100 שנים לוועידת סן רמו // צילום מסך: מתוך הסרטון של ההסתדרות הציונית העולמית // 100 שנים לוועידת סן רמו // צילום מסך: מתוך הסרטון של ההסתדרות הציונית העולמית

100 שנים לוועידת סן רמו, שסללה את הדרך להקמת מדינת ישראל

באפריל 1920 הסתיימה ועידת סן רמו, שנתנה תוקף משפטי לזכותו של העם היהודי על ארץ ישראל • עושים לכם סדר בהיסטוריה

בדיוק היום (ראשון) לפני מאה שנה תמה, לאחר שבוע של שיחות, ועידה בינלאומית שנערכה בסן רמו שבאיטליה בהשתתפות "מדינות ההסכמה" במלחמת העולם הראשונה ודנה בחלוקת האימפריה העות'מאנית לשעבר בין המעצמות האירופיות המנצחות.

צילום: ההסתדרות הציונית העולמית

חשיבות הוועידה בראייה ציונית ארוכת טווח נובעת מהפער שבין מתן הצהרה כללית ולא מחייבת לבין עיגונה המשפטי בחוק. הלכה למעשה, הוועידה אישרה מחדש ובהרחבה את תנאי הסכם סייקס-פיקו בין צרפת לבריטניה לחלוקת האזור, שנחתם ב-16 במאי 1916. ב-24 באפריל 1920 החליטה הוועידה למסור לבריטניה את השלטון על ארץ ישראל במנדט.

המנדט כלל גם "חלק משטחי רמת הגולן (הנמצאים מאז מלחמת ששת הימים בשליטה ישראלית, שהיו אמורים להיכלל בגבולות הבית הלאומי היהודי שעתיד היה לקום בסיום המנדט הבריטי על ארץ ישראל) ואת עבר הירדן המזרחי, שביוני 1922 בהוראת הספר הלבן הראשון היה ליחידה מנהלית נפרדת מארץ ישראל המערבית, נגרע משטחי הבית הלאומי היהודי והפך מאוחר יותר לאמירות עבר הירדן. אמירות זו קיבלה עצמאות בשנת 1947 ושינתה את שמה לשם "הממלכה הירדנית ההאשמית".

עוד במדור יהדות

חגיגת עצמאות וירטואלית לעולם היהודי

סערת המשואה בחב"ד: מה עומד מאחורי ההוראה החריפה נגד חני ליפשיץ?

בגלל הקורונה: יצא למסע חוצה אירופה כדי לערוך ברית מילה

שם למענם: "סיירת קדיש" תגיע לבתי המשפחות השכולות

מה מהות האישרור?  ראשי המדינות העניקו למעשה תוקף משפטי לקשר שבין העם היהודי לארץ ישראל. באופן זה הוועידה החליטה לכלול במנדט את הצהרת בלפור ולהטיל על בריטניה, כמעצמה המנדטורית, את האחריות למימוש ההצהרה (בהחלטה על מסירת המנדט נאמר: "בעלת המנדט תהיה אחראית להגשמת ההצהרה שממשלת בריטניה פרסמה ביום 2 בנובמבר 1917, ושנתקבלה על ידי ממשלות ההסכמה האחרות, לטובת ייסוד "הבית הלאומי" לעם היהודי בארץ-ישראל"). 

לרגל ציון 100 שנים לוועידה ערכה ההסתדרות הציונית העולמית סרטון באורך 100 שניות, שניה כנגד כל שנה לוועידה שעשתה היסטוריה. 

יעקב חגואל, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית: "לפני 100 שנה בדיוק, ב-26 באפריל 1920, בסן רמו שבאיטליה נפל דבר חשוב ביותר לעם היהודי. ראשי המעצמות המנצחות במלחמת העולם הראשונה נענו לתביעות ההסתדרות הציונית העולמית והכריעו בעד מדינה יהודית בארץ ישראל. זאת הייתה החלטה חשובה לפחות כמו הצהרת בלפור ומההצבעה  באו"ם בכ"ט בנובמבר". לדבריו, "החלטת וועידת סן רמו היא מסמך מחייב של המשפט הבינלאומי, עד היום, והיא העניקה לעם היהודי את הזכות המשפטית על ארץ ישראל כולה. לצערנו הועידה כמעט ולא מוכרת בציבוריות הישראלית". 

בתוך כך, לאורך היום קיימו  תנועת *"אם תרצו" וארגון "אזרחי קנדה למען זכויותיה המשפטיות של ישראל" יום שידורים מיוחד לציון המועד. לראשונה מתקיים יום שידורים מלא בנושא זכויות העם היהודי בארץ ישראל.

יום העיון שודר במספר מוקדים בעברית ובאנגלית ברשתות החברתיות של ארגון הגג של הציונות באמריקה (ZOA) ומאות אלפים בישראל, ארה"ב קנדה ואירופה נחשפו אל יום השידורים.

בין המרצים השונים שהשתתפו: סגן שר החוץ לשעבר דני אילון, המזרחן ד"ר מוטי קידר, פרופ' טליה איינהורן  ויו"ר הכנסת לשעבר ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין שאמר: "משום מה בדיונים הפוליטיים המתקימיים כיום על זכויותינו על הארץ הזו, נוהגים לשכוח שכבר לפני 100 שנים הקהילייה הבין לאומית קבעה שכאן יהיה הבית הלאומי של היהודים. היום מרגש לחשוב על כך שכולנו שותפים לבניית עוד קומה ועוד קומה בבית הזה. זכרו את העבר על מנת שיהיה עתיד עוד יותר טוב". 

שר המשפטים אמיר אוחנה הוסיף: "לפני 100 שנה בדיוק התאספו 'בעלות הברית' לכנס בסאן רמו. בין ההחלטות שקיבלו, הם אימצו והחלו ליישם החלטה קודמת שהתקבלה בשנת 1917 - הצהרת בלפור. אירוע היסטורי זה היה לאחד מאבני היסוד של הקמת בית לאומי לעם היהודי. תודות לאנשים וארגונים כמו 'אם תרצו' וארגון 'אזרחי קנדה למען זכויותיה המשפטיות של ישראל' המחנכים ושומרים על הציונות - יש לנו את הכח והזכות להמשיך ולבנות את הפלא הזה שנקרא מדינת ישראל ולהגן על זכויות עמנו בארצנו". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו