עבור מותגים מובילים כטויוטה, הונדה ומיצובישי - כ-2.5 מיליון מכוניות עוזבות מדי שנה את שערי המפעל".
אבזור נדיב // GAC
המותג דורג לאורך שבע שנים ברציפות בתור מותג הרכב הסיני המוביל באיכותו ב-,JD Power ואף זכה להיכלל בין 200 החברות הגדולות בעולם לפי פורצ'ן .500 החברה, שמעסיקה כ-800 אלף עובדים בעולם ומחזיקה במרכז פיתוח ועיצוב בצפון אמריקה, פועלת בלא פחות מ-25 מדינות מחוץ לסין, ומחזיקה בקו של עשרה דגמים, ביניהם סדאן, MPV ו- .SUV לחברה ארבעה סוגי רכבים חשמליים ופלאג-אין אחד, כשלפי הצהרתה כוללים רכיבים רבים של יצרנים אירופאיים ויפניים. החברה עתידה להשיק דגם חשמלי נוסף עד סוף השנה, והצהירה שתשיק שני דגמים חדשים מדי שנה.
GAC ממוצבת בין הרכבים היותר יקרים שבמיינסטרים, ודוגלת באיכות ייצור גבוהה, אמינות ושירות הטובים ביותר, כשהלקוח במרכז.
מהם היתרונות של רכב חשמלי לעומת רכב קונבנציונלי?
"ראשית, ישנם יתרונות עובדתיים - ברכב חשמלי יש אפס זיהום, אפס רעש וזמינות כוח מצוינת. ברכב של GAC מצוי מנוע חשמלי המפיק 177 כוחות סוס, שמאיץ את הרכב למאה קמ"ש ב-8.6 שניות. קשה למצוא נתון כזה ברכב עממי.
"שנית, עלויות. בטעינה חשמלית יש חיסכון של 80 אחוזים אל מול רכב בנזין מקביל. מדובר בחיסכון שנתי, ורק באנרגיה, שמגיע בקלות לעשרת אלפים שקלים. דוגמה נוספת היא אגרת הרישוי, שגובהה 541 שקלים במקום כ-1,800 שקלים ברכב מקביל. בנוסף, אנחנו מעניקים שלוש שנות טיפולים - או 45 אלף ק"מ - ללא עלות נוספת. בחישוב מהיר, כשלקוח מחזיק ברכב החשמלי כארבע שנים, החיסכון המצטבר מגיע עד כדי 50 אלף שקלים".
באילו צווארי בקבוק אתם נתלים?
"כמובן שנושא פריסת תחנות הטעינה נמצא במקום של התפתחות מתמדת. נקודות טעינה נוספות בכל עת, כשגם בחניונים עירוניים מותקנות תחנות טעינה שכאלה. צוואר בקבוק נוסף הוא התקנה של נקודות טעינה בבית משותף. נכון להיום נדרשת הסכמה של כלל הדיירים, אך כולי תקווה שבעתיד הקרוב הנושא ייפתר ברגולציה, ואולי אף ייכנס כסטנדרט בבנייה החדשה, כשחברת הבנייה תקים עמדות טעינה בבתים משותפים כבר בעת הבנייה".
מה צפוי לנו בעתיד עם מכירות רכבים חשמליים בכלל ועם GAC בפרט?
"אנחנו מעריכים, כי בעתיד, ההטבות שמעודדות קניית רכב חשמלי יצטמצמו ולכן כלי הרכב יתייקרו, אולם עדיין סביר שיישארו אטרקטיביים אל מול רכבי בנזין או דיזל. היום יש הטבות שמעודדות הצטרפות למהפכה, למרות שעלות ייצור הסוללה גבוהה מאוד.
"חדירה לשוק תמיד מלווה בחשדנות מסוימת מצד הקהל. הן בחשמל, הן במותג סיני. ראינו זאת לפני למעלה מ-30 שנים, עם כניסת מותגים יפניים ארצה, לפני למעלה מ-20 שנים עם תוצרת קוריאה וכעת עם סין. הלקוחות, שיודעים להעריך איכויות ותמחור, לומדים כיום לאט את שוק הרכב החשמלי ואת מאפייני הרכבים הללו: שאלות על צריכה, מה קורה בעליות, שאלות המטפלות ב"חרדת התרוקנות הסוללה" ועוד".
GAC החלו את השיווק בישראל עם דגם אחד, ה-.GE3 כבר כאן יש טווח טעינות מרשים של 309 ק"מ בין טעינות, מהטוב שקיים ברכבים חשמליים עממיים, ואבזור נדיב, הודות למס הנמוך יחסית: תמצאו כאן גג שמש, ריפודי עור, טעינה אלחוטית לנייד, מצלמות ועוד.
"בעתיד הקרוב, בתחילת ,2021 אנו צפויים להשיק את ספינת הדגל של המותג, ה-ALON LX SUV גדול עם טווח טעינה שבין 400 ל500- ק"מ. בשל איכותו, הטכנולוגיה המצויה בו והיותו רכב פרימיום איכותי, הוא צפוי להביא לקוחות ממקומות שעדיין לא פוגשים בהם כיום באולם המותג. לקראת סוף השנה הבאה אנו צפויים להשיק דגם נוסף, B SUV קטן וחשמלי".
"דור פיקל, מנכ“ל: "ברכב חשמלי יש אפס זיהום, אפס רעש וזמינות כוח מצוינת. ברכב של GAC מצוי מנוע חשמלי המפיק 177 כוחות סוס, שמאיץ את הרכב למאה קמ“ש ב-8.6 שניות. קשה למצוא נתון כזה ברכב עממי“
רוצים לחוות בעצמכם נהיגה במכונית חשמלית חדשנית? לחצו כאן >
הופק ע"י מחלקת מוספים מיוחדים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו