סערת המשואה בחב"ד: מה עומד מאחורי ההוראה החריפה נגד חני ליפשיץ?

בית הדין של התנועה אסר על השליחה בקטמנדו להשיא משואה ביום העצמאות • "דמיין שהרמטכ"ל היה מגלה הודעה שטוראי משיא משואה דרך התקשורת"

חני ליפשיץ, שליחת חב"ד בקטמנדו, נפאל

סערה התעוררה היום (חמישי) לאחר שחני ליפשיץ, שליחת חב"ד לקטמנדו, מהשליחות המוכרות ביותר בעולם, הודיעה כי לא תשיא משואה ביום העצמאות בשל הוראת בית הדין הרבני של חב"ד. המכתב ששלחו רבני בתי הדין לא הותיר לה מקום לשיקול דעת – או שתוותרי על הכבוד ביום העצמאות, או שנפגע בשליחות שלך ובחינוך של ילדייך.

אך מה עומד מאחורי ההוראה יוצאת הדופן של החסידות? ובכן, כמו בכל חסידות טובה, מדובר בפוליטיקה פנימית לצד יחסים מורכבים עם מדינת ישראל, וגם בקורטוב של היעלבות על כך שליפשיץ הלכה מאחורי גבם, גם אם מדובר בטעות תמימה. 

אחרי פטירתו של הרבי מלובביץ' ב-1994, התחלק מרכז הכוח של החסידות בין כמה גופים, בהם אגודת חסידי חב"ד ובית הדין הרבני חב"ד. בהיעדר אדמו"ר, שלרוב מנהיג את החסידות בקו יציב, כאן נאלצו החסידים למצוא ציר עוקף. ומכיוון שאין אדמו"ר בתמונה, הם גם צריכים להוכיח מנהיגות משל עצמם.

עוד בנושא:

בהוראת חב"ד: חני ליפשיץ לא תשיא משואה

שליחת חב"ד בקטמנדו תשיא משואה

"שולחים מצות באופן ממוגן": כך בתי חב"ד בעולם מתמודדים עם הקורונה

לפני כשבועיים פורסם כי ליפשיץ תשיא משואה ומנהיגי החסידות ככל הנראה גילו זאת כך, בלי כל הודעה מוקדמת. "תאר לעצמך שהרמטכ"ל היה מגלה הודעה שטוראי משיא משואה דרך התקשורת", אמר גורם בחסידות. לכן, החליטו בחב"ד לבלום מייד את המהלך ולהורות לה שלא להשיא משואה.

סדר פסח בבית חב"ד בקטמנדו // צילום: אי.פי
סדר פסח בבית חב"ד בקטמנדו // צילום: אי.פי

הרבנים לא הסתפקו בהוראה, אלא הוסיפו איום של ממש – לפגוע בחינוך של ילדיה אם היא לא תיענה לדרישותיהם. גם כאן מדובר במשחקי כוח. בהיעדר אדמו"ר או דמות מרכזית אחת, חששו ככל הנראה הרבנים כי אם לא יאיימו על ליפשיץ היא תקבל את ההוראה כהמלצה בלבד ותשיא משואה. 

יש לציין כי חסידות חב"ד נמצאת במצב לא פשוט בכלל בחודשים האחרונים. ברחבי העולם נפטרו חסידים רבים כתוצאה מנגיף הקורונה, בהם רבים מאוד בשכונת קראון הייטס בברוקלין. "זה לא זמן לחגיגות. החסידות באבל", אמר הגורם. ויש גם סיבה נוספת. אומנם, חסידות חב"ד היא הקרובה ביותר למדינת ישראל ומשתפת איתה פעולה בתחומים רבים, אך עם זאת מדובר ביחסים מורכבים למדי. חלק מהחסידים הם ציונים, אחרים לא, חלק מתגייסים לצבא וחלק מוותרים על השירות. "אנחנו תומכים במדינה, אבל זה לא שתולים דגלי ישראל על המרפסת", ניסה אחד החסידים להסביר. 

הרבי מלובביץ' בניו יורק, 1992 // צילום: איי.אף.פי
הרבי מלובביץ' בניו יורק, 1992 // צילום: איי.אף.פי

בשורה התחתונה – כל עוד מדובר בפעילות בשטח חב"ד תומכים במדינה ובמוסדותיה, אבל ברגע שיש צורך להגיע לטקס פומבי ורשמי, הם מעדיפים לוותר, בין היתר מכיוון שאין מנהיג אחד שיקבל החלטה כל כך דרמטית. סביר להניח כי ההודעה של ליפשיץ, שלפיה היא תשיא משואה, גרמה לסערה בחסידות. מדובר בהפרת מנהיגות חד-משמעית, גם אם היא לא נעשתה בכוונה, והיה צורך לבלום אותה באופן מיידי, ויהיה המחיר הציבורי אשר יהיה.

לאורך השנים הרבות המשנה של חסידות חב"ד הייתה אהבת היהדות, אך יחסיה היו מורכבים עם הציונות והמדינה. בחב"ד תומכים ביישוב ארץ ישראל, תומכים בהגנה על יהודים ולכן מתגייסים בחלקם לצבא, אבל מתנגדים למשמעות של הציונות.

ב-2011, השיא הרב שמעון רוזנברג, אביה של ריבקי הולצברג משואה, זאת למרות התנגדות נחרצת של רבני חב"ד. קודם להדלקת המשואה שלחו אליו הרבנים מכתב שבו הבהירו כי בעיניהם "השתתפותו של אחד מחסידי חב"ד בטקס שתוכנו ורוחו זרים לרוח ישראל סבא, היא על דעתו הפרטית ובשום פנים ואופן לא בשמם של שליחי חב"ד וחסידי חב"ד. פעולתו זו היא בניגוד לדעת רבני חב"ד". רוזנברג הבהיר כי הוא נשמע להוראת הרבנים באופן כללי, אולם "הדלקת המשואה מבחינתי היא לקידוש שם שמיים ולקירוב הציבור. אני רואה בהדלקת המשואה מעשה הנצחה לזכר הילדים, הרב גבי הולצברג ורבקי ז"ל.

מאגודת חסידי חב"ד נמסר בתגובה: "הסמכות לאישור ההשתתפות באירועים ציבוריים מטעם חב"ד באה"ק, היא בידי אגודת חסידי חב"ד, ובראשם בית דין רבני חב"ד, כפי הוראת כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו. תנועת חב"ד, שמפעילה אלפי מוסדות ובתי חב"ד של שליחים מסורים, חייבת לפעול אך ורק על פי הפרוטוקול והסדר שהטמיע בה הרבי בעצמו, וכל עקיפה של הסדר הנ"ל, עלולה לפגוע בעבודה הנפלאה והחשובה שנציגי חב"ד ברחבי העולם עושים מידי יום ביומו. אנו מודים לצוות בראשותה של השרה מירי רגב, על הרצון להעריך את העבודה המרשימה שנעשית בכל העולם כדי לחבר את כל גווני עם ישראל, ונמשיך לעשות ככל יכולתנו כפי שציווה עלינו הרבי לאורך כל השנים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר