הרב הראשי יצחק יוסף פסק היום (חמישי) לראשונה מאז תחילת מגפת הקורונה כי יש מקום לסגור בתי כנסת שבהם להגדרתו אין שליטה על המתפללים. "אם הציבור שומע לגבאים, יש להשאיר את בתי הכנסת פתוחים, ולא יכנסו למקום אחד יותר מעשרה. ויארגנו מניינים גם בחדרים הסמוכים לאולם המרכזי של בית הכנסת ובתנאי שהם מרווחים דיו לשמירת מרחק בין המתפללים כפי ההוראות", קבע. "ובמקום שהאנשים רגילים לצאת ולבוא בו, ואין שליטה לגבאים למנוע מצבור גדול מלהיאסף ביחד יותר מעשרה, הנכון לסוגרו עד יעבור זעם. וה' ירחם וימנע מגיפה מנחלתינו".
"בעניין השאלה לגבי בתי כנסת שבתוך בתי החולים, יש להורות לסגור את כל בתי הכנסת הללו בימים אלה, כיון שהמחלה הנ"ל פוגעת בעיקר במי שמערכת החיסון שלו נמוכה, ובדרך כלל המתפללים באותם בתי כנסת הם החולים והרופאים אשר סכנתם מרובה יותר, מה גם שבדרך כלל בתי כנסיות אלו קטנים וצפופים, וקשה מאוד ליישם את הוראות הרופאים שלא להתקהל יותר מעשרה בני אדם, וכן להתרחק לפחות שני מטרים בין אדם לאדם. ועת לעשות לה' הפרו תורתך", הוסיף עוד.
לא מדובר בהוראה החריגה היחידה שפרסם הרב יוסף. לקראת השבת. הרב הראשי ציין כי על מי שנבדק ונחשד כחולה קורונה להשאיר טלפון ולענות לו בעת הצורך. "אין ספק שכל מי שנבדק לקורונה עליו להשאיר בשבת מכשיר פלאפון זמין שיוכל לענות להם, אם רואה שהשיחה מגיעה מקופת החולים, ואז יוכלו לעדכנו על מצבו, ולאן עליו להתפנות. וגם כשיש ספק אם השיחה מקופת החולים, יש לענות".
הרב יוסף ציין כי יש להקפיד הקפדה יתרה על הנחיות משרד הבריאות. "אנחנו סומכים לגמרי על החלטות הרופאים, ומחויבים שלא לסור מהנחיותיהם, ובכלל זה גם לעניין חילול שבת במקום שיש חשש פיקוח נפש אשר הוא דוחה את כל התורה כולה".
בנוגע לסדר התפילה בשבת, במקומות בהם ניתן לקיים את הנחיות משרד הבריאות שלא להיאסף למעלה מעשרה אנשים, כותב הרב הראשי כי יאמרו את תפילת מעין שבע (תפילה הנאמרת בליל שבת) אך ורק אלה המתפללים בבית הכנסת ובמקום הקבוע לתפילה ועל כן אלה המתפללים בביתם אינם מתפללים תפילה זו וכן מתייחס לדרך הבאת ספר התורה למקומות בהם מתקיימים מניינים וכן לדרכי ההשלמה למי שלא יוכל לשמוע את קריאת התורה בשבת עקב ההנחיות.
הרב יוסף התייחס גם לתפילה בימי החול באמצעות רדיו וטלפון, למי שאין באפשרות לארגן מניין מצומצם בהתאם להנחיות, פוסק הרב הראשי כי ניתן לשמוע את התפילות דרך הטלפון אך מדגיש כי אין הדבר נחשב כתפילה בציבור. "בימי החול מי שאין לו אפשרות לארגן מנין מצומצם בביתו, יבקש מאחד ממכריו שיעמיד טלפון פתוח ליד השליח צבור, וישמע את כל התפילה, ויתפלל שמונה עשרה עם שליח הציבור, ויענה אמן על הברכות של החזרה, של הקדיש, וכו'. ועונה גם קדושה. ואמנם אין הדבר נחשב כ"תפלה בצבור" אבל לכל הפחות הדבר נחשב כתפילה בשעה שהצבור מתפלל, שיש בו מעלה כמבואר בריש ברכות, וגם מרוויח שעונה לקדיש ולקדושה"
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו