יום כדור הארץ: סדרות טבע שחובה לראות

מה יותר טוב מלראות חיות וטבע, דווקא כשאנחנו כלואים בבית? • קבלו את הסדרות שיזכירו לכם שיש עולם בחוץ

דווקא עכשיו - סדרות טבע שחייבים לראות // צילומי מסך, מתוך יוטיוב

אה, טבע. זה שנשבעתם שתטיילו בו יותר לו רק היו לכם פנאי, מוטיבציה, רכב או אפילו כוונה אמיתית וכנה. ההוא שמתגלה אלינו במלוא תפארתו בדיוק בעונה זו של השנה, מפגיש פרחים ובוהק שמיים, מציף ריחות פריחה וניחוחות התחדשות אל נחירינו, בעוד ציוצי ציפורים מלטפים לנו את עור התוף, בעודן חגות סביבנו כמו סצנה מסרט של דיסני. 

האמת היא שתקופה ביזארית זו של היקום דווקא מפגישה אותנו עם שלל תופעות טבע לא צפויות. מאותן ציפורים שקולן נשמע השנה יותר מאי פעם, ועד חזירי הבר שבחרו להשתלט על חיפה, מטילים אימה על תושבי העיר, תרים אחר שווארמה טובה במרכז הכרמל ומאיימים לקבוע מושבת קבע בגנים הבאהיים, או סתם לרקוד לצלילי דארק אייטיז על חורבות הסיטי הול ז"ל.

לכבוד יום כדור הארץ אותו אנחנו חוגגים היום (רביעי), ובהיעדר האפשרות ליהנות מאותו טבע השנה (וסליחה ליתושי הענק בגודל של קומביין ממוצע, שפקדו את דירותינו בחודש האחרון), קיבצנו עבורכם כמה סרטים וסדרות שמצדיקים שימוש יתר במילה "מרהיב", ומגוללות את סיפורו של כל הנדיר, היפה והחי בינינו.

"Our planet"

"הפלנטה שלנו" (או "כוכב הלכת המופלא", כפי שבחרו לתרגם אותה לעברית) היא אחת מסדרות הטבע המוערכות והמהוללות ביתר שיצאו בשנים האחרונות, ולא קשה להבין למה. היא מובלת על ידי סר דיוויד אטינבורו, השדרן הבריטי וחוקר הטבע המפורסם, שקולו מלווה כבר שנים דוקומנטרי טבע משובחים. אתם יודעים, מהסוג שפעם הייתם קונים במארזים מהודרים בחנויות דיסקים ודי-וי-די כסמל סטטוס. 

פרט לאטינבורו, יוצרי הסדרה הם האנשים שיצרו את סדרות הטבע של ה-"BBC "Frozen Planet" "Planet Earth" ו-"The Blue Planet" (ראה מארזי הדיוידי שהוזכרו בפסקה הקודמת), בשילוב ה-World Wildlife Fund".

כמו אחיותיה לז'אנר, גם "Our Planet" היא מלאכת מחשבת של צילום מרהיב, בשילוב נרטיב שהופך כל אחד מפרקיה לסרט בפני עצמו. היא עוקבת אחר עלילותיהם של בעלי חיים בשטח המחייה הטבעי שלהם ומבקרת ב-50 מדינות, כשכל פרק עוסק בנושא אחר. בין היתר היא חוקרת את עולמות הקרח, הג'ונגל, יערות ומדבריות, ומציגה את כולם בליווי חומר שאוהבים לקרוא לו "עוצר נשימה", אבל במקרה זה מדובר באמת מוחלטת. 

החידוש של סדרה זו, שהייתה הדוקו-טבע הראשון אי פעם בהפקת "נטפליקס", הוא באופן בו היא לא רק רוצה לחשוף את צופיה אל דובים, קופים ויתר עולם חי ומרהיב שמקיף אותנו, כמו שהיא רוצה לחנך אותם. "אהבתם את האורנגאוטן החביב בפרק הג'ונגל ואת דובי הקוטב בפרק העולמות הקפואים?", היא שואלת. "בוודאי!" אנו עונים לה בשמחה. "יופי", עונים לנו יוצרי הסדרה, "אז למה לעזאזל אתם הורגים אותם בידיים שלכם?".

מבלי להיות מטיפנית מדי, מצליחה "כוכב הלכת המופלא" להסביר כיצד ההתחממות הגלובאלית היא תופעה שמשפיעה על כל צד של הפלנטה ועל שלל יצוריה, וכיצד זוהי אחריותו של האדם לתקן את המצב שנותר. שהרי בטבע, ממש כמו בחנות מוצרי החרסינה שמוכרת לכם אשליה של נוי, שברת - שילמת.

הסדרה עלתה לפני שנה לנטפליקס, ובהמשך עלה לאתר גם פרק מאחורי הקלעים. הפופולריות שלה הביאה להפקתו של מופע חי ואינטראקטיבי מול קהל, שהיה אמור להתקיים בסתיו הקרוב באנגליה, סקוטלנד ואירלנד. אבל אז הגיעה הקורונה, שינתה לנו את כל התכניות וטרפה את קלפי חיינו, משל היו אנטילופה הנמלטת מאריה רעב ונחוש בדעתו.

"Flight of the Butterflies"

תראו אתכם, סגורים בבתים כמו נמרים במתקן כליאה. רגע אחד הייתם חופשיים, נטולי גבולות וחסרי רסן: העולם, כך חשבתם, היה שלכם. רגע אחר כך כבר מצאתם עצמכם נעולים בכלוב ביתכם, שוחרים לחופש, מדמיינים ומשננים את רשימת הדברים שתעשו מיד כשיסתיים כל העוצר הזה, והעולם ישוב להיות מגרש המשחקים שלכם. הו אז, אתם אומרים לעצמכם, תהיו חופשיים כמו הפרפר הזה שמרחף לו כאן מחוץ לחלון.

ואם בפרפר עסקינן, נתמקד רגע באחד במכונה "מונרך", המוכר בישראל בשם "דנאית מלכותית". מדובר בסוג פרפרים גדולים וזוהרים בצבעי כתום שחור, והם אלו העומדים במרכזו של "טיסת הפרפרים", סרט תיעודי באורך 45 דקות, העוקב אחר מעגל הנדידה בן השנה של פרפרים אלה, ממקסיקו דרך ארצות הברית, עד קנדה ובחזרה. כמאה מיליון פרפרי מונרך עושים דרך מפרכת זו, שמתשתרעת על פני אלפי קילומטרים, במטרה להגיע אל אזורי הכינוס שלהם, בהם פחות קר ומזג האוויר תואם את צרכיהם. 

חמושים ביכולת ניווט שלכם כבר לא תהיה בחיים - כי התמכרתם לווייז, פרפרים מלכותיים אלה עושים את הדרך הזו פעם אחת בלבד בחייהם הקצרים - אבל הו, באיזו דרך מדובר. זהו סרט מסע קצר ומרהיב, שיהנה ממנו גם מי שאינו נמנה עם כותב שורות אלה, הסובל מפוביית בעלי כנפיים קטנים מסוג זה, שמשק כנפיהם התזזיתי מצליח לערער את שלוותו הגם כך לא מי יודע מה יציבה.  


"Blackfish"

לעומת זאת, אותו כותב דווקא מאוד מחבב הוא ז'אנר הדוקו-פשע. כן, הז'אנר כבר מספר שנים לא מייצר קלאסיקות קולנועיות או טלוויזיוניות, ולא - "טייגר קינג", ממש כמו הרואין, אולי ממכרת אך לא נחשבת קלאסית במיוחד. אבל בימים שהז'אנר היה בשיא הפופולריות שלו הולידו ב-2013 את "בלאקפיש", מין שילוב מרתק בין סרט טבע ופשע תיעודי, שמתרכז בנעשה מאחורי הקלעים של פארק המים המפורסם "Sea World". 

כפי שרבים יודעים, "עולם המים" באורלנדו הוא אטרקציה תיירותית פופולרית כבר מספר עשורים, עבור אלה הבוחרים לנפוש בעיר השמשית. יש הבוחרים לבקר אותה כחלק מסבב פארקים ואטרקציות כמו דיסניוורלד ואולפני MGM. אבל בניגוד אליהם, שהאפיל הטוריסטי שלהם מתמצה במופעים אור-קוליים, מתקנים מעודדי דיסאוריינטציה ובחילה ומספר שחקנים בתחילת דרכם לבושים בתחפושת עכבר, המשיכה לסי וורלד מתבססת על מופעים חיים של יצורים אמיתיים, מפלצות ענק ימיות, שמוחזקות בשבי לצרכי בידור והנאה. וגם להן, מסתבר, בשלב כלשהו נמאס. 

סרט הדוקו המצוין והמטריד הזה, עוסק בחייהם של אותם לווייתנים הכלואים במשך שנים ומאבדים אט אט את שפיותם, דבר המוביל לתקיפה אכזרית והרג של מאמנים ועובדים בפארק המים, אשר מצידו מסתיר התנהלות איומה למדי מאחורי כל החיוכים ובובות השאמו שמוכרים למבקריו ביציאה. עדויות של מאלפים ועובדים לשעבר במקום מטילות אור על התנאים האפלים בהם יצורים אציליים אלה מוחזקים, האופן בו הם מופרדים בדרך אכזרית מצאצאיהם ואפילו אופן לכידתם, שלקרוא לו "ברוטאלי" יהיה כמו לתאר את מלחמת הכיסאות בימית 2000 כחפלה.

הסרט חוזר אחורה אל מסעות הציד של אותם לווייתנים בשנות ה-70, כשסירות דיג לוכדות אותם, מלוות במטוסים ואפילו פצצות. זהו מסמך מדויק וכואב המהווה בעצם כתב הגנה על אותם יצורים, ששלוותם ושפיותם מתערערים והם הופכים אכזריים כאשר חירותם נגזלת מהם. נשמע מוכר? או כפי שנאמר שם בסרט בדיוק מצמרר: "אם אתה היית תקוע באמבטיה במשך 25 שנה, לא היית הופך קצת פסיכוטי?". 


"72 Cutest Animals"

"72 חמודות" (תודו שזה נשמע כמו שיר פופ שאהידי) היא אסקפיזם מושלם בימים בהם אנו זקוקים נואשות לכך, אבל יש בה גם משהו מפכח. שהרי לצד פלאפיות חמדמדה ופנים מתוקות, כל אחת מהחיות כאן, ממש כמו חתול הבית החביב אך פסיכוטי לפרקים שלכם, נתונה לקפריזות, גחמות והתנהגות שאפשר לקרוא לה ביזארית, אבל בפועל - מי אנחנו שנבקר אותה?  

פינגווינים, קופים, ג'ירפות, דובי קואלה, עצלנים - כולם נמצאים כאן, בסדרה אודות בעלי חיים, שמערך היח"צ שלהם עשה עבורם עבודה נהדרת לאורך השנים, הנגיש אותם לאדם ומיתג אותם באופן חיובי ומעורר אהדה. על הדרך יש כאן גם כמה שמוגדרות כ"חיות שרק אמא תאהב", וגם חקר התנהגות ביזארית של אותן חיות המוגדרות "חמודות", אך בפועל יכולות לפרק לכם את דלת השירותים אם רק חשבתם לנעול אותן שם בלילה. 


• הלם: בן זיני וטיילור מלכוב נפרדו

• תופעה מוזרה: "נס בתא מס' 7"

• מי איים לשלוח לגל גדות צואה בדואר?

• 5 סיבות להצלחה של "טייגר קינג"

• "חתונה ממבט ראשון": איפה המתח?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר